Banii de la Guvern pentru presă: Programul are un potențial clientelar și electoral / Au primit bani entități care au promovat teme conspiraționiste – raport Expert Forum

camere, filmare, presa, televiziune Sursa foto: Pixabay

Programul prin care piața media a primit bani de la Guvern, în 2020, pentru promovarea campaniei anti-Covid, are un potențial clientelar și electoral deoarece a fost derulat în timpul alegerilor parlamentare și locale, primind bani de la stat chiar și entități care au promovat în același timp cu mesajele transmise de guvern și teme conspiraționiste sau aflate în conflict cu datele oficiale, arată un raport al organizației Export Forum. Economedia a scris anterior că televiziunile și site-urile de știri au luat bani de la Guvern deși nu aveau nevoie, afacerile și profiturile lor crescând spectaculos în pandemie. G4Media.ro a refuzat să ia bani de la Guvern în campania de informare anti-Covid.

„Perioada în care s-au promis aproape 200 de milioane de lei se suprapune peste perioada electorală, adică peste alegerile locale din 27 septembrie și cele parlamentare de la începutul lui decembrie. Alocările și implementarea campaniei au fost criticate public, iar unii dintre furnizori nu și-au primit toți banii nici până acum. Deși la cifre (reach) pare că a stat bine, criticile aduse în termeni de criterii de alocare, prezența pe lista beneficiarilor cu sume importante a unor furnizori puternic politizați, precum și implementarea sa într-un an cu alegeri locale și parlamentare, arată că programul are un potențial clientelar și electoral”, arată raportul Expert Forum.

  • Notă: G4Media.ro a refuzat să ia bani de la Guvern în așa-numita campanie de informare pe tema pandemiei în plină campanie electorală. G4Media.ro nu susține principiul banilor acordați presei sub forma ajutorului de stat din 2020, mascat într-o campanie de informare, de care au beneficiat majoritatea instituțiilor din presa centrală.

Potrivit documentului, primii 10 furnizori au adunat 50% din bani promiși de Guvern. Cea mai mare parte a banilor a mers către televiziunile naționale, dar și către mai multe portaluri online.

Analize Economedia

Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2

De asemenea, Guvernul nu a plătit toți banii promiși. Din angajamente de 181 de milioane de lei (cât figurau în lista din decembrie 2020), a plătit până la final lui mai 2021 doar peste 141 de milioane. Conform datelor obținute de EFOR, Guvernul a decontat în 2020 suma de 87 milioane lei, iar în 2021 alte 53 milioane lei. Statisticile publicate pe site-ul SGG arată că anumite contracte au fost anulate, în cazul unora dintre furnizori fiind vorba de mai multe contracte.

Un număr de 79 de furnizori aveau în 2021 deconturi sub 50% din banii promiși prin angajamente. Este dificil de stabilit dacă statul nu și-a onorat plățile sau furnizorii nu au prestat serviciile respective. Cert este că în iunie 2021, unii furnizori (dintre care și companii media mari) afirmau că nu și-au primit banii de la Guvern.

Antena Group, care face parte din trustul media înființat de Dan Voiculescu, a decontat 12 milioane de lei (din 16 milioane angajate). Antena Group a fost condamnată penal în scandaulul privind șantajul RDS-RCS. Și Antena 3 SA a primit – 5,4 milioane lei din 6,3 milioane angajate. Antena 3 a promovat constant personaje precum Diana Șoșoacă sau Dana Budeanu, care au fost susținătoare ale politicilor anti-mască.

Către Dogan Media International SA s-a transferat suma de 12 milioane lei, către A.G. Radio Holding SRL (Kiss FM, Magic FM si Rock FM) suma de 5,9 milioane lei, iar Ridzone Computers SRL (România TV), firma controlată de fostul deputat Sebastian Ghiță a primit 6,3 milioane de lei din 7,5 milioane angajate. România TV a promovat intens protestele anti-mască.

European Business Environment SRL, deținută de Iosif Buble și care operează site-ul www.stiripesurse.ro, a primit 641 mii lei lei din 1,1 milioane angajate. Buble a împrumutat PSD cu 445.000 lei în 202014 și a avut numeroase contracte cu social democrații pentru campaniile electorale din 2020.

Press Media Electronic, deținută de Bogdan Chirieac și care operează www.dcnews.ro a avut alocări de 971 mii lei de lei din 3,4 milioane angajate.

Editura Evenimentul și Capital SRL, care gestionează site-ul www.evz.ro a primit un milion de lei; este deținută de Dan Andronic, condamnat definitiv la 3 ani de închisoare cu suspendare pentru aderare la grup infracțional organizat în dosarul Ferma Băneasa. Pe ambele site-uri se pot găsi articole care fac referire la mască ca la „botniță”, acesta fiind unul dintre termenii pe care îl folosesc constant protestatarii anti-mască.

Galaxy SRL deține televiziunea Galaxy din Drobeta Turnu Severin. Firma este deținută de fostul parlamentar PSD Eugen Nicolicea, cu 50% din acțiuni, restul fiind deținute de Nicolicea Liviu Gabriel, care a deținut și funcția de consilier local la Turnu Severin. Firma a primit peste un milion de lei din 1,2 milioane de lei angajate.

Pagina Ciudatului SRL a primit alocări de 933 mii lei, dar a decontat 380 mii lei. Firma este deținută de Alexa Liviu-Doru-Alin și are sediul la Cluj. Alexa, un apropiat al lui Liviu Dragnea a fost numit președinte PSD Cluj la propunerea Vioricăi Dăncilă, dar a fost schimbat pentru declarații jignitoare la începutul lui 202017. Firma a lucrat cu PSD și a primit fonduri din subvențiile pentru partid.

DBV Media House S.R.L. a decontat 1,36 milioane lei din 1,46 milioane de lei angajate. DBV MEDIA HOUSE SRL a primit în 2020 patru milioane de lei din subvenții de la PNL, pentru servicii de promovare. Conform raportului de monitorizare a finanțării partidelor din 2020: Este deținută de PHG Media Invest S.R.L. (60%) Bucuresti și Geopol International S.R.L. (40%). Prima este deținută de Pacuraru Daniela Madi, soția lui Maricel Păcuraru, care deține trustul Realitatea. Cea de-a doua este deținută de Bertalan Alexandra-Beatrice (99%) și Strategies-Research-Investments International S.A., la care este acționar cu 1% și Pacuraru Alexandra Beatrice, fiica lui Maricel Păcuraru. Prima companie a fost urmărită pentru complicitate la delapidare într-un dosar deschis de DNA în 2013.

Euromedia Group a primit 979 mii de lei din 1,1 milioane alocate. Euromedia a primit 8,7 milioane din subvenții de la PNL în 2020. Conform aceluiași raport EFOR: Firma este deținută de Nicolaie George (25%). Acesta a fost candidat la Consiliul General al Municipiului București din partea PNL Sector 4, fiind ales în septembrie 2020 în CGMB. În proporție de 74% este deținută de Stalex PR & Media Events SRL de Nanu Stefan – Alexandru, fiul primarului PSD din Cornu, fost vicepreședinte TSD.

New Age Advertising Agency a primit un milion de lei din programul antiCovid. Firma a primit 1,5 milioane și din subvenții PNL în 2020. Firma are sediul în Dolj și are activitate legată de publicitate.

Ancore Media a primit alocări de 163 de mii lei de la stat, dar plățile înregistrate contabilizează doar 55 mii lei. Firma a primit cinci milioane de lei de la PNL din subvenții în 2020 pentru promovare. Firmă deținută de Coman Romulus – Florin. Conform termene.ro, firma a câștigat în ultimii trei ani achiziții privind servicii de producție de televiziune de la Centrul European Cultural și de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” și Centrul Cultural si de Tineret „Ștefan Iordache” 20 .

Raportul Expert Forum mai arată că Agenția pentru Digitalizarea României, responsabilă pentru verificarea activității furnizorilor și aprobarea plăților, nu a identificat niciun caz de abatere de la lege.

În plus, EFOR arată că pe lista de furnizori s-au găsit și unele entități care au promovat în același timp cu mesajele transmise de guvern și teme conspiraționiste sau aflate în conflict cu datele oficiale.

De asemena, entități cu legături clare cu partide politice au primit bani, problema politizării fiind de altfel una mai generală și nu este legată strict doar de acest program. EFOR a regăsit furnizori care sunt apropiați de diferite partide, care promovează teme de pe agenda acestora, firme care au donat la partid sau care au primit bani din subvențiile partidelor în 2020 sau firme deținute sau conduse de politicieni. De menționat totuși, că partidele care se regăsesc pe această listă sunt variate.

În același timp, serviciile de publicitate sau de organizare de evenimente nu au dispărut complet nici de la nivel local. Primării, consilii județene sau companii municipale din București și din țară au folosit bani publici pentru a se promova electoral. Este evident că primăriile nu au mai organizat atâtea evenimente cât ar fi pus în scenă într-un an normal – și electoral pe deasupra. Majoritatea achizițiilor legate de acest subiect au avut loc la începutul lui 2021, până în februarie-martie, mai arată EFOR.

„Cu toate acestea, contractele realizate de companiile municipale din București, dar și de primării (vezi Mangalia) sau consilii județene (vezi Ialomița) din țară indică spre potențialul electoral al banilor cheltuiți. Lipsa de transparență a Companiei Municipale Publicitate și Afișaj, care a primit mai multe contracte în București, ale căror detalii refuză să le facă publice, ridică semne de întrebare cu  privire la cheltuirea banilor publici. Și activitatea Primăriei Sectorului 1 din București (distribuirea revistei primăriei în prima zi de campanie) ilustrează cheltuirea unor fonduri de publicitate cu vădit caracter electoral. Unii dintre primarii-candidați s-au folosit de resurse publice pentru ei și pentru partid, pentru a crește vizibilitatea în rândul alegătorilor. Desigur, comportamentul nu este nou și putem vedea că este repetitiv în anii electorali”, potrivit raportului.

  • G4Media.ro a refuzat să ia bani de la Guvern în campania de informare anti-Covid

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: