Aerostar are capacitatea de a face mentenanță la toate cele 67 de avioane F-16 pe care le va avea România la finalul anului 2026, a declarat Alexandru Filip, CEO al companiei, la un eveniment organizat la fabrica din Bacău, la care Economedia a participat.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Acum lucrăm la jumătate din capacitate”, a declarat Filip, referitor la mentenanța pentru F-16.
Compania asigură, de asemenea, mentenanța pentru cele șapte elicoptere Black Hawk S-70 pe care le operează Inspectoratul General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne. Un avantaj îl reprezintă faptul că aceiași tehnicieni pot lucra atât pe avioane F-16, cât și la elicoptere Black Hawk, ambele din portofoliul companiei americane Lockheed Martin.
„Avem singurul centru de mentenanță pentru Black Hawk certificat din Europa”, a mai spus Filip. Tehnicienii au fost instruiți intensiv timp de două luni în Florida, SUA.
În România, elicopterele Black Hawk sunt operate în regim militar, ca și cum ar fi în armată pe timp de război, potrivit reprezentanților companiei: „Black Hawk este un elicopter militar, chiar dacă este folosit în scopuri civile.”

La Aerostar există un stoc de piese critice pentru F-16 în valoare de 4-5 milioane de dolari, deoarece, în situația geopolitică actuală, acestea pot fi greu de obținut, a adăugat Ovidiu Buhai, director al Defense Systems Division din cadrul Aerostar.
Compania din Bacău are și statut de centru autorizat de instruire și mentenanță pentru Black Hawk. Mai mult, operează singurul sistem de arestare (conceput pentru a decelera rapid și controlat o aeronavă) pentru avioane militare de pe aeroporturile civile din România. Acesta este montat pe Aeroportul din Bacău.
Aerostar a mai anunțat că a reparat sau modernizat, în cei 72 de ani de activitate, 4.000 de avioane militare. Viteza cu care se efectuează intervențiile la aeronave a crescut și ea mult. Dacă la un MiG-21 un motor se schimba într-o zi și jumătate, la un F-16 aceeași operațiune este făcută în trei ore.
Deocamdată Aerostar nu face mentenanță și pentru aeronave militare din alte țări. O astfel de operațiune ar trebui să fie autorizată direct de Guvernul SUA.
Compania are în acest moment 2.000 de angajați, iar media de vârstă este de 43 de ani.
Aerostar produce piese de avioane pentru industria aeronautică civilă și oferă și mentenanță pentru aeronave civile. „Putem servisa 10 avioane civile în paralel în cele trei hangare deținute, la Iași și Bacău”, a precizat Filip.
Cea mai mare parte a vânzărilor, aproximativ 80%, sunt obținute din exporturi. Aerostar a avut anul trecut venituri de 584 de milioane de lei, în creștere cu peste 15% față de 2023, din care 458,8 milioane de lei au fost vânzări la export.

Avion F-16 al RoAF la care au fost finalizate intervențiile la Aerostar (Sursa foto: Economedia)