Statele membre ale Uniunii Europene au convenit vineri să impună taxe suplimentare la importurile de vehicule electrice din China, marcând cea mai mare dispută comercială dintre superputerile economice din ultimul deceniu, scrie Financial Times.
Acestea au sprijinit o propunere a Comisiei Europene de taxe antisubvenție de până la 35,3 %, pe lângă cele existente de 10 %, în ciuda opoziției vocale din partea Germaniei și Ungariei.
Potrivit a două persoane informate pe această temă, 10 state membre au votat în favoarea taxelor, cinci au votat împotrivă și 12 s-au abținut.
Rezultatul votului de vineri nu a fost făcut public, deși mai mulți diplomați au declarat pentru Euronews cum s-a poziționat fiecare stat membru:
- 10 s-au pronunțat pentru: Bulgaria, Danemarca, Estonia, Franța, Irlanda, Italia, Lituania, Letonia, Țările de Jos și Polonia. (45,99% din populația UE)
- 12 s-au abținut: Belgia, Republica Cehă, Grecia, Spania, Croația, Cipru, Luxemburg, Austria, Portugalia, România, Suedia și Finlanda. (31.36%)
- Cinci au fost împotrivă: Germania, Ungaria, Malta, Slovenia și Slovacia. (22.65%)
O „majoritate calificată” de 15 state membre, reprezentând 65% din populația UE, trebuia să voteze împotriva tarifelor pentru a împiedica impunerea acestora pentru o perioadă de cinci ani, scrie Euractiv.
În cadrul unui vot consultativ fără caracter obligatoriu desfășurat în iulie, patru țări UE au votat împotriva taxelor, în timp ce 11 s-au abținut.
Germania, cea mai populată țară din Uniune, a votat împotriva taxelor vamale, după ce s-a confruntat cu presiuni intense din partea grupurilor de lobby și a sindicatelor puternice ale producătorilor auto. Aceasta se abținuse la votul din iulie.
Suedia, al cărei constructor auto emblematic, Volvo, este deținut de Geely, s-a abținut, de asemenea, în timp ce Franța, Italia și Polonia au votat toate în favoarea taxelor suplimentare – așa cum au făcut și în iulie.
Votul trebuia să aibă loc inițial la 25 septembrie, dar a fost amânat pentru a permite oficialilor chinezi și europeni să caute o soluție negociată, prin care producătorii chinezi de automobile să se angajeze să își vândă vehiculele la un preț minim pentru a evita taxele.
Oficialii UE au declarat în repetate rânduri că o soluție negociată la diferend este încă posibilă chiar și după 30 octombrie.
Taxele suplimentare decise acum de UE vor fi aplicate până la cinci ani și variază între 7,8 % pentru Tesla și 35,3 % pentru SAIC, care deține marca MG.
China a luat deja măsuri de retorsiune, amenințând cu taxe vamale asupra importurilor de brandy din UE și deschizând anchete privind carnea de porc și produsele lactate.
De când Bruxelles-ul și-a lansat ancheta privind piața europeană a vehiculelor electrice, în urmă cu un an, Beijingul a criticat Bruxelles-ul pentru ceea ce consideră a fi o creștere a protecționismului.
Comisia a declarat că ancheta sa a fost conformă cu normele comerțului mondial și a descoperit subvenții acordate producătorilor de automobile și furnizorilor acestora, inclusiv terenuri ieftine și împrumuturi de la băncile chineze.
Producătorii chinezi de automobile s-au oferit să restricționeze vânzările și să crească prețurile pentru a evita taxele suplimentare – concesii care au fost respinse de UE. Bruxelles-ul a declarat că va continua discuțiile în vederea ajungerii la o soluție negociată pentru a reduce creșterea importantă a importurilor de automobile electrice din China.