Prima mașină electrică românească modernă – creată la Cluj-Napoca de firma Newcar4future SRL – e un “statement”, dar ca afacere, cel puțin deocamdată, e un proiect eșuat, spune Voicu Oprean, principalul investitor în proiect, citat de Spotmedia.ro. Acesta a spus povestea demersului la podcastul Digital Shift.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
“Din acest punct de vedere, al business-ului, este unul dintre proiectele noastre eșuate. Trebuie să recunosc acest lucru. N-am reușit să ajungem la acel pas: să replicăm mașină, să capitalizăm tot ce am învățat și să punem într-un cadru în care să și producă bani, nu doar să-i cheltuiască. Dar știți cum e pentru antreprenori: speranța moare ultima. Potențial există ca, la un moment dat, să reconvertim mașina. Sau poate reușim să accesăm fonduri europene care să ne permită să mai dezvoltăm lucruri pe ea. Cred mult în inovația incrementală. Pentru moment, pot spune că mașina a fost un statement”, a spus Oprean, citat de Spotmedia.
“Pentru moment, pot spune că mașina a fost un statement. Am arătat că putem face o mașină electrică cu bani puțini. Am avut parteneriate cu firme care pregătesc mașini pentru raliuri, cu distribuitori de mașini … Am avut un parteneriat cu Dacia Renault care ne-a ajutat cu hale pentru vopsit… În fine, cu minimul de buget pe care l-am avut, am încercat să facem ceva. Și am arătat că funcționează.
Am încercat să îmi demonstrez că putem inova. Sigur, poate era bine să inovăm acum 20 de ani și să vindem tehnologia la Tesla sau la Rimac”, a mai spus Voicu Oprean.
„Povestea mașinii a început de la Târgu Mureș. Acolo am întâlnit … un meseriaș, i-aș zice. Un om care se ocupa cu producția de mobilă. Și care a avut o idee: să facă prima mașină cu caroserie din lemn din România. Și a făcut-o. Noi am făcut un contract la acea vreme, să mergem cu acea mașină la o expoziție mare din Germania (la Nuremberg). Ne-am dus. Era caroseria din lemn, un motor pe combustie pus pe un cadru. Motorul picura. Scăpa benzină. Inițial, organizatorii expoziției ne-au pus să rezolvăm. Apoi, ne-au dat afară din expoziție, că exista un risc de incendiu. Și-atunci – adică acum vreo 10 ani – am zis: «Ce-ar fi să facem noi o mașină electrică?», își amintește Voicu Oprean.
A luat naștere Newcar4future SRL.
Inventatorul conceptului a rămas în firmă, iar Arobs a lucrat la software.
A ieșit o mașină cu design modern, cu un motor de 300 de cai putere, cuplu de 1.500 Nm pe roată și o autonomie de circa 300 km. Autoturismul nu are oglinzi exterioare, ci camere – o tehnologie care este implementată și de marii producători auto, de regulă ca extraopțiune destul de scumpă.
Mașina a ajuns să aibă numere roșii, de probă, a declarat Voicu Oprean, la podcastul Digital Shift.
Omul de afaceri susține că – deși și-ar fi dorit să vadă mașina în producție – e mulțumit de ceea ce a reușit să obțină: un statement bun.
„Inițial, totul a fost dorință de a inova tehnic. Apoi ne-am pus problema: ce-ar fi să facem un business? Să creăm o miniserie? Prototipul ne-a costat undeva la 500.000 de euro. Am avut și norocul să reușim să intrăm într-un parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Printr-un proiect al lor – ne-au ajutat să finanțăm o parte din inițiativă. Restul de bani au venit de la mine și de la alți investitori care au crezut în acest proiect” a mai spus Oprean.
Povestea mașinii AICI