Noua companie de autostrăzi va crea o echipă de proiect pentru Autostrada Ploiești – Brașov

DN1 Valea Prahovei, Ploiesti, Brasov Sursa foto: Imagini din dronă, CNAIR

Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR), nou înființată pentru a prelua construcția de autostrăzi de la CNAIR, care va rămâne doar cu întreținerea, va crea o echipă de proiect dedicată pentru Autostrada Ploiești – Brașov, a anunțat miercuri directorul general Gabriel Budescu.

„Avem Ploiești – Brașov, un proiect complicat, în momentul de față s-au realizat studii geotehnice pe două sectoare. Urmează să înceapă studiile geotehnice pe zona de munte. În momentul în care îl preluăm va trebui să avem deja personal dedicat pe acest proiect. Eu am fost implicat încă de dinainte de a veni la CNIR, am fost director la CNAIR și am gestionat acest proiect și am avut discuții inclusiv cu cei de la BEI PASSA și ei ne-au recomandat să avem o echipă de proiect dedicată pentru acest obiectiv. Acest aspect îl vom avea în vedere în cadrul CNIR”, a declarat Budescu la ZF Live.

Amintim că, în martie, Consitrans, proiectantul Autostrăzii Ploiești – Brașov, a primit o prelungire de 500 de zile, până la 15 ianuarie 2025, pentru predarea studiului de fezabilitate, dar anunță că nu mai poate suporta costurile din teren, costuri duble față de prețurile din oferta depusă în 2020.

Directorul general adjunct al proiectantului, inginerul Petre Ene, a spus la B1 TV că extensia a fost cauzată de constrângerile financiare și reevaluarea soluțiilor tehnice pentru a reduce costul estimat de la 10 miliarde de euro la aproximativ 5 miliarde de euro (bani pe care Ministerul Transporturilor oricum nu-i are). Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) a fost semnat în februarie 2021 pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate. Termenul inițial de predare era septembrie 2024, dar a fost prelungit până în ianuarie 2026 pentru întreaga documentație.

„Am un contract, este în derulare, facem tot ce se poate pentru a-l finaliza. Este greu pentru că în 2024 vorbim despre lucrări (studii geotehnice, arheologie etc.) cu o foarte mare întârziere, dar nu din cauza noastră, pe care Consitrans nu le poate suporta. Astăzi sunt prețuri noi, niciunul dintre subcontractorii noștri nu lucrează cu prețurile din aprilie 2020 când am depus oferta. CNAIR a semnat un act adițional pentru prelungirea contractului cu 500 de zile. Avem și un model de actualizare a prețurilor, dar astăzi la 7,8 lei litrul de motorină, la 4500 de lei salariul minim pe economie în construcții… în 2020 când am făcut oferta salariul era 2200 lei, motorina era 5 lei și un pic, e o creștere de cel puțin 50% pe care nu știm cât o mai putem suporta. De aceea, discuțiile sunt încă deschise cu subantreprenorii să vedem cum vom putea termina contractul”, spunea Petre Ene, Consitrans, în luna martie.

Despre autostrada de pe Valea Prahovei, Ovidiu Barbier, un fost director general adjunct CNAIR (mandatul Lucian Bode), a spus că este „for fun” pentru schiori și distracție, iar în acest moment nu sunt identificate fonduri, nu are trafic greu suficient între București și Brașov și nu poate fi construită nici măcar în 2030, ultimul termen pe care l-a avansat în data de 16 martie ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.

„Este autostradă for fun, absolut. Mergem la schi, mergem la plimbare…la distracție, facem turism. Autostrada se va construi, dar nu în această etapă. Comisia Europeană nu finanțează autostrada Ploiești – Brașov”, a declarat inginerul CFDP, Ovidiu Barbier.

În replică, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură (API), Ionuț Ciurea, a arătat că cifrele de trafic Media Zilnică Anuală susțin legătura pe autostradă completă între București și Brașov, cu peste 26.000 de mașini/zi pe sectorul Ploiești – Comarnic (raportul din recensământul rutier din 2015).

Dincolo de calculele de moment, o legătură decentă între București și Brașov trebuie realizată nu doar pentru accesul în stațiuni, ci pentru tranzitul spre nodul rutier Brașov și mai departe spre Sighișoara, Târgu Mureș și Cluj-Napoca, având în vedere că autostrada de pe Valea Oltului nu se poate termina mai devreme de 2030. Cu investiții accesibile precum Centurile Comarnic și Bușteni – Azuga, pasaje la Sinaia, Azuga și Predeal, traficul poate fi îmbunătățit pe DN 1 Valea Prahovei până semnarea contractelor pentru loturile de munte de pe A3.

Indiferent de acestea, rămâne eșecul statului ca în 2024 să nu fie proiecte în execuție pentru Autostrada Ploiești – Brașov și modernizarea completă a Magistralei CFR București – Brașov (viteza maximă este de doar 140 km/h, iar de la Predeal și Brașov linia este nemodernizată).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Acest sef CNIR ne transmite indirect ca nu are si pe viitor nu poate aloca o echipa numai pentru A3 Ploiesti – Brasov?
    Mergem in spre 2040, la sfantu asteapta cu acesta bucata de autostrada ?

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.