Cum au fost afectați transportatorii români de Pachetul Mobilitate, care obligă șoferii să întoarcă acasă camioanele. Sondaj: Costurile de operare au crescut cu 15-20%, a scăzut cu 10-15% numărul de curse efectuate în 2022, față de 2021

camioane, sosea Sursa foto: Pexels

Transportatorii români de mărfuri reclamă faptul că au fost sever afectați de Pachetul Mobilitate 1, legislație valabilă pentru toate statele membre ale Uniunii Europene, care obligă șoferii să întoarcă TIR-urile la centrul operațional al companiei la fiecare 8 săptămâni și care vine și cu reguli suplimentare pentru repausul șoferilor și pentru detașarea lor.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) arată că a realizat un sondaj online în rândul firmelor de transport rutier, cu privire la Pachetul Mobilitate.

UNTRR afirmă că a semnalat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii impactul negativ semnificativ al Pachetului Mobilitate 1 asupra transportatorilor rutieri, pentru pregătirea pledoariilor României privind anulare a prevederilor discriminatorii introduse de acesta în legislația europeană, precum obligația întoarcerii camionului la 8 săptămâni în statul de înmatriculare, obligația întoarcerii șoferilor la fiecare 3-4 săptămâni la locul de reședință sau la sediul operațional al angajatorului, interzicerea repausului săptămânal normal în cabină și regulile speciale privind detașarea șoferilor.

Răspunsurile primite de la șoferi până pe 30.03.2023:

Referitor la obligația întoarcerii acasă a camionului

  • transportatorii rutieri români au semnalat faptul că au fost controlați și sancționați pentru că nu au întors camionul acasă la 8 săptămâni în Franța și Ungaria, cu amenzi între 1.500 – 4.500 euro. Totodată, asociațiile profesionale din Franța au confirmat UNTRR faptul că Franța aplică amenzi pentru neîntoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
  • Majoritatea transportatorilor români care au răspuns consultării UNTRR nu reușesc să întoarcă camionul la sediul operațional al firmei la 8 săptămâni, iar costurile de operare au crescut cu 15-20%
  • Urmare a întoarcerii acasă a camionului, a scăzut numărul de curse efectuate în 2022 față de 2021 între 10-15% pentru majoritatea transportatorilor români care au răspuns consultării UNTRR.
  • Majoritatea transportatorilor rutieri au semnalat timpii mari de așteptare la frontieră:
    – peste 10 ore până la 24 ore pierdute în frontieră la întoarcerea acasă a camionului la intrarea în România
    – peste 24 ore până la 48 ore pierdute în frontieră la întoarcerea acasă a camionului la ieșire din România

Referitor la obligația întoarcerii acasă a șoferului

  • transportatorii rutieri au semnalat faptul că au fost controlați pentru neîntoarcerea conducătorului auto acasă la 4 săptămâni si sancționați în Franța, Belgia, Ungaria cu amenzi între 1.000 și 4.500 euro.
  • transportatorii români estimează scăderi de 15-20% ca urmare a limitării activității lucrative.

Referitor la interzicerea repausului săptămânal normal în cabină

  • transportatorii rutieri români au semnalat că au primit amendă pentru că șoferul nu a efectuat perioada de repaus săptămânal normală (45h) la hotel. Amenzile primite în Franța, Germania, Danemarca, Ungaria, Belgia au fost între 750 și 4.500 Euro

Referitor la detașarea șoferilor

  • transportatorii rutieri români au semnalat că au fost controlați prin IMI de Austria, Ungaria, Franța, Grecia, Germania, Danemarca, Ungaria, deși Statele membre UE nu au furnizat suficiente informații privind remunerația șoferilor.

Referitor la studii realizate/devenite disponibile ulterior depunerii de către Guvernul României a actelor procedurale scrise în cauzele menționate, UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii să aibă în vedere  Studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor din 2021 care arată că, în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) – contrar obiectivelor ambițioase europene privind decarbonizarea transporturilor și reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *