Primarul care va fi ales pe 7 decembrie 2025 va prelua o Primărie a Capitalei cu un buget mare în cifre absolute, dar extrem de rigid, sufocat de datorii și subvenții, precum și un oraș care funcționează încă după un PUG vechi de 25 de ani, noul plan urbanistic general fiind blocat administrativ. Mandatul scurt, de sub trei ani, vine însă cu puterea de a decide trei bugete anuale (2026–2028) și cu presiunea de a debloca proiecte structurale pentru București.​

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Bugetul PMB, mare ca volum, sufocat ca structură

Bugetul general al Primăriei Municipiului București (PMB) pentru 2025 este de circa 12 miliarde de lei, cel mai mare buget local din țară, de 2–3 ori mai mare decât bugetele Clujului sau Timișoarei, după cum arată o analiză Funky Citizens. În practică însă, peste 80% din bugetul general și aproape 90% din bugetul propriu al PMB merg pe cheltuieli curente – subvenții, salarii, bunuri și servicii – lăsând pentru dezvoltare de doar circa 2 miliarde de lei.​

Principala sursă de venit sunt cotele defalcate din impozitul pe venit, dar aici sectoarele stau mai bine. Astfel, în primele trei trimestre din 2025, sectoarele au încasat 4,23 miliarde lei din aceste cote, cu aproape 20% mai mult decât Primăria Municipiului București (3,53 miliarde), deși Primăria Generală suportă costurile celor mai scumpe servicii – termoficare, transport public, spitale, datorie publică. Referendumul din 2024, validat de bucureșteni, ar permite ca repartizarea acestor cote să fie decisă local, de Consiliul General, însă fără modificări legislative la nivel național rezultatul rămâne doar o declarație politică.​

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Datorii și obligații recurente

Noul primar va prelua și o datorie de circa 1,3–1,4 miliarde lei către ELCEN (subvenții la căldură, pierderi, penalități și diferențe de capital social) și restanțe masive către persoane cu dizabilități, după cum scrie Adevărul. Pentru stimulentul persoanelor adulte cu dizabilități, administrația precedentă ajuns la o datorie de aproximativ 400 milioane lei și a introdus un mecanism de recuperare eșalonată.

Jumătate din bugetul propriu al Primăriei Capitalei, adică aproximativ 3 miliarde lei anual, se duce pe subvențiile la termoficare și transport public, ceea ce limitează foarte mult spațiul pentru alte investiții. Doar în primele 9 luni din 2025, subvențiile au ajuns la aproximativ 1,9 miliarde lei, în timp ce cheltuielile cu personalul au depășit 1,6 miliarde lei și cele pentru bunuri și servicii 1,1 miliarde, cu o mare parte din sume legate de spitale și servicii medicale.​

Cum se împart investițiile. Termoficare, transport și proiecte blocate

Pentru investiții, Municipiul București a bugetat în 2025 circa 1,6 miliarde lei, dar peste două treimi din această sumă (circa 1,07 miliarde) merg în continuare către sistemul de termoficare. Majoritatea banilor sunt pentru reabilitarea rețelei.

Transporturile primesc aproximativ 230 milioane lei pentru modernizarea liniilor de tramvai, stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, modernizarea peroanelor pe traseul liniei de tramvai 41 și achiziții de vehicule, însă proiectele mari, cum ar fi modernizarea celor circa 50 de kilometri de linii de tramvai, sunt întârziate din lipsă de bani, deși există finanțări europene alocate.​

Pe lângă investițiile tehnice, noul primar va moștenește și litigii costisitoare, cum este cazul contractului pentru cele 40 de tramvaie de 18 metri, cu un potențial impact bugetar de circa 300 milioane lei, și riscul pierderii fondurilor europene dacă lucrările nu avansează. O temă importantă a mandatului său va fi dacă va menține subvențiile la nivelul actual, cu sacrificarea altor investiții, sau dacă va crește tarifele. O măsură nepopulară, dar necesară pentru finanțele orașului.

Relația cu sectoarele și redistribuirea banilor

Structura actuală lasă Primăria Generală cu responsabilități în oraș (termoficare, transport public, spitale, datorie publică), în timp ce sectoarele gestionează educația, asistența socială, salubritatea și spațiile verzi, dar încasează o parte semnificativă din veniturile fiscale. Rezultatul: sectoarele au excedente sau fac investiții masive în amenajări locale, în timp ce PMB abia acoperă funcționarea sistemelor vitale.​

Dacă rezultatul referendumului din 2024 ar fi transpus în lege, Consiliul General ar putea decide cum se împart cotele din impozitul pe venit, iar banii ar fi distribuiți în funcție de importanța atribuțiilor, dar o redistribuire bruscă ar putea afecta domenii precum educația sau asistența socială, mai notează analiza Funky Citizens.

Criza PUG, orașul cel mai mare țară, cu reguli vechi de 25 de ani

Dincolo de bani, Bucureștiul mai are o problemă majoră. Orașul funcționează încă pe baza unui Plan Urbanistic General (PUG) aprobat în anul 2000, într-un oraș complet schimbat ca densitate, trafic ori presiune imobiliară.

Noul PUG – contractat încă din 2013 și relansat prin acte adiționale în 2022 – este acum în blocaj. Consorțiul condus de Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” a notificat Primăria privind unele neplăți și a suspendat contractele echipei tehnice, potrivit G4Media.

Primarul general interimar Stelian Bujduveanu  a spus că sunt „neînțelegeri între echipele tehnice” și cred că sunt necesare clarificări pe documentația extrem de complexă, dar lipsa unei decizii ferme riscă să împingă proiectul spre reziliere și alți ani de haos urbanistic. Președintele Ordinului Arhitecților, Ștefan Bâlici, atrage atenția că blocarea PUG-ului menține dezvoltarea orașului într-o zonă de incoerență, cu construcții haotice, spații verzi în scădere (sub 10 mp/locuitor, față de media europeană de 26 mp) și lipsă de infrastructură socială adecvată, scrie Europa Liberă.

Tocmai de aceea, Ștefan Bâlici crede că este necesar ca viitorul primar  să-și asume un calendar ferm pentru finalizarea PUG-ului în primele 100 de zile de la învestire.