Consumatorii se confruntă cu prețuri piperate pentru bomboanele de Halloween în acest an, după un deficit global de zahăr și cacao, scrie Bloomberg.
Vremea nefavorabilă, din Africa de Vest până în India, a stimulat penuria celor două culturi, care sunt ingrediente cheie pentru producătorii de ciocolată și bomboane. Fenomenul meteorologic El Niño ar putea înrăutăți situația, aducând secetă și reducând producția în sezonul care tocmai a început.
Perspectivele nefaste ale recoltei au dus recent la creșterea prețurilor en-gros la cacao la cel mai ridicat nivel din ultimii 45 de ani, iar la zahăr la cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani, ceea ce a dus la creșterea suplimentară a costurilor de fabricare a dulciurilor înainte de Crăciun. Cele două sărbători sunt printre cele mai importante pentru achizițiile de dulciuri, consumatorii americani fiind așteptați să cheltuiască cu 9,2% mai mult pentru zahăr și dulciuri în acest an, comparativ cu o creștere de 5,8% pentru prețurile generale ale alimentelor.
“M-aș aștepta să văd prețuri mai mari de Halloween, dar cu siguranță și prețuri mai mari de Crăciun și, probabil, de Valentine’s”, a declarat Andrew Moriarty, director al Mintec în SUA, responsabil cu analiza mărfurilor.
Potrivit unui raport al National Retail Foundation, se așteaptă ca americanii să cheltuiască 3,6 miliarde de dolari pe dulciuri în acest Halloween, în creștere de la 3,1 miliarde de dolari în 2022.
Tendința pentru bomboane mai scumpe este întâlnită în economiile avansate din întreaga lume, costurile dulciurilor din Marea Britanie crescând cu 13% în septembrie față de anul trecut. În Germania, dulciuri precum batoanele de ciocolată și ursuleții gumați au fost cu peste 19% mai scumpe în aceeași lună.
David Branch, vicepreședinte al Institutului Agri-Food al Wells Fargo, consideră că, deși creșterea zahărului este un factor important în spatele inflației dulciurilor, nu este singurul factor determinant.
“Costul ingredientelor a crescut foarte mult, inflația a crescut și costurile de transport sunt mai mari decât în urmă cu doi ani. Prețurile în creștere ale materiilor prime joacă un rol, dar nu poți atribui creșterea costurilor bomboanelor unui singur factor”, a spus el.
Cu toate acestea, Branch citează schimbările climatice din Africa de Vest ca fiind unul dintre principalele motive pentru care companii uriașe de ciocolată precum Hershey au majorat prețurile în acest an.
Aceasta este o problemă pentru magazine precum Economy Candy, care se prezintă ca fiind cel mai vechi retailer de dulciuri din New York. Săptămâna premergătoare Halloween-ului este cea mai aglomerată din an pentru magazin, dar proprietarul Mitchell Cohen a declarat că profiturile vor avea de suferit în această sărbătoare.
Furnizorii săi de bomboane au crescut prețurile de până la opt ori din 2020, a spus el, sărind de la un câștig obișnuit de 1% până la 2% la fiecare câțiva ani, la 10% până la 20% în trei. Deocamdată, el menține prețurile constante pentru a mulțumi pe cei care fac “trick or treat”, dar a spus că acest lucru ar putea însemna profituri mai mici pentru afacere.
“Avem o selecție mare de Hershey, KitKat și bomboane pe care oamenii le adoră să le mănânce, dar aceste lucruri înainte de pandemie ne costau 60-65 de cenți, acum nu pot obține nimic din ele cu mai puțin de un dolar”, a spus Cohen.
În plus, costurile mai mari ale materiilor prime au nevoie de luni de zile pentru a se repercuta asupra prețurilor la bomboane, astfel că, deși prețurile la zahăr și cacao au continuat să crească în trimestrul al treilea, efectele s-ar putea să nu se simtă decât mai târziu.
“De multe ori, prețul care intră de fapt în bomboanele de Halloween ar putea fi din urmă cu câteva luni, când prețul încă nu era atât de ridicat ca acum”, a spus Moriarty de la Mintec.