În ultimele zile, asistăm la o schimbare fără precedent în industria de ridesharing, direct legată de controalele ANAF și blocarea plăților de către direcția Antifraudă. Se pare că șoferii au reacționat rapid, pentru că solicitările pentru PFA au explodat, arată informațiile transmise o platformă românească pentru șoferii de transport alternativ care vor să lucreze legal, pe cont propriu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Conform datelor proprii ale companiei, numărul șoferilor înscriși pentru PFA (Persoana Fizică Autorizată) în ultimele zile a fost aproape egal cu cel din în ultimele 9 luni. Potrivit acesteia, este semnalul clar că șoferii pleacă de la firme și aleg varianta de șofer independent.

Datele noastre arată un semnal clar al neîncrederii șoferilor față de firmele intermediare care luau comision lunar de la aceștia.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Au venit către noi foarte mulți șoferi care ne-au spus că își doresc să nu aibă dubii cu privire la legalitate, pentru a-și putea continua activitatea. S-au săturat de instabilitatea unor firme a căror legalitate nu o pot verifica. Ei își fac treaba, dar nu știu dacă angajatorul lor și-o face”, a explicat Tudor Beiu, CEO al platformei Pick.

Specialiștii din domeniu spun că fenomenul ar putea marca o schimbare majoră în piață: de la modelul de șofer prin firmă – bazat pe intermediere și comisioane, către o formă de muncă independentă prin PFA.

Amintim că, începând din acest an, operatorii de platforme digitale de transport alternativ, precum Uber, Bolt și BlackCab, sunt obligați să raporteze lunar la ANAF, la nivel de detaliu, date despre firmele care operează pe aceste platforme, mașini, sumele încasate pentru curse, kilometri parcurși, ca și informații despre șoferi, cum ar fi nume și CNP.

În acest context, ANAF a demarat controale masive în sectorul de ridesharing și a descoperit numeroase nereguli.

Doar luna aceasta, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a verificat companii de transport alternativ (ride-sharing), după o analiză de risc, şi a descoperit un prejudiciu de 175 de milioane de lei adus bugetului de stat de către 128 de firme, transmite News.ro. Acestea funcţionau la negru, fără a declara fiscal veniturile generate şi fără a înregistra legal contractele de muncă ale şoferilor, respectiv fără a achita obligaţiile fiscale aferente.

În septembrie, inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală au descoperit o schemă de evaziune fiscală prin care s-a creat un prejudiciu de 266,5 milioane de lei la bugetul de stat. Frauda a fost generată de firmele care operează în domeniul transportului alternativ (ride-sharing).

Totodată, funcționari publici din cadrul ANAF sunt suspectați de către procurorii anticorupție că ar fi protejat și favorizat persoane fizice și juridice din domeniul ridesharing care eludează plata taxelor, impozitelor și contribuțiilor la stat, informează DNA. În mai au avut loc opt percheziții în București și în județele Ilfov și Giurgiu, dintre care una la sediul unei instituții publice, iar restul la persoane fizice și la sediile unor societăți comerciale. Procurorii menționau că sunt vizate infracțiuni de trafic și cumpărare de influență.

În martie, în cadrul unor acțiuni de control, inspectorii Direcţiei generale antifraudă fiscală (DGAF) au verificat și o firmă din domeniul ridesharing din Bucureşti, constatând un prejudiciu de peste 3 milioane de lei. Compania ar fi angajat şoferi, în perioada 2022 – 2024, fără a încheia acte pentru aceştia şi fără a plăti contribuţii la bugetul de stat.

Tot în martie, în urma unui control antifraudă efectuat la o societate cu sediul în județul Ilfov, care desfășoară activitate de transport alternativ de persoane prin intermediul platformelor UBER și BOLT, s-a constatat că, în perioada ianuarie 2023 – iunie 2024, societatea în cauză a obținut venituri în valoare de 5,23 milioane de lei, fără a se înregistra în scopuri de TVA și fără a declara impozitul pe veniturile microîntreprinderilor/impozitul pe profit datorat bugetului general consolidat, transmite ANAF.

Iar exemplele pot continua.