Fluxurile de gaze de pe teritoriul României, respectiv ce trece pe la noi și pleacă la vecini, încep ușor-ușor să se îndrepte mai mult către est, Ucraina și Republica Moldova. Tranzităm în continuare gaze pentru Ungaria, însă cantitățile sunt mai mari către est.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Potrivit datelor interactive Transgaz, înregistrăm export direct către Moldova de 5,4 milioane de metri cubi și un tranzit de gaze către Ucraina de 1,1 milioane de metri cubi. În total, spre est pleacă 6,5 milioane de metri cubi.

Către Ungaria nu mai avem decât ieșiri de 5,9 milioane metri cubi. Este tot un tranzit pe care Transgaz îl asigură pentru clienții unguri, care-și aduc marfa din Turcia, via Bulgaria și România. Totuși, cantitățile ce trec prin Arad-Szeged au mai scăzut, de o lună, de când s-a răcit vremea, pentru că, până în octombrie, gazoductul spre Ungaria era plin la capacitatea lui maximă – 7,2 milioane de metri cubi zilnic.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

În fapt, până în această vară, doar fluxul către Ungaria conta, gazoductul Arad-Szeged fiind constant plin la capacitate maximă. Odată cu debutul sezonului rece, vedem o schimbare. Mai puțin gaz către unguri, care se confruntă și cu presiuni europene și americane să renunțe la importul de gaz rusesc, și mai mult către vecinii de la est.

Dependența totală a Moldovei de noi se vede clar acum, pentru că tot necesarul de consum al vecinilor este asigurat de noi, atât prin exporturi directe cât și prin asigurarea de spațiu subteran de stocare. Aceștia au stocat gaz, în perioada caldă, în depozitele subterane ale României, pe care îl extrag acum.

Elementul de noutate absolută este tranzitul zilnic și constant către Ucraina. Pe ruta Negru Vodă-Isaccea, către Ucraina, treceau doar arareori gaze. Nici acum nu vorbim de cantități mari, dar aceastea trec constant de la noi spre ucraineni.

Este vorba de operaționalizarea Coridorului Vertical Nord-Sud, pe care ucrainenii își aduc gaze – GNL (în principal american) descărcat de pe metaniere în terminalele de la Mediterana. Acesta este un proiect puternic susținut de SUA și UE, care urmărește să aducă o alternativă în regiune la gazul rusesc. Cu toate acestea, întrebuințarea acestei „autostrăzi” a gazului pentru Ucraina este încă limitată. GNL-ul este mai scump decât gazul rusesc, iar ruta este încă nesigură, în opinia marilor traderi internaționali care nu prea s-au înghesuit să rezerve capacitate pe acest Coridor. În continuare, majoritatea aprovizionării Ucrainei se face prin Polonia, după ce, la începutul acestui ani, țara vecină a renunțat de tot la aprovizionarea de la Gazprom.

România este parte din mai multe coridoare ale gazului, Vertical (Nord-Sud), Transbalcanic și BRUA. Toate aceste coridoare includ și Bulgaria.

Cât privește fluxurile interne, producția locală este constantă – 24 milioane metri cubi, a început extracția unor cantități serioase de gaze din depozite – 5 milioane de metri cubi. În plus, jumătate din importurile zilnice (12 milioane metri cubi) rămâne pentru consumul nostru, restul fiind cantități tranzitate.