Un boicot al lanțurilor de magazine din cauza prețurilor ridicate la alimente a fost anunțat pentru joi, 13 februarie, în Bulgaria. Inițiativa este susținută de patru organizații: Federația Consumatorilor din Bulgaria, asociația „For Affordable and Quality Food”, „United Pensioners’ Unions” și „The System is Killing Us”, scrie Novinite. Organizatorii au făcut apel la cetățeni să se abțină de la cumpărături în marile magazine alimentare pentru a-și exprima nemulțumirea față de creșterea prețurilor.
Ideea boicotului a apărut în Croația și s-a răspândit apoi în alte țări balcanice, inclusiv Macedonia de Nord, Muntenegru și Bosnia și Herțegovina. În Bulgaria, inițiativa urmărește să lase magazinele goale, ca formă de protest civil împotriva creșterii puternice a prețurilor la alimente, pe care mulți o consideră disproporționată față de nivelul veniturilor.
Organizatorii protestului solicită, de asemenea, guvernului bulgar să pună în aplicare o măsură similară cu cea adoptată în Croația – o listă de 70 de produse alimentare esențiale cu prețuri plafonate. Cu toate acestea, experții economici și-au exprimat scepticismul cu privire la eficacitatea unei astfel de abordări, susținând că un control al prețurilor nu este o soluție economică.
Opinia publică cu privire la boicot rămâne divizată. Mulți cetățeni susțin inițiativa, menționând creșterea costului vieții și salariile stagnante. Unii au subliniat că produsele de bază, cum ar fi untul, sunt mult mai scumpe în Bulgaria decât în alte țări europene. Pensionarii, în special, spun că se luptă să își permită produse esențiale. Alții, însă, se îndoiesc că boicotul va avea vreun impact asupra politicilor de prețuri.
Între timp, pe rețelele de socializare a apărut o contrainițiativă care promovează „cumpărăturile în masă”, încurajând oamenii să meargă la cumpărături ca de obicei, ca răspuns la boicot.
Pe de altă parte, boicotul nu a avut până la prânz mulți adepți, după cum a anunțat radioul public bulgar.
Într-unul dintre cartierele de prestigiu din sudul Sofiei, mai puțini oameni sunt în lanțurile de retail, sunt astăzi ceva mai puține mașini în parcări, dar magazinele nu sunt în niciun caz goale.
Unul dintre marile lanțuri de magazine a anunțat mari promoții. Mulți dintre clienți nu auziseră că există un astfel de boicot astăzi. În schimb, alți oameni au făcut cumpărături ieri pentru a se putea alătura boicotului de astăzi.
Scepticii cred că protestele recente nu și-au atins obiectivele.