Indicele încrederii consumatorilor din România a coborât la cel mai scăzut nivel din ultimele 32 de luni, atât componenta retrospectivă, cât și cea prospectivă înregistrând o deteriorare, arată un raport Erste.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Această scădere a coincis cu anunțarea de către guvern a unui pachet de consolidare fiscală la începutul lunii iulie, care a inclus majorări ale ratelor TVA și ale accizelor începând cu 1 august. În plus, expirarea plafonării prețurilor la energie electrică în această lună a afectat și mai mult sentimentul consumatorilor.

Moral scăzut la nivel general

Indicatorul Sentimentului Economic (ESI) a scăzut la 94,7 în iulie față de 96,8 în iunie, deoarece măsurile de consolidare fiscală anunțate au erodat încrederea în toate sectoarele.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

Încrederea în sectorul manufacturier a scăzut la -2,00 în iulie, de la -1,6 în luna precedentă, ca urmare a nivelului mai scăzut al portofoliilor de comenzi și a producției preconizate, care au compensat contribuția pozitivă a stocurilor mai mici.

Sentimentul privind serviciile a scăzut la 2,5 în iulie față de 3,5 în iunie, din cauza scăderii cererii anterioare și a celei așteptate, în timp ce situația anterioară a afacerilor a fost evaluată aproximativ neschimbată.

Încrederea în comerțul cu amănuntul a coborât la cel mai scăzut nivel de la sfârșitul primului val al pandemiei Covid, atât componentele retroactive, cât și cele anticipative înregistrând scăderi puternice.

Moralul în sectorul construcțiilor a scăzut marginal din cauza așteptărilor mai scăzute privind ocuparea forței de muncă, în timp ce nivelurile portofoliului de comenzi au fost raportate neschimbate de către participanții la panel.

Așteptările privind prețurile de vânzare au crescut în toate sectoarele. Așteptările privind prețurile de vânzare ale consumatorilor pentru următoarele douăsprezece luni au atins cel mai ridicat nivel istoric de la începutul sondajului, în mai 2001, după anunțarea creșterii impozitelor începând cu august 2025 și după creșterea preconizată a prețurilor la electricitate.

Indicatorul așteptărilor privind ocuparea forței de muncă a scăzut la 100,1 în iulie față de 103,8 în iunie, cel mai scăzut nivel din decembrie 2020.

Utilizarea capacității de producție a crescut în T325 la 71,5% față de 69,3% în T225, atingând cel mai ridicat nivel din ultimele zece trimestre, deși rămâne mult sub media pe termen lung de 76,7%.