Comisia Europeană a prezentat miercuri un plan de acţiuni prin care pune la dispoziţie 1,8 miliarde de euro pentru a crea un lanţ de aprovizionare “sigur şi competitiv” pentru materiile prime pentru baterii, care va contribui la sprijinirea creşterii industriei europene a autovehiculelor, conform unui anunț al instituției. CE spune că ectorul european al automobilelor se află într-un moment critic de cotitură, fiind provocat de schimbări tehnologice rapide și de creșterea concurenței.
Președinta CE, Ursula von der Leyen, a lansat în ianuarie un dialog strategic privind viitorul industriei europene a automobilelor, un proces de colaborare și incluziune menit să abordeze cele mai presante provocări ale sectorului. Comisia a prezentat azi un plan de acțiune.
“Pentru a menține o bază de producție europeană puternică și a evita dependențele strategice, vom pune la dispoziție 1,8 miliarde EUR pentru a crea un lanț de aprovizionare sigur și competitiv pentru materiile prime pentru baterii, care va contribui la sprijinirea creșterii industriei europene a automobilelor”, a transmis CE.
„Există atât de mult potențial neexploatat pe piața mondială, în ceea ce privește inovarea și soluțiile ecologice. Vreau ca industria noastră europeană a automobilelor să preia conducerea. Vom promova producția internă pentru a evita dependențele strategice, în special pentru producția de baterii. Ne vom respecta obiectivele convenite privind emisiile, dar cu o abordare pragmatică și flexibilă. Obiectivul nostru comun este o industrie auto durabilă, competitivă și inovatoare în Europa, în beneficiul cetățenilor noștri, al economiei noastre și al mediului nostru”, a declaratUrsula Von der Leyen.
Companiile din sectorul automobilelor din UE rămân în urmă în ceea ce privește tehnologiile-cheie, spune CE.
Pentru a ajuta industria să fie lider în tranziția către vehicule alimentate cu inteligență artificială, conectate și automatizate, planul de acțiune prezintă o schimbare de viteză. O alianță europeană dedicată vehiculelor conectate și autonome va reuni părțile interesate din domeniul automobilelor din Europa pentru a modela dezvoltarea vehiculelor de generație următoare și pentru a contribui la dezvoltarea software-ului comun și a hardware-ului digital necesare pentru a da viață acestei tehnologii.
Bancuri de testare la scară largă și „sandboxuri” de reglementare vor oferi inovatorilor libertatea de a-și testa și rafina tehnologiile pentru vehicule autonome.
Comisia transmite că va continua să dezvolte cadrul de reglementare pentru vehiculele autonome. Aceste acțiuni vor fi sprijinite de investiții comune public-privat de aproximativ 1 miliard de euro susținute de programul Orizont Europa în perioada 2025-2027.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Planul de acțiune prezentat astăzi este însoțit de Comunicarea privind decarbonizarea parcurilor auto ale întreprinderilor, care evidențiază exemple de bune practici și încurajează statele membre să ia măsuri suplimentare pentru ecologizarea parcurilor auto ale întreprinderilor, care reprezintă aproximativ 60 % din înmatriculările de mașini noi.
Mai multă flexibilitate pentru respectarea standardelor CO2
Comisia spune că a luat act de cererea clară pentru o mai mare flexibilitate în ceea ce privește obiectivele CO2 și se angajează să abordeze această problemă “într-un mod echilibrat și echitabil”.
În această lună, Comisia va propune un amendament concentrat la regulamentul privind standardele de CO2 pentru autoturisme și camionete.Dacă va fi adoptat, amendamentul va permite producătorilor de automobile să își îndeplinească obiectivele de conformitate prin calcularea mediei performanțelor lor pe o perioadă de trei ani (2025-2027), permițându-le să compenseze eventualele deficiențe din unul sau doi ani cu realizările excedentare din celălalt (ceilalți) an(i), menținând în același timp ambiția generală asupra obiectivelor pentru 2025. De asemenea, Comisia va accelera lucrările de pregătire a revizuirii prevăzute a Regulamentului privind standardele de CO2 pentru autoturisme și camionete.
În paralel, Comisia lucrează la modalități de a stimula cererea de vehicule europene cu emisii zero.Planul de acțiune include măsuri care vor oferi stimulente pentru trecerea la vehicule cu emisii zero și vor consolida încrederea consumatorilor prin măsuri concrete, cum ar fi îmbunătățirea sănătății și reparabilității bateriilor.
Comisia va sprijini în continuare industria bateriilor din UE
CE transmite că este esențial ca Europa să ajungă la o producție de celule UE competitivă din punctul de vedere al costurilor, care să acopere o mare parte din aprovizionarea cu baterii și să genereze valoare adăugată europeană de-a lungul lanțului de aprovizionare.
“Comisia va sprijini în continuare industria bateriilor din UE și o va ajuta să mențină o bază de producție europeană puternică, cu finanțare în cadrul Fondului pentru inovare. De asemenea, Comisia va analiza posibilitatea acordării de sprijin direct pentru producție întreprinderilor producătoare de baterii și criterii care nu țin de preț pentru componente, cum ar fi cerințele de rezilienț”, transmite CE.
Pentru a ajuta sectorul automobilelor din UE să facă față provocărilor legate de lipsa de competențe, de nepotriviri și de îmbătrânirea forței de muncă, Observatorul european al tranziției echitabile, lansat odată cu Clean Industrial Deal, va dezvolta și va colecta date pentru a ajuta la identificarea viitoarelor „puncte fierbinți” preconizate în ceea ce privește dislocarea locurilor de muncă și deficitele de competențe. Comisia va extinde sprijinul acordat prin Fondul european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii strămutați (FEG) pentru a-l face mai rapid și mai amplu, permițând întreprinderilor să declanșeze sprijinul și sprijinind lucrătorii amenințați de concedieri imediate.
Comisia va colabora cu partenerii sociali și cu statele membre pentru a crește finanțarea din Fondul social european Plus (FSE+) pentru sectorul automobilelor, sprijinind lucrătorii care doresc să se recalifice și să caute noi oportunități de angajare. De asemenea, Comisia va utiliza revizuirea intermediară a FSE+ pentru a stimula statele membre să reprogrameze mai multe fonduri pentru sectorul automobilelor.În plus, astfel cum s-a anunțat în Pactul pentru competențe, Comisia va propune o inițiativă consolidată de sprijinire a lucrătorilor din sectoare strategice precum industria automobilelor, axată pe programe de perfecționare și recalificare.
“Pentru ca industria automobilelor din UE să fie mai rezistentă la concurența acerbă din străinătate, Comisia va asigura condiții de concurență echitabile prin utilizarea instrumentelor de apărare comercială, cum ar fi măsurile antisubvenții, pentru a proteja întreprinderile europene de concurența neloială.În același timp, negocierile cu țările partenere vor continua, pentru a îmbunătăți accesul pe piață și oportunitățile de aprovizionare pentru industria automobilelor. În plus, Comisia va propune măsuri pentru a se asigura că investițiile străine în sectorul automobilelor din UE contribuie la competitivitatea pe termen lung a industriei, depunând în același timp eforturi pentru a reduce povara administrativă asupra producătorilor europeni de automobile prin reglementări”, transmite CE.