Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a sancționat Electrica Furnizare și Gaz Vest cu câte o amendă contravențională de 200.000 de lei, pentru nereguli în facturarea energiei electrice și a gazelor naturale în luna noiembrie.
„În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile ELECTRICA FURNIZARE și GAZ VEST nu au aplicat clienților beneficiari schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale, pentru luna noiembrie 2021, afectând astfel interesele economice ale clienților finali beneficiari ai schemei”, potrivit unui comunicat al ANRE.
Arbitrul pieței de energie a verificat îndeplinirea obligației de emitere de facturi care să cuprindă „informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației”.
Pentru neregulile constatate, ELECTRICA FURNIZARE și GAZ VEST au primit fiecare câte o amendă contravențională în valoare de 200.000 lei. Totodată, au fost dispuse măsuri pentru restabilirea legalităţii în sensul refacerii facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale din luna noiembrie 2021, cu aplicarea schemei de sprijin.
Care sunt pașii de urmat pentru clienții care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, potrivit ANRE:
- Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
- În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
ANRE recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.