Administrația Biden acordă producătorilor de automobile trei ani în plus pentru a îndeplini obiectivele agresive privind emisiile, cedând presiunii producătorilor, a lucrătorilor din industria auto și a industriei petroliere, într-o măsură care ar putea încetini adoptarea vehiculelor electrice, scrie Financial Times.
Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) a publicat miercuri o normă finală de reglementare a emisiilor provenite de la autoturisme și camioane ușoare care va solicita cele mai drastice reduceri ale emisiilor vehiculelor începând cu 2030, nu din 2027, așa cum a fost propus inițial anul trecut.
Transportul este cea mai mare sursă de emisii de dioxid de carbon din SUA. Atunci când a fost lansată propunerea, EPA a numit norma “cele mai ambițioase standarde de poluare pentru autoturisme și camioane”, ceea ce sporește șansele SUA de a îndeplini angajamentele asumate în cadrul Acordului de la Paris privind clima.
De atunci, norma a fost în centrul unui lobby acerb din partea industriei petroliere și a gazelor naturale, precum și a unor producători auto. American Fuel & Petrochemical Manufacturers, un grup comercial al rafinăriilor de petrol, a cheltuit milioane de dolari pe reclame în statele din zona de bătălie a alegerilor din 2024, denunțând o “interdicție a mașinilor de către EPA”.
Creșterea vânzărilor de vehicule electrice a încetinit în SUA, potențialii cumpărători fiind descurajați de infrastructura de încărcare încă restrânsă și de prețul relativ ridicat în comparație cu mașinile cu motoare cu combustie. Constructorii auto din SUA, inclusiv Ford, General Motors și Tesla, au făcut recent o pauză în planurile de extindere a capacității de producție de vehicule electrice.
Așa cum a fost propusă inițial, regula ar fi obligat producătorii de automobile să facă 67% din modelele lor americane electrice până în 2032, față de mai puțin de 8% din totalul vânzărilor de anul trecut. Un rezumat al normei finale de miercuri a prezentat scenarii “neutre din punct de vedere tehnologic” în care producătorii pot produce o gamă variată de automobile “curate”, inclusiv automobile pe benzină mai puțin poluante, vehicule electrice hibride, hibride plug-in și vehicule complet electrice.
Regula vine în contextul în care președintele Joe Biden încearcă să reducă emisiile din SUA și să abordeze schimbările climatice, câștigând în același timp realegerea în noiembrie. Printre cei îngrijorați de o lansare rapidă a vehiculelor electrice se numără sindicatul United Auto Workers (UAW), care l-a susținut pe Biden pentru 2024.
Fabricarea vehiculelor electrice necesită mai puțini muncitori decât construcția de mașini și camioane cu combustie, ceea ce amenință să diminueze numărul de locuri de muncă disponibile. UAW a avertizat că propunerea inițială a EPA a prezentat o proiecție “nerealistă” a adoptării VE și a făcut presiuni pentru mai mult timp pentru a construi baza de producție internă.
Institutul American Petroleum Institute, cel mai mare grup de lobby petrolier din SUA, a declarat săptămâna aceasta pentru Financial Times că propunerea inițială a EPA este eronată, subminează alegerea consumatorilor și va avea repercusiuni în alegerile viitoare.
“Aceasta este o taxă pe cei care și-o permit cel mai puțin, oameni care conduc pe distanțe lungi pentru a ajunge la serviciu… . Vor să îți ia mașina pe benzină. Adică, cred că va fi o problemă importantă în această campanie”, a declarat Mike Sommers, directorul executiv al API.
Potrivit InfluenceMap, un grup care monitorizează eforturile de lobby, producătorii de automobile au susținut în general obiective de electrificare de 40-50% până în 2030, o rată mai mică decât cea de 60% implicată de propunerea inițială a EPA.
Alliance for Automotive Innovation, un grup comercial, a declarat că producătorii de autovehicule s-au “angajat în tranziția către vehiculele electrice”, dar că încetinirea ritmului de adoptare a vehiculelor electrice între 2027 și 2030 a fost “decizia corectă” și a prezentat “obiective de electrificare mai rezonabile”.
“Regulile țin cont de importanța alegerii pentru șoferi și păstrează capacitatea acestora de a alege vehiculul care li se potrivește”, a declarat John Bozzella, directorul executiv al alianței.
Se preconizează că regula finală va evita o cantitate cumulată de 7,2 miliarde de tone de emisii de CO₂ până în 2055, aproximativ egală cu de patru ori emisiile întregului sector al transporturilor în 2021, a precizat EPA.
“În fabricile din întreaga națiune, muncitorii noștri din industria auto produc mașini și camioane care le oferă șoferilor americani o alegere – o modalitate de a ajunge din punctul A în punctul B fără a fi nevoiți să alimenteze la o benzinărie”, a declarat Ali Zaidi, consilierul național al lui Biden pe probleme de climă. “De la hibrizi plug-in la pile de combustie și până la vehicule complet electrice, șoferii au astăzi mai multe opțiuni.”
Manish Bapna, președintele NRDC Action Fund, un grup de apărare a mediului, a declarat că ajustările aduse regulii EPA “nu reprezintă o schimbare materială în ceea ce privește beneficiile reducerii emisiilor de dioxid de carbon” în comparație cu versiunea originală.
“Trebuie să construim o schimbare de neoprit către mașini mai puțin poluante, iar acest lucru este ceea ce face această regulă”, a spus Bapna.