Guvernul va reînvia cu 100 de milioane de euro Casa de Comerț Unirea, o inițiativă falimentară a guvernului Dăncilă, promovată de Petre Daea și Liviu Dragnea, de înființare a unor aprozare de stat.
Inițiativa este stabilită prin pachetul de măsuri economice și sociale anunțat luni de coaliția de guvernare. Documentul nu prevede o durată de timp în care Casa de Comerț Unirea va beneficia de aceste fonduri.
Inițiativa guvernului Ciucă de revitalizare a firmei cu capital de stat Societatea Națională “Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A vine dintr-o presupusă nevoie de creștere a rezervelor de stat pe fondul crizelor provocate de invazia rusă în Ucraina.
În plus, guvernul Ciucă vrea să modifice nomenclatorul pentru rezervele de stat ca să poată crește cantitatea de alimente achiziționate.
Ministrul Agriculturii Adrian Chesnoiu își anunțase deja intenția de a reînvia Casa de Comerț Unirea. „Din păcate în ultimii 2 ani şi jumătate nu a mai funcţionat. În ianuarie demarăm procesul de reorganizare astfel încât să o facem funcţională şi cei 15 milioane de euro care zac în conturile Casei de Comerţ nefolosiţi să fie îndreptaţi exact spre achiziţia produselor şi a mărfurilor producătorilor români şi vă încurajez să consumaţi produse româneşti”, spunea ministrul Agriculturii, în decembrie.
Context. Guvernul Dăncilă a înființat în decembrie 2018, prin hotărâre de guvern, Societatea Națională “Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A, la care acționar este Ministerul Agriculturii. Inițiativa guvernului PSD Dăncilă a venit la acel moment pe fondul întoarcerii accentuate către o economie tot mai etatizată: de la înființarea de către Primăria București a 22 de firme și până la apariția Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, care își propune să înființeze companii controlate de stat.
Casa de Comerţ Unirea a fost un proiect inițiat de fostul ministru al Agriculturii Petre Daea și îşi propunea să devină un lanţ de 60 de magazine cu produse româneşti care să concureze cu marii retaileri.
Singurele magazine care au fost deschise au fost o „brânzărie” în Sibiu și un magazin în București. Ambele s-au închis însă pentru că firma deținută de statul român nu a putut plăti marfa luată de la producători.
Este și exemplul unui magazin din Sibiu, inaugurat în 2019 de fostul ministru al Agriculturii, Petre Daea, care s-a transformat rapid într-un aprozar cu rafturile goale, exact ca în perioada comunistă. Daea susținea la deschiderea magazinului că în Brânzăria de la Sibiu producătorii îşi pot comercializa marfa fără să achite vreo taxă, iar chiria spaţiului este suportată de Casa Română de Comerţ Unirea.
Magazinul nu a mai fost aprovizionat pentru că producătorii de lactate și brânzeturi cu care are contracte nu au fost plătiți și au renunțat să mai lucreze cu firma de stat, potrivit Turnul Sfatului.
În octombrie 2020, compania a închis cele două magazine pe care le opera.
De principiu, însă, Casa de Comerț Unirea a continuat să funcționeze, la centru, plătind salarii, deși nu are activitate prin magazine.
În 2019, Casa de Comerţ Unirea a avut venituri de sub 2 milioane lei, dar cheltuieli de 9 milioane de lei. Conform datelor furnizate de conducerea executivă a Casei Unirea, pierderile anului 2019 au fost în cuantum de 7,15 milioane lei, cauzate de cheltuieli și investiţii mari, neprofitabile.
Nici în 2020 situația nu s-a îmbunătățit. „Pe parcursul a cel puţin şase luni în decursul anului 2020 a fost analizată activitatea acestor magazine (Bucureşti şi Sibiu puncte fixe, Gruiu, Piteşti, Slatina puncte mobile n.red) prin comparaţie cu perioada similară din 2019 şi nu a putut fi identificată nicio lună cu venituri peste cheltuieli deoarece şi aceste magazine au fost deschise fără o analiză economici-financiară rentabilă”, se arată într-un raport al Consiliului de Administraţie.
Per total, pierderile anului 2020 au fost în cuantum de 5,41 milioane lei și au provenit în principal din cheltuielile de personal, care au generat peste 50% din pierderi.
Pierderea primului semestru al anului 2021 a fost în luna iunie 2021 în cuantum de 1.275.400 lei, dar, în urma deciziilor luate pentru reducerea costurilor, în luna iulie 2021 aceasta a putut fi diminuată, ajungând la 953.896 lei, se arată într-un document transmis de companie.