Odată cu creșterea vânzărilor de mașini electrice, se pune întrebarea ce se întâmplă cu aceste vehicule la sfârșitul ciclului lor de viață. La urma urmei, bateriile lor conțin materii prime valoroase. O echipă de cercetători germano-americani a investigat dacă reciclarea sau reutilizarea în sisteme de stocare staționare este mai eficientă, scrie Electrive.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Vânzările de vehicule electrice continuă să crească la nivel mondial, de aceea este important să se clarifice ce se va întâmpla când aceste mașini electrice vor fi scoase din uz. O întrebare deosebit de interesantă este ce se poate face cu bateriile mașinilor electrice, piesa centrală scumpă a fiecărei mașini electrice, care conține materii prime valoroase, extrase de obicei într-un mod dăunător mediului.
O echipă de cercetători de la Universitatea din Münster, Centrul de Cercetare Fraunhofer pentru Producția de Baterii (FFB) și Laboratorul Național Lawrence Berkeley (SUA) a investigat tocmai acest aspect: este mai rentabil să reciclăm bateriile vechi ale mașinilor electrice? Cu alte cuvinte, să le dezmembreze în părți individuale și să recupereze materiile prime, în principal pentru producția de baterii noi pentru mașini electrice, sau este mai bine să le recicleze secundar, de exemplu, ca unități staționare de stocare a energiei pentru sisteme solare? Aceasta din urmă este cunoscută în industrie ca o a doua viață sau o a doua utilizare.
Ambele strategii au avantaje. Reciclarea permite recuperarea și utilizarea materiilor prime importante, precum litiu, cobalt și nichel, pentru baterii noi. Acest lucru contribuie la reducerea dependenței de mineritul dăunător mediului și, în același timp, la reducerea dependenței de China, care domină piața mondială a litiului, poate dicta prețurile și aplică restricții la export. Studiul arată că, în California, aproximativ 61 % din cererea de baterii noi pentru mașini electrice ar putea fi acoperită prin reciclare până în 2050.
Strategia de reutilizare, pe de altă parte, continuă să utilizeze bateriile după ce acestea și-au îndeplinit scopul în mașinile electrice, de exemplu, ca stocare staționară pentru energia solară sau eoliană în gospodării sau rețele electrice. Chiar dacă aceste baterii nu mai furnizează putere maximă, ele sunt complet suficiente pentru aplicații staționare. Cercetătorii arată că aceste baterii uzate ar putea acoperi întreaga cerere de stocare staționară până în 2030. Bateriile cu litiu-fier-fosfat (LFP) sunt deosebit de potrivite pentru acest scop, deoarece necesită oricum mai puține materii prime.
În Europa există deja instalații funcționale de reutilizare, cum ar fi aeroportul din Roma și fabrica Porsche din Leipzig. Start-up-ul german Voltfang s-a specializat, de asemenea, în acest domeniu.
Amprenta de carbon: reutilizarea este în avantaj
Dar care metodă economisește mai multe gaze cu efect de seră? Reutilizarea iese învingătoare în acest caz. Studiul a calculat că, dacă statul american California se bazează în mod consecvent pe reutilizare, până în 2050 se pot economisi aproximativ 55,8 milioane de tone de echivalent CO₂, ceea ce reprezintă aproximativ emisiile anuale ale peste douăsprezece milioane de mașini cu motoare cu ardere internă. Cifra pentru reciclare este de 48,3 milioane de tone.
Deși în timpul reciclării sunt procesate mai multe baterii, beneficiul suplimentar al reutilizării într-o aplicație de stocare a energiei staționare are o pondere mai mare în amprenta de carbon. Studiul ia în considerare și rutele de transport și procesele de reprocesare.
Reciclarea bateriilor vs. reutilizarea
În ciuda avantajelor reutilizării, oamenii de știință recomandă investirea într-o fază incipientă în extinderea infrastructurii de reciclare. Acest lucru se datorează faptului că, de îndată ce cererea de stocare staționară va fi satisfăcută, se vor produce din nou mai multe materiale reciclabile. Numai o abordare sistemică, cu planificarea coordonată a producției, reutilizării și reciclării, poate permite o economie circulară durabilă pentru baterii pe termen lung.
Deci, ce să facem cu cantitatea tot mai mare de baterii uzate? Răspunsul cercetătorilor favorizează o combinație inteligentă. Mai întâi, reutilizarea, acolo unde este posibil, apoi reciclarea. În acest fel, resursele pot fi conservate, gazele cu efect de seră reduse și mediul protejat. California ar putea fi un pionier în acest domeniu și ar putea arăta cum electromobilitatea nu numai că funcționează curat, dar și se termină curat.