Valoarea mașinilor Tesla la mâna a doua s-a prăbușit de când producătorul de vehicule electrice a demarat o serie de reduceri de prețuri pentru noile modele în ultimele șase luni, potrivit datelor de vânzări, citate de Financial Times.
Valoarea unui Model 3 nou, cu baterie cu autonomie mare, cumpărat în luna ianuarie a acestui an în Marea Britanie pentru 57.435 de lire sterline, se preconizează că va scădea cu 46% până la 31.300 de lire sterline până în ianuarie 2024, potrivit agenției de prețuri din industrie CAP HPI.
Aceasta se compară cu o scădere de doar 4% în 12 luni pentru același model cumpărat în septembrie 2021, care a costat 48.435 de lire sterline nou și a ajuns să valoreze 46.300 de lire sterline un an mai târziu.
Datele Cap HPI se referă la Marea Britanie, una dintre cele mai mari piețe ale Tesla, dar mașinile grupului american au înregistrat o depreciere abruptă și în alte țări, potrivit executivilor din industrie.
Deși valorile mașinilor second-hand au scăzut anul acesta comparativ cu anul 2022, când mașinile vechi se vindeau adesea aproape sau peste prețul lor nou, deprecierea mașinilor Tesla a fost mai mare decât a mărcilor electrice rivale.
Spre deosebire de scăderea preconizată a valorii unui Model 3 de 46%, un Polestar 2 electric de 50.395 de lire sterline cumpărat în ianuarie va valora aproximativ 33.000 de lire sterline la începutul anului 2024, o pierdere de 17.395 de lire sterline, sau 35%, potrivit previziunilor CAP HPI.
Deprecierea mai accentuată a modelelor Tesla face ca, potențial, mașinile sale să fie mai scumpe în cadrul unor oferte de finanțare decât cele ale rivalilor.
Acest lucru se datorează faptului că, în cadrul contractelor de leasing sau de achiziție personală, automobiliștii trebuie să finanțeze valoarea pe care o mașină o pierde pe perioada de leasing.
Acest aranjament, care reprezintă aproape toate mașinile noi vândute în Regatul Unit și care este din ce în ce mai popular în Europa și în SUA, duce la prețuri mai mari pentru vehiculele care suferă o depreciere mai mare.
Tesla a redus prețurile pentru mașinile noi în China în octombrie, apoi în SUA, Europa și Marea Britanie în ianuarie, și din nou la unele modele în martie, pentru a genera cerere.
Directorul executiv Elon Musk a apărat reducerile la începutul acestui an, spunând că „dorința oamenilor de a deține o Tesla este extrem de mare. Factorul limitativ este capacitatea lor de a plăti pentru o Tesla”.
De asemenea, Tesla a întâmpinat dificultăți în a-și intensifica operațiunile de vânzare la mâna a doua, ceea ce înseamnă că mașinile sunt adesea vândute prea ieftin, a declarat Dylan Setterfield, șeful departamentului de previziuni de la CAP HPI, lucru coroborat și de alte persoane din industrie.