Decizia de a deschide o investigație antisubvenție împotriva mașinilor electrice chinezești nu a fost suficient de coordonată cu Berlinul, a declarat un director general al asociației germane a industriei auto (VDA), criticând efortul individual al lui șefei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, scrie EurActiv.
În timpul discursului său privind “Starea Uniunii” din septembrie 2023, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat o investigație antisubvenție împotriva producătorilor chinezi de vehicule electrice (VE), care ar putea duce la noi taxe vamale pentru importurile de VE chinezești.
Industria auto germană a întâmpinat ancheta cu scepticism încă de la început, deoarece se teme de potențiale măsuri de retorsiune împotriva produselor sale din partea Chinei, care este cea mai mare piață auto din lume.
De asemenea, Andreas Rade, directorul general al Asociației germane a industriei auto (VDA), a criticat acum procedura pentru că nu s-a coordonat suficient cu capitalele UE.
“Din câte știu eu, această procedură nu a fost un proiect comun între Berlin și Paris, ca să spunem așa, ci a fost inițiată între timp de Bruxelles în contextul unei candidaturi”, a declarat Rade la un eveniment al grupului Verzilor din parlamentul german.
El a adăugat: “Din acest motiv, cred că nu a existat un consens asupra procedurii la nivel european, ceea ce nu este un semnal bun”.”
Cu doar o săptămână înainte de anunțul oficial al investigației, cancelarul german Olaf Scholz (SPD/S&D) a salutat cu voce tare producătorii chinezi pe piața europeană, argumentând că “o concurență loială […] este în interesul consumatorilor”.
Guvernul francez, pe de altă parte, este un susținător al unei poziții mai dure față de concurenții chinezi și a lansat propria schemă națională de sprijin pentru vehiculele electrice, care include criterii de sustenabilitate pentru a exclude producătorii chinezi.
Chantal Kopf, deputat german și purtător de cuvânt al Verzilor în Bundestag, a apărat, de asemenea, joi, această măsură.
“Este clar că industria auto germană este și ar trebui să rămână o industrie de export. Și de aceea este de înțeles că există o mare sensibilitate cu privire la posibilele tensiuni și contramăsuri de politică comercială”, a declarat Kopf.
“În același timp, bineînțeles, dacă există suspiciunea că China se angajează în practici care denaturează concurența și pun în pericol Europa ca locație de afaceri, atunci este absolut legitim și chiar necesar să fie inițiată o anchetă corespunzătoare”, a adăugat ea.