Noile schimbări aduse Codului Fiscal, printre care suprataxarea contractelor de muncă part-time, impunerea angajării a minimum o persoană cu normă întreagă și creșterea impozitului pe profit la 16% pentru companiile de consultanță, reprezintă o piedică pusă dezvoltării mediului de business în ansamblu, dar mai ales cu impact puternic asupra microîntreprinderilor, existând șanse mari să ucidă micii antreprenori, potrivit unei analize realizate NextUp, companie producătoare de software pentru afaceri.
„Schimbările aduse Codului Fiscal sunt o lovitură puternică pentru afaceri, antreprenori și angajați deopotrivă. Ca antreprenor aflat în contact permanent cu IMM-urile din România pot confirma că impactul cel mai mare va fi resimțit, în special, de către microîntreprinderi, convingerea în mediul de business fiind că efectul acestor măsuri fiscale este de a ucide micii antreprenori. Deja sunt vizibile unele efecte negative în piață, cum ar fi concedierea angajaților part-time, ceea ce este un semn că noua variantă a Codului Fiscal sugrumă o categorie importantă de firme. Vom vedea dacă statul va avea un câștig real, așa cum preconizează, sau doar constrânge mediul de business, fără efectele dorite”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
De altfel, conform datelor NextUp, care are în portofoliu un soft de salarizare și management contracte de muncă, 15% dintre companiile client intenționează să renunțe la contractele part-time, deoarece de la 1 august angajatorii sunt obligați să achite taxe mai mare, în regim de contracte full-time. În plus, prin noile modificări fiscale, companiile sunt încărcate cu noi raportări ca SAF-T, e-Factura sau e-Transport, care presupun consum de timp suplimentar.
„Prin modificarea Codului Fiscal pe repede înainte în mijlocul verii și cu intrarea în vigoare a unor măsuri de la 1 august dispare orice urmă de predictibilitate pentru mediul privat. Antreprenorii nu își pot face strategii de business și planificări de bugete atâta timp cât mediul politic și fiscal ne surprinde constant cu schimbări, dar și mai ales cu modificări care impactează afacerile. Pe lângă impredictibilitate, există o carență mare în modul de colaborare a statului cu mediul privat. Au fost tot timpul promisiuni de digitalizare a relației dintre cele două entități, iar deciziile de digitalizare în acest moment sunt doar încercări, nu schimbări care să simplifice munca antreprenorilor”, punctează Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Mai exact, potrivit companiei, statul îngreunează activitatea firmelor, angajaților și a antreprenorilor prin raportări stufoase despre tot ceea ce se întâmplă într-o afacere, prin sistemele SAF-T și e-Factura. Astfel, în opinia antreprenoarei Roxanei Epure, statul doar simulează digitalizarea relației cu mediul de business, obligând practic companiile la cheltuieli neprevăzute cu noi soluții de digitalizare necesare pentru raportarea tuturor datelor despre afacere către ANAF și la activități în plus față de cele curente.
În acest context, pentru ca afacerile să nu resimtă raportarea SAF-T și transmiterea datelor de pe facturi în sistemul e-Factura ca responsabilități consumatoare de timp, NextUp a creat două soluții pentru automatizarea extragerii și transmiterii datelor către stat, procese care durează între 5 minute și 20 minute în funcție de numărul facturilor și cantitatea de date existentă și care ajută companiile să evite cheltuieli pe resurse suplimentare.