Europa a rămas luna trecută principala destinaţie pentru livrările de gaze naturale lichefiate (LNG) din SUA, potrivit datelor Refinitiv, depăşind exporturile către Asia pentru a doua lună consecutiv, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
Aproximativ două treimi din volumele de LNG din SUA au mers în ianuarie spre Europa, faţă de aproximativ 61% în decembrie, când cererea şi preţurile ridicate din Europa au dus la un nivel record al exporturilor de gaze naturale lichefiate din SUA, conform Refinitiv.
În ambele luni, reducerea furnizării a dus la majorarea cererii, astfel încât a fost modificată destinaţia navelor care transportă LNG. Escaladarea tensiunilor din Ucraina a scos în evidenţă dependenţa Europei de gazele naturale din Rusia, determinându-i pe cumpărători să facă achiziţii din alte surse.
Luna trecută, gazele naturale lichefiate s-au tranzacţionat în Europa la aproximativ 30 dolari pentru un milion BTU (mmBtu – unitate termală – echivalentul arderii a 2,83 metri cubi de gaze naturale – n.r.) din cauza tensiunilor geopolitice.
Săptămâna aceasta, gazele naturale lichefiate s-au tranzacţionat la aproximativ 27,59 dolari pentru un milion BTU, sub nivelul de 29,12 dolari pentru un milion BTU din Asia, conform datelor Rystad Energy.
“Datele trimit un semnal că în Asia navele sunt pline şi nu sunt aşteptate achiziţii masive”, a apreciat Jason Feer, de la Poten & Partners.
Vremea mai caldă decât se estima în Asia şi stocurile semnificative de luna trecută au ajutat la schimbarea destinaţiei navelor spre Europa.
Aproximativ 13% din volumele de LNG din SUA au mers luna trecută spre Asia, faţă de aproximativ 25% în decembrie, în timp ce livrările spre America Latină au reprezentat aproximativ 9% din volumele înregistrate în ianuarie.
Europa este epicentrul unei crize energetice începând de anul trecut, când eliminarea restricţiilor impuse în contextul pandemiei de COVID-19 a generat o cerere mare de energie într-un moment în care stocurile de gaze naturale erau la un nivel redus. Preţurile de referinţă au crescut de cinci ori începând din luna ianuarie a anului trecut, ceea ce a pus presiuni asupra consumatorilor şi companiilor.