Casa de Comerț Unirea deschide primul magazin de tip cash and carry, după ce aprozarele lui Daea au fost închise în 2020

Casa de Comert Unirea Sursă foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Casa de Comerț Unirea anunță deschiderea primului magazin de tip cash and carry, în incinta complexului Doraly, de lângă București, la care au participat un număr limitat de jurnaliști.

Magazinul este amplasat în parcul comercial Doraly de pe DN2, în Afumați, județul Ilfov și comercializează 10.000 de produse de la 50 de producători locali. Prețurile practicate de comercianți includ un comision de cel mult 12%.

Reamintim că guvernul a reînviat Casa de Comerț Unirea anul trecut, o inițiativă falimentară a guvernului Dăncilă, promovată de Petre Daea și Liviu Dragnea, de înființare a unor aprozare de stat, după cum a scris Economedia aici.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Guvernul Dăncilă a înființat în decembrie 2018, prin hotărâre de guvern, Societatea Națională “Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A, la care acționar este Ministerul Agriculturii. Inițiativa guvernului PSD Dăncilă a venit la acel moment pe fondul întoarcerii accentuate către o economie tot mai etatizată: de la înființarea de către Primăria București a 22 de firme și până la apariția Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, care își propune să înființeze companii controlate de stat.

Casa de Comerţ Unirea a fost un proiect inițiat de fostul ministru al Agriculturii Petre Daea și îşi propunea să devină un lanţ de 60 de magazine cu produse româneşti care să concureze cu marii retaileri.

Singurele magazine care au fost deschise au fost o „brânzărie” în Sibiu și un magazin în București. Ambele s-au închis însă pentru că firma deținută de statul român nu a putut plăti marfa luată de la producători.

Este și exemplul unui magazin din Sibiu, inaugurat în 2019 de fostul ministru al Agriculturii, Petre Daea, care s-a transformat rapid într-un aprozar cu rafturile goale, exact ca în perioada comunistă. Daea susținea la deschiderea magazinului că în Brânzăria de la Sibiu producătorii îşi pot comercializa marfa fără să achite vreo taxă, iar chiria spaţiului este suportată de Casa Română de Comerţ Unirea.

Magazinul nu a mai fost aprovizionat pentru că producătorii de lactate și brânzeturi cu care are contracte nu au fost plătiți și au renunțat să mai lucreze cu firma de stat, potrivit Turnul Sfatului.

În octombrie 2020, compania a închis cele două magazine pe care le opera.

De principiu, însă, Casa de Comerț Unirea a continuat să funcționeze, la centru, plătind salarii, deși nu are activitate prin magazine.

În 2019, Casa de Comerţ Unirea a avut venituri de sub 2 milioane lei, dar cheltuieli de 9 milioane de lei. Conform datelor furnizate de conducerea executivă a Casei Unirea, pierderile anului 2019 au fost în cuantum de 7,15 milioane lei, cauzate de cheltuieli și investiţii mari, neprofitabile.

Nici în 2020 situația nu s-a îmbunătățit. „Pe parcursul a cel puţin şase luni în decursul anului 2020 a fost analizată activitatea acestor magazine (Bucureşti şi Sibiu puncte fixe, Gruiu, Piteşti, Slatina puncte mobile n.red) prin comparaţie cu perioada similară din 2019 şi nu a putut fi identificată nicio lună cu venituri peste cheltuieli deoarece şi aceste magazine au fost deschise fără o analiză economici-financiară rentabilă”, se arată într-un raport al Consiliului de Administraţie.

Per total, pierderile anului 2020 au fost în cuantum de 5,41 milioane lei și au provenit în principal din cheltuielile de personal, care au generat peste 50% din pierderi.

Pierderea primului semestru al anului 2021 a fost în luna iunie 2021 în cuantum de 1.275.400 lei, dar, în urma deciziilor luate pentru reducerea costurilor, în luna iulie 2021 aceasta a putut fi diminuată, ajungând la 953.896 lei, se arată într-un document transmis de companie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: