Ministrul ungar al Transporturilor, János Lázár, consideră că este momentul să se recunoască faptul că vitezele actuale de circulație pe autostrăzile maghiare depășesc în mod obișnuit limita legală de 130 km/h, scrie Daily News Hungary.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În timpul unei conferințe de presă, Lázár a anunțat că guvernul va lansa o consultare la nivel național pentru a aduna opinia publică despre limitele de viteză și probleme mai ample legate de traficul rutier.
Lázár a subliniat că vitezele reale pe autostrăzi se situează adesea în jurul valorii de 140-150 km/h, ceea ce face ca limita legală actuală să fie depășită. El crede că limitele de viteză ar putea fi crescute pe anumite porțiuni de autostradă, dar aprobarea publicului este esențială.
„Experții sunt de acord că acest lucru ar fi tehnic fezabil, dar opinia publică până acum a fost împotrivă,” a spus ministrul la evenimentul de presă.
El a abordat și planurile de a majora limitele de viteză pentru autobuze și camioane: autobuzele ar putea crește de la 100 km/h la 110 km/h, în timp ce camioanele de peste 7,5 tone ar putea crește de la 80 km/h la 90 km/h. Personal, Lázár susține viteze mai mici în zonele urbane și mai mari pe autostrăzi, pentru a spori siguranța și fluiditatea traficului.
Guvernul intenționează să lanseze o consultare la nivel național pentru a permite cetățenilor să-și exprime punctele de vedere cu privire la limitele de viteză pe autostrăzi și la principalele probleme de reglementare a traficului. „Vom lansa o platformă online pentru ca publicul să-și împărtășească opiniile pe diverse teme,” a spus Lázár. „Consultarea va acoperi întregul conținut al codului rutier al Ungariei (KRESZ), concentrându-se pe cele mai importante aspecte.”
El a comentat și monitorizarea vitezei medii, spunând că personal nu susține introducerea acesteia, referindu-se la ea ca la un „sistem destul de urât” care ar fi excesiv de strict cu șoferii. Cu toate acestea, a subliniat că opinia publică este crucială, iar întrebările legate de reglementarea vitezei vor face parte din consultare.
Lázár a citat reglementarea dinamică a vitezei în Germania pe anumite porțiuni de autostradă, unde nu există o limită de viteză fixă, iar șoferii sunt lăsați să-și exercite responsabilitatea personală în funcție de trafic și condițiile de drum. Cu toate acestea, el consideră această abordare dificil de implementat în Ungaria din cauza culturii locale a condusului și a stării actuale a parcului auto.
„Societatea maghiară nu este pregătită să adopte un astfel de sistem,” a spus ministrul transporturilor.
El a subliniat, de asemenea, importanța reducerii vitezei în zonele urbane pentru a preveni accidentele. Statisticile arată că alegerea unei viteze neadecvate este responsabilă pentru aproximativ o treime din accidentele grave sau fatale, deși principala cauză rămâne neacordarea de prioritate.
Experții, precum Csaba Tóth de la Grupul de Acțiune pentru Aer Curat, avertizează că majorarea limitelor de viteză nu este doar o chestiune tehnică. „Depășirea vitezei nu este doar o problemă tehnică,” a spus Tóth pentru 444.hu. „Are implicații serioase de comunicare—echivalează cu un semn de aprobare pentru cei care depășesc viteza.” El a adăugat că, prin încurajarea depășirii vitezei pe anumite drumuri, ministrul ar putea, fără intenție, să o încurajeze și în alte părți. Guvernul, totuși, susține că responsabilitatea și o viziune realistă a condițiilor actuale trebuie să ghideze politica.
Lázár a menționat că noul proiect al codului rutier (KRESZ) face parte dintr-o revizuire cuprinzătoare a reglementărilor de circulație ale țării. Depășirea vitezei și siguranța rutieră vor rămâne subiecte centrale atât în consultarea publică, cât și în viitoarele reforme legislative.