Ieșirea Marii Britanii din UE și noile reguli de comerț au provocat apariția unor costuri noi pentru clienții magazinelor online din cele două blocuri, pe lângă zecile de formulare birocratice pe care atât consumatorii, cât și firmele de comerț trebuie să le completeze la fiecare comandă.
Odată cu ieșirea din UE, clienții britanici ai magazinelor online înregistrate în UE s-au trezit cu costuri suplimentare serioase. Un exemplu dat de The Guardian este o cumpărătoare din Norfolk (Marea Britanie), care s-a trezit cu o factură suplimentară de 121 de lire sterline cerută de firma de curierat UPS la o comandă de 236 de lire sterline plasată pe un magazin online din UE. Ea a refuzat să plătească și a renunțat la oferte. Sursa costurilor suplimentare? TVA și taxe de import.
E valabilă și reciproca: un cumpărător din România care a achiziționat haine de la un retailer online britanic s-a trezit cu un cost suplimentar de 112 lei la o comandă de 588 de lei. De data aceasta, magazinul britanic a fost cel care a suportat taxele suplimentare. Dar, pentru a putea plasa comanda, clientul din România a trebuit să completeze zeci de informații în noi formulare birocratice ce nu existau până la 31 decembrie 2020.
Complicațiile apărute după ieșirea Marii Britanii din UE și apariția noilor taxe și formulare vamale nu se opresc însă aici. Mai multe magazine online din UE au anunțat deja că nu mai fac livrări în Marea Britanie din cauza costurilor crescute.
Două exemple: compania olandeză Dutch Bike Bits, care vinde online componente pentru biciclete, și compania belgiană Beer On Web, care livrează diverse sortimente de bere, potrivit BBC.
Companiile de logistică și curierat Federal Express și TNT au anunțat că vor crește prețurile pentru a-și acoperi costurile, în timp ce magazinul online Scandinavian Outdoor a anunțat că își suspendă temporar vânzările în Marea Britanie.
În tot acest timp, sectoare economice întregi din Marea Britanie sunt afectate de noile reguli de comerț. Printre cei mai puternic afectați se numără companiile mici și mijlocii de pescuit din Scoția care nu mai pot exporta produse proaspete în UE. Reprezentanții industriei au protestat cu tiruri și camioane săptămâna trecută în fața reședinței premierului britanic Boris Johnson, unul dintre cei mai mari promotori ai Brexit. (Foto: Alex Mihăileanu)