Bruxelles-ul investighează dacă o fabrică de automobile electrice BYD din Ungaria a primit subvenții ilegale din China într-o mișcare extrem de sensibilă care vizează aprofundarea legăturilor economice dintre Beijing și Viktor Orbán.
Comisia Europeană se află în etapele preliminare ale unei anchete privind subvențiile externe acordate fabricii BYD, au declarat pentru Financial Times două persoane familiarizate cu această chestiune, într-un pas care va spori și mai mult tensiunile comerciale cu Beijingul.
Dacă Bruxelles-ul constată că societatea chineză a beneficiat de un ajutor de stat incorect, ar putea să o oblige să vândă unele active, să reducă din capacitatea de producție , să ramburseze subvenția și, eventual, să plătească o amendă pentru neconformitate.
Premierul Ungariei, Orbán, a fost mult timp în dezacord cu Bruxelles-ul, în special în ceea ce privește Rusia și războiul din Ucraina. În ultimele luni, el a adoptat poziții din ce în ce mai stridente împotriva UE, încurajat de alegerea aliatului său ideologic Donald Trump ca președinte al SUA. Este de așteptat ca Orbán să se opună creșterii sprijinului militar acordat Ucrainei în cadrul unui summit al liderilor UE care va avea loc joi la Bruxelles.
Orbán, care l-a primit pe președintele Xi Jinping la Budapesta anul trecut, a reușit să atragă în ultimii ani un sfert din investițiile chinezești în Europa. Investiția BYD în regiunea Szeged din sudul Ungariei ar urma să ajungă la 4 miliarde de euro și să creeze până la 10.000 de locuri de muncă.
Oficialii UE susțin că fabrica a fost construită cu mână de lucru chineză și utilizează în principal piese importate, inclusiv baterii, creând o valoare economică redusă pentru blocul comunitar.
János Bóka, ministrul ungar pentru Afaceri Europaene, a declarat pentru Financial Times că Budapesta nu a fost informată cu privire la anchetă, dar a adăugat: „Nu este surprinzător – și este cunoscut în general faptul că orice investiție care are loc în Ungaria apare pe radarul Comisiei foarte repede, iar Comisia urmărește cu atenție sporită fiecare decizie privind ajutorul de stat care are loc în Ungaria”.
El a afirmat că Budapesta este „calmă”, deoarece examinează cu atenție ajutoarele de stat.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Regulamentul privind subvențiile străine a fost utilizat de câteva ori împotriva companiilor chineze de când a fost introdus în 2023. Regulamentul poate impune măsuri corective extinse în cazul în care constată că societățile au primit orice formă de contribuție directă sau indirectă din partea unor guverne din afara UE, inclusiv subvenții, împrumuturi fără dobândă sau cu dobândă redusă, stimulente fiscale, cercetare și dezvoltare finanțate de stat și contracte guvernamentale.
Un purtător de cuvânt al Comisiei a refuzat să comenteze. Un purtător de cuvânt al BYD nu a răspuns la o cerere de comentarii.
Comisia a stabilit deja că BYD, împreună cu alți producători auto chinezi, au primit subvenții în cadrul unei anchete comerciale de anul trecut, care a condus la impunerea de tarife la importuri.
De atunci, statele membre ale UE au declarat că doresc ca întreprinderile chineze să construiască fabrici în bloc. Cu toate acestea, Sabine Weyand, principalul responsabil comercial al UE, a declarat luna trecută că acestea trebuie să respecte normele europene, asigurând „condiții de concurență echitabile”.
„Nu suntem interesați de investiții care sunt simple operațiuni de asamblare fără valoare adăugată și fără transfer de tehnologie”, a declarat Weyand, adăugând că Comisia are «instrumente pentru a încuraja acest lucru».
Ancheta comercială anterioară, care a stabilit că BYD a primit un astfel de ajutor, a impus tarife de 17 %.
Rivalul Tesla are planuri ambițioase de extindere în Europa și pe alte piețe internaționale, după ce a strâns 5,6 miliarde de dolari în urma unei vânzări recente de acțiuni în Hong Kong. Pe lângă Ungaria, are planuri și pentru o fabrică în Turcia și o a treia locație care încă nu a fost decisă.
Grupul susținut de Warren Buffett se confruntă, de asemenea, cu un control din partea guvernului chinez cu privire la planurile sale de a-și extinde amprenta de producție în străinătate. Persoane familiarizate cu această chestiune au declarat pentru FT că Beijingul amână aprobarea pentru BYD de a construi o fabrică în Mexic, pe fondul temerilor că tehnologia pentru mașini inteligente dezvoltată de grup ar putea trece granița în SUA.
Și alți producători chinezi de vehicule electrice sunt interesați să investească în Europa. Chery a investit în Spania, iar Geely este în discuții cu guvernul polonez. Mai multe companii chineze de baterii construiesc, de asemenea, fabrici în UE, inclusiv CATL, care își construiește cea mai mare fabrică europeană în estul Ungariei, la un cost de peste 7 miliarde de euro.