Fie că românii celebrează iubirea de Valentine’s Day sau de Dragobete, în luna februarie, mulți dintre ei alocă un buget special pentru aceste momente. Circa 4 din 10 români spun că vor cheltui sub 300 de lei în luna iubirii, iar 8% dintre români plănuiesc să cheltuie peste 1.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank, în colaborare cu Appinio, o companie globală de cercetare a pieței.
Circa 55% dintre românii repondenți care sunt într-o relație își sărbătoresc iubirea în aceste zile, iar pentru 6 din 10 români cheltuielile asociate lunii iubirii nu sunt percepute ca o presiune financiară.
De asemenea, potrivit studiului, atunci când se discută despre celebrarea relației de cuplu, pentru 44% dintre respondenți Valentine’s Day este a doua cea mai importantă ocazie în care sărbătoresc relația de cuplu, imediat după aniversarea căsătoriei, care este pe primul loc pentru 46% dintre respondenți.
![](https://cdn.economedia.ro/wp-content/uploads/2025/02/Mihail-Ion_Raiffeisen-Bank-200x300.webp)
„Pentru majoritatea cuplurilor, echilibrul financiar este un element important al relației, iar studiul nostru arată că românii devin tot mai conștienți de impactul pe care gestionarea banilor îl are asupra armoniei în cuplu. Este îmbucurător să vedem că aproape 80% dintre respondenți consideră esențială o administrare corectă a bugetului comun, însă provocările persistă, mai ales în rândul tinerilor. Nevoia de planificare financiară rămâne ridicată”, a declarat Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
Totodată, bărbații sunt dispuși să cheltuiască mai mult decât femeile. Bugetul mediu alocat pentru Ziua Îndrăgostiților (Valentine’s Day / Dragobete) este de 488 de lei, iar bărbații sunt cei care contribuie cel mai mult la aceste cheltuieli. Cu o medie de 580 de lei alocați Zilei Îndrăgostiților, aceștia cheltuiesc cu aproximativ 200 de lei mai mult decât partenerele lor.
Cum celebrează românii iubirea
Pentru 48% dintre românii respondenți principalele idei de cadouri sunt florile, bijuteriile și cărțile, pentru 46% dintre aceștia ieșirile la restaurant, iar 36% dintre ei cinele romantice acasă.
La extrema cealaltă circa 10% dintre români aleg să transforme luna iubirii într-o oportunitate de escapadă și optează pentru un city break.
Pe de altă parte, 22% aleg un weekend relaxant la munte sau la mare, în România, iar 18% preferă activități de relaxare (spa sau retreat-uri).
Potrivit studiului circa 45% dintre aceștia aleg să își gestioneze veniturile și cheltuielile în comun, în timp ce 40% împart doar cheltuielile, păstrând veniturile separat, un comportament mai frecvent întâlnit în rândul generației Z. În mediul rural, în 20% dintre cazuri, un singur partener acoperă toate cheltuielile.
În plus, 42% dintre respondenți recunosc că banii pot deveni un motiv de dispută în relație, iar 55% ar aprecia sfaturi specializate despre cum să își optimizeze finanțele în cuplu, în special tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, a fost realizat la nivel național, pe un eșantion de 700 de respondenți în luna februarie 2025.