Într-un peisaj dominat de fast-fashion și consum excesiv, Claudia Nemeș a ales să devină antreprenor, sau soloprenor cum spune ea pentru că lucrează singură, în slow fashion, cu brandul ArcStudio. Din Cluj-Napoca, ea construiește o punte – nu doar conceptuală, ci și materială – între trecut și viitor, între respectul pentru materiale și dorința de inovație.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Am cochetat cu ideea de modă din copilărie și m-am format ca autodidact, urmând ca la maturitate să părăsesc treptat domeniul bancar pentru a lansa proiectul ArcStudio. La baza acestuia stă o bancă de materiale colectată mai bine de un deceniu cu intenția de a transforma ceea ce alții ar considera deșeuri în piese de design atemporale și în haine în ediție limitată, menite să îți aducă bucurie și să te facă să te simți bine în pielea ta.”, a povestit ea pentru Economedia.
ArCStudio s-a materializat în 2020, după ce Claudia a decis să se dedice total proiectului. Totul a început cu o bancă de materiale adunate timp de peste un deceniu, iar brandul reflectă atât dragostea pentru natură, cât și nevoia urgentă de a gândi sustenabil.
„Cred că am pornit de la ideea de „punte” de fapt. O legătură transformatoare între trecut și viitor, între ceea ce merită păstrat și perspective moderne. Cred că graba în care trăim ne ține oarecum prizonieri în starea de ocupați și ne dă senzația că singura variantă este să funcționăm și mai rapid. Ne răpește timpul contemplației și posibilitatea de a sorta printre ce ne grăbim să aruncăm pentru a găsi ceea ce e valoros și la ce nu ar trebui să renunțăm. O abordare care, de altfel, se aplică și relațiilor interumane.”, ne-a spus ea despre numele pe care l-a ales.
Claudia se definește mai degrabă ca „maker” decât „designer”. „Nu mizez pe avangardă, ci pe simplitate, linii curate și piese versatile, cu accente moderne. Stilul nostru e la intersecția dintre romantism și minimalism arhitectural, dar, mai presus de toate, vorbim despre slow fashion – eliminarea deșeurilor din producție și responsabilitate față de mediu și oameni.”
Produsele sunt create exclusiv în serii limitate, din materiale din propria bancă, ceea ce conferă unicitate fiecărei creații.
Publicul țintă este format în principal din femei între 25 și 44 de ani, educate și cu venituri medii spre mari. Deși majoritatea clienților sunt din România, există și cumpărători ocazionali din străinătate.
Printre piesele cele mai apreciate se numără cămășile geometrice cu capse, rochiile cu ham detașabil, vestele și topurile geometrice petrecute sau fustele cu falduri laterale. Acestea pot fi comandate online prin website și social media, sau vizitate și probate direct la atelierul din Cluj-Napoca.
Investiția inițială a fost realizată exclusiv din resurse proprii. Pentru Claudia, afacerea a fost construită cu răbdare, pas cu pas. Momentan, Claudia gestionează singură brandul, fiind extinsă prin colaborări pentru producție, marketing și imagine.
„Sunt solopreneur momentan. Am colaborat de-a lungul timpului cu diverși colaboratori pe producție, marketing, imagine etc. Într-adevăr, forța de muncă calificată este extrem de greu de găsit și, din păcate, dispare cu rapiditate și nu se mai regenerează datorită faptului că au dispărut aproape complet formele de educație din acest domeniu”, a explicat ea.
„Cu sprijinul familiei și al comunității, dar și cu multe provocări – de la accesul dificil pe piață până la păstrarea interesului clienților și lipsa finanțărilor externe – am reușit să atingem pragul de profitabilitate. Cred în comunitatea locală și în creșterea sustenabilă care ține cont de oameni și mediu”, a mai spus Claudia Nemeș.
Colaborările cu furnizori locali, flexibili și deschiși, sunt o altă componentă importantă a afacerii ArcStudio.
„Vreau să dezvolt un spațiu fizic dedicat slow fashion-ului, dar și atelierelor de reciclare și evenimentelor colaborative cu alți creatori. Mai mult, îmi doresc ca brandul să ajungă să lucreze și cu zona corporate, pentru că responsabilitatea socială și de mediu e o misiune pe care o pot susține și companiile.”
ArcStudio se poziționează astfel nu doar ca un brand de modă, ci ca un proiect care reinventează moda ca alegere conștientă, un manifest pentru sustenabilitate, în care trecutul se împletește cu viitorul și fiecărei piese îi revine o valoare adăugată autentică.
Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.