Franţa şi Germania cresc presiunea asupra producătorilor lor de apărare pentru a debloca programul Future Combat Air System (FCAS), un proiect de 100 de miliarde de euro aflat în pericol real de a se prăbuşi, au declarat surse apropiate situaţiei pentru Reuters, transmite News.ro.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Programul, lansat în urmă cu mai bine de opt ani, este blocat de dispute persistente între Dassault Aviation şi Airbus privind împărţirea responsabilităţilor şi accesul la tehnologiile-cheie.

După discuţii între preşedintele francez Emmanuel Macron şi cancelarul german Friedrich Merz, Berlinul a redactat ”o foaie de parcurs decizională” cu termen-limită la mijlocul lui decembrie pentru a ajunge la un acord.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

”Obiectivul este ca directorii generali ai companiilor participante să găsească şi să semneze un acord scris privind principiile de cooperare pentru următoarea fază a programului până la jumătatea lunii decembrie”, se arată în document, potrivit unor fragmente obţinute de Reuters.

O sursă guvernamentală a precizat că această foaie de parcurs urmăreşte să reafirme controlul politic asupra proiectului, în paralel cu o reevaluare a cerinţelor tehnice de către forţele aeriene din cele două ţări. Airbus şi Dassault au refuzat să comenteze.

FCAS vizează dezvoltarea unui avion de luptă de ultimă generaţie însoţit de drone, cu intrare în serviciu în 2040, pentru Franţa, Germania şi Spania, echivalentul european al proiectului GCAP derulat de Marea Britanie, Italia şi Japonia.

Negocierile au eşuat în repetate rânduri, pe fondul lipsei de încredere dintre Dassault, producătorul Rafale, şi Airbus, care reprezintă Germania şi Spania în program, cunoscut în Franţa drept SCAF.

Dassault insistă să conducă proiectarea şi dezvoltarea avionului principal, invocând responsabilităţi neclare şi experienţa sa în realizarea completă a avioanelor de luptă.

Airbus spune însă că acest lucru contravine acordului de principiu conform căruia fiecare naţiune trebuie să aibă un cuvânt egal.

Surse germane acuză Dassault că ar vrea control de 80% asupra proiectului, acuzaţie respinsă de compania franceză. Parisul, la rândul său, suspectează Berlinul că încearcă să submineze avantajul tehnologic al Dassault.

”Se pare că relaţia politică foarte strânsă dintre Paris şi Berlin a slăbit, iar industria a fost lăsată prea liberă, ajungând în conflict deschis”, a spus Douglas Barrie, analist la IISS.

Un eşec al FCAS ar expune incapacitatea Europei de a-şi construi apărarea într-un moment în care războiul s-a întors pe continent. După săptămâni de tensiuni politice în Franţa, cele două capitale intensifică eforturile pentru a evita o ruptură strategică majoră.

Totuşi, persistă îndoieli privind capacitatea lui Macron, aflat spre final de mandat şi slăbit politic, de a forţa Dassault să cedeze. Compania se află într-o poziţie confortabilă datorită exporturilor puternice ale Rafale şi ar putea alege să tragă de timp până la alegerile din 2027.

Pe măsură ce FCAS se apropie de un punct de cotitură, apar scenarii alternative. Printre acestea:

• un avion stealth german finanţat direct de Berlin,
• o alianţă între Germania şi Saab,
• aderarea Germaniei la proiectul GCAP condus de britanici şi italieni.

Airbus menţine contacte la nivel înalt cu ambele tabere, spun sursele.

Un compromis minimalist, tot mai discutat, ar limita FCAS la dezvoltarea unei ”reţele de luptă” comune, un cloud militar ultrasecurizat, lăsând Airbus şi Dassault să construiască separat propriile avioane. O astfel de soluţie ar evita un divorţ public, permiţând ambelor capitale să salveze aparenţele.

Rămâne de văzut dacă presiunea politică poate rupe blocajul. Un oficial german estima recent şansele unui avion comun la ”sub 50%”. Acum, atât Parisul, cât şi Berlinul se grăbesc să salveze proiectul.