Retailerii alimentează un val de importuri către Statele Unite în acest an, în timp ce companiile se feresc de o posibilă grevă a lucrătorilor portuari și de perturbările continue ale transportului maritim cauzate de atacurile din Marea Roșie, înaintea unui sezon de cumpărături de sărbători scurtat, scrie Reuters.
Importurile de containere și tarifele de transport au crescut în iulie, semnalând un sezon de vârf mai devreme decât de obicei pentru o industrie de transport maritim care gestionează aproximativ 80% din comerțul mondial.
Se așteaptă ca luna iulie să fie vârful pentru comercianții cu amănuntul din SUA, care reprezintă aproximativ jumătate din acest comerț, iar luna august să fie aproape la fel de robustă, au declarat analiștii.
Companiile care importă jucării, produse pentru casă și electronice de consum au devansat promoțiile de sărbători pentru a atrage clienții care fac cumpărături mai devreme în fiecare sezon. “Comercianții cu amănuntul nu doresc să fie prinși pe picior greșit”, a declarat Jonathan Gold, vicepreședinte al National Retail Federation (NRF) pentru lanțul de aprovizionare și politica vamală.
Mulți expeditori au accelerat comenzile de bunuri de sărbători, unii punând pe apă articolele de Crăciun încă din luna mai, a declarat Peter Sand, analist șef la platforma de prețuri Xeneta.
Afluxul nu este un rezultat al cheltuielilor de consum, care au fost blocate de inflația ridicată și de ratele mari ale dobânzilor, au spus experții. Mai degrabă, este o măsură de precauție împotriva unei potențiale greve în porturile americane și a datei târzii de 28 noiembrie pentru Ziua Recunoștinței din acest an, care reduce perioada de vârf a sezonului de cumpărături și livrări până în Ajunul Crăciunului.
În iulie, importurile de containere din SUA au înregistrat al treilea cel mai mare volum lunar înregistrat vreodată, în creștere cu 16,8% față de anul precedent, în parte datorită importurilor record din China, potrivit furnizorului de software pentru lanțul de aprovizionare Descartes Systems Group.
NRF, care este prezidat de directorul general al diviziei americane a Walmart și include în comitetul său executiv directorii generali ai Target, Macy’s și Saks, a declarat că se așteaptă, de asemenea, la importuri puternice în august.
Comercianții cu amănuntul sunt îngrijorați de o posibilă grevă la 1 octombrie în porturile maritime care se întind din Maine până în Texas, după ce discuțiile dintre International Longshoremen’s Association și United States Maritime Alliance au eșuat.
Vineri, Maersk a subliniat consecințele unei potențiale întreruperi a grevei în porturile americane.
“În cazul unei opriri generale a lucrului pe coastele americane din Golf și de est, chiar și o oprire de o săptămână ar putea dura între 4 și 6 săptămâni pentru a se recupera, cu întârzieri și restanțe semnificative care se agravează cu fiecare zi care trece”, a declarat Maersk într-o actualizare a pieței americane.
Tarifele spot fără contract pentru un container care pleacă din Orientul Îndepărtat către Coasta de Vest a SUA au crescut cu 144% între sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii iulie, dar de atunci au scăzut cu 17%, tendințe similare fiind observate pe rutele de containere către Coasta de Est a SUA și către nordul Europei și Mediterana, potrivit Xeneta.
“Acum ar trebui să asistăm la o nouă scădere a pieței spot, dar este puțin probabil ca declinul să fie la fel de rapid ca și creșterea, așa că va fi totuși un final de an dureros pentru transportatori”, a declarat Sand.