Creşterea preţului carburanţilor ca urmare a majorării TVA şi a accizei nu va avea un impact asupra cererii pe termen scurt, dar ar putea duce la o uşoară scădere pe termen mediu, a explicat, joi, într-o conferinţă de presă, Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru Downstream Oil, transmite Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
“Ce pot să vă spun, şi am precizat întotdeauna că politica noastră moderată de preţuri are în considerare taxele şi accizele, cotaţiile produselor şi bineînţeles costurile operaţionale, şi într-adevăr taxele şi accizele reprezintă aproximativ 50% din preţul produsului. În ceea ce priveşte pragul psihologic, am văzut în trecut, într-adevăr, pragul psihologic de 5 lei, acum 10 ani era aproximativ 5 lei. A mai fost un prag psihologic undeva în 2022, când a fost acel val de cumpărături sub imperiul panicii, când nivelul a fost de 9 lei. Estimarea noastră în momentul de faţă pentru această creştere de preţuri la carburanţi este că nu o să aibă un impact imediat în cerere, fiind un produs de bază impactul în cerere nu se vede imediat. Prin urmare, estimarea noastră de cerere pentru anul acesta rămâne relativ stabilă. În schimb, ne aşteptăm ca la începutul anului viitor, ceea ce înseamnă pe termen mediu, să vedem o uşoară scădere a cererii”, s spus Radu Căprău.
De asemenea, şi directorul financiar al OMV Petrom, Alina Popa, a afirmat că nu va exista un impact pe termen scurt, ci mediu.
“Industria noastră este afectata de mai multe taxe suplimentare. Aici începe cu impozitul suplimentar pentru gaze naturale, impozitul pe construcţii, impozitul pe cifra de afaceri, care vin peste taxelor obişnuite, redevenţă şi impozit pe profit. Studiile de specialitate arată că taxele specifice industriei noastre sunt semnificativ mai mari decât media europeană. OMV Petrom este în mod constant unul dintre cei mai mari contributori la bugetul de stat al României în ultimii 20 de ani şi plătim toate aceste taxe corect şi la timp, întotdeauna. Aflându-ne în cea mai intensă perioadă investiţională din industria noastră, este mai important decât oricând să avem stabilitate, predictibilitate şi un mediu fiscal şi de reglementare competitiv. Când vine vorba de noile măsuri, încă analizăm impactul acestora şi urmărim cu atenţie ce se întâmplă. Vedem un impact indirect din taxele indirecte, respectiv TVA şi acciză. Ne aşteptăm ca acest impact să fie mai degrabă pe termen mediu, nu pe termen scurt, că va dura puţin până vom vede efecte în scăderea cererii pentru produsele noastre”, a declarat Alina Popa.
Totodată, ea a fost întrebată de jurnalişti dacă majorarea taxelor va fi transferată integral către consumatori sau compania va suporta o parte.
“Toate taxele indirecte, respectiv TVA şi acciză, sunt întotdeauna transferate către piaţă. Nu suportăm taxele indirecte decât pentru consumul nostru propriu. Acolo, da, vom fi şi noi afectaţi ca şi orice consumator de TVA şi acciză suplimentare, dar când vine vorba de terţi, acestea se vor aplica la preţul de vânzare. Suntem în prezent în curs de implementare a tuturor acestor modificări. Necesită schimbări de sisteme, schimbări interne, echipele lucrează intens şi vom implementa începând de mâine toate aceste taxe”, a mai spus Alina Popa.