Într-o decizie rară, cele 27 de state membre ale UE au ajuns la un acord joi, 5 iunie, cu privire la o problemă care afectează milioane de europeni: compensațiile pentru întârzierile sau anulările zborurilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Subiectul este sensibil din punct de vedere politic din cauza impactului său larg și deoarece are, de asemenea, consecințe economice majore pentru companiile aeriene.
Problema s-a dovedit atât de controversată încât statele membre au avut nevoie de mai mult de un deceniu pentru a ajunge la un consens. Chiar și așa, reuniunea miniștrilor transporturilor care a avut loc joi la Luxemburg aproape s-a încheiat cu un eșec, scrie Le Monde.
În prezent, pasagerii pot solicita despăgubiri de până la 600 EUR atunci când zborul lor are o întârziere de cel puțin trei ore. În practică, companiile aeriene informează rareori clienții cu privire la drepturile lor, bazându-se pe un regulament al Uniunii Europene din 2004, care a fost clarificat de-a lungul anilor prin hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene. Acest peisaj juridic complex a permis agențiilor de reclamații să prospere.
Statele membre au ridicat în prezent pragurile pentru despăgubiri. În viitor, pasagerii vor trebui să înregistreze o întârziere mai mare de patru ore pentru a fi eligibili pentru 300 euro pe un zbor intraeuropean. Pentru călătorii de peste 3.500 de kilometri, compensația va crește la 500 de euro, dar va fi plătibilă numai după o întârziere de peste șase ore. Zborurile către teritoriile de peste mări sunt tratate ca zboruri intraeuropene, dar întârzierile pe aceste rute sunt eligibile pentru rata de compensare pe distanțe lungi.
Aceste noi norme se vor aplica companiilor aeriene europene. Concurenții lor internaționali vor fi afectați doar pentru zborurile care pleacă din Europa. Dincolo de potențiala presiune pe care o vor exercita Statele Unite, China sau țările din Golf, „germanii nu au dorit să penalizeze Turkish Airlines, care asigură o parte semnificativă a conectivității lor”, a comentat o sursă.
„Protecție redusă pentru consumatori”
Aceste noi condiții „înseamnă o protecție redusă pentru consumatori”, a declarat ministrul german Patrick Schnieder, Berlinul luptând pentru menținerea pragului de trei ore.
Spania, care a adoptat o poziție similară, a reușit totuși să îndeplinească o cerere de lungă durată care fusese blocată în timpul aderării Regatului Unit la UE: Chiar dacă are doar o legătură tangențială cu legislația, noul proiect de lege prevede că, în ziua în care Madridul va obține controlul asupra aeroportului Gibraltar, acest lucru va fi publicat în Monitorul Oficial de Stat (BOE) al țării.
În ultima linie dreaptă, mai multe țări s-au alăturat taberei „da”, în frunte cu Franța. Belgia, în special, a salutat vestea că cele 27 de state membre vor cere companiilor aeriene să informeze „automat” pasagerii cu privire la drepturile lor în cazul unei întârzieri.
Cu toate acestea, înainte ca această schimbare să fie pusă în aplicare, Comisia Europeană va trebui să efectueze un „studiu de impact” pentru a evalua fezabilitatea acesteia. „Dacă automatizăm, 100% dintre pasageri vor solicita despăgubiri în cazul unei întârzieri, față de 30% în prezent”, a explicat un diplomat european, adăugând că acest lucru s-ar putea dovedi extrem de costisitor pentru companiile aeriene.
Aceste noi norme sunt „aliniate” la interesele companiilor aeriene, a acuzat la sfârșitul lunii mai Stefanie Hubig, ministrul german responsabil cu protecția consumatorilor.
Grupurile de consumatori au fost, de asemenea, foarte critice, la fel ca și agențiile de reclamații al căror model de afaceri este amenințat de acordul de joi. „Aceasta este o desființare masivă și direcționată a drepturilor pasagerilor”, a denunțat Dr. Jan-Frederik Arnold, CEO al Flightright. „Dacă această versiune revizuită intră în vigoare, până la 60% din cererile de despăgubire actuale vor dispărea”.
„A trebuit să găsim un echilibru între stabilitatea financiară a companiilor aeriene și protecția puternică a pasagerilor”, a susținut Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi.
De fapt, sistemul actual este costisitor pentru companiile aeriene, ridicându-se la 2 până la 4% din veniturile lor. Pentru companii precum Air France – care are un istoric slab în ceea ce privește punctualitatea în Europa și a cărei poziție financiară nu este întotdeauna solidă – miza este mare.
„31 de noi drepturi ale pasagerilor”
Franța și aliații săi și-au apărat poziția, insistând asupra faptului că nu au acționat exclusiv în interesul industriei aeriene, care, de fapt, dorea întârzieri și mai mari înainte de declanșarea compensațiilor. Aceștia au argumentat că, de multe ori, companiile aeriene preferă să anuleze zborurile atunci când acestea înregistrează întârzieri semnificative. Acordând companiilor aeriene mai mult timp, acestea se pot organiza mai bine, cum ar fi pregătirea unei aeronave de înlocuire, fără a suporta costuri suplimentare de compensare.
„Creăm 31 de noi drepturi pentru pasageri”, a declarat ministrul francez Philippe Tabarot, subliniind măsuri precum posibilitatea de a schimba numele de pe un bilet de avion, interdicția de a anula un zbor de întoarcere în cazul în care un pasager a pierdut zborul de plecare, bagaje de mână mici gratuite și protecții suplimentare pentru persoanele cu handicap.
Noile norme trebuie încă dezbătute în Parlamentul European și se așteaptă o luptă dură. Fără îndoială, companiile aeriene, organizațiile de consumatori și agențiile de reclamații vor încerca din nou să își facă auzite vocile.