Românii vor cheltui cu 12% mai puțin pe mâncare, cadouri și decorațiuni în acest an față de 2022, potrivit unui studiu al Reveal Marketing Research.
Studiul arată că bugetul alocat pentru sărbătorile de Crăciun va fi similar (50%) sau mai mic (38%) comparativ cu cel de anul trecut. Doar un procent de 12% menționează un buget mai mare, în măsură semnificativ mai mare cei cu vârste cuprinse între 44-55 ani (25%).
„Având în vedere creșterile prețurilor produselor și serviciilor din ultimul an, cei 88% dintre românii care declară că pentru sărbătorile de Crăciun vor aloca un buget similar sau mai mic celui din 2022, vor fi nevoiți să facă ajustări ale coșului de cumpărături, întrucât un astfel de buget nu le-ar permite să achiziționeze aceleași produse sau să mențină același nivel de cadouri și cheltuieli ca anul trecut”, spune Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Aruncând o privire la organizarea cheltuielilor, procentual, 32% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare și băuturi, 28% către cadouri și 11% către decorațiuni și atmosferă festivă.
Studiul spune că Românii sunt mai cumpătați în privința gestionării cheltuielilor de sărbători, 11% din bugetul pentru anul acesta fiind alocat unui fond de cheltuieli neașteptate.
„Comparativ cu sărbătorile de iarnă din 2022, peste jumătate dintre români (64%) declară că vor reduce cheltuielile pentru decorațiuni și atmosferă festivă, în timp ce 46% intenționează să aloce un buget mai mic cadourilor, iar 38% vor reduce suma cheltuită alimentelor și băuturilor cumpărate. Suma medie pe care românii declară că o vor cheltui anul acesta pe mâncare și băuturi (546 lei), cadouri (492 lei) și decorațiuni (149 lei) este de 1.188 lei, aceasta fiind în scădere cu 12% comparativ cu 2022 (1.350 lei)”, mai arată studiul.