În urmă cu doar câteva zile, producătorul de componente auto Forvia, grupul format în urma fuziunii Faurecia şi Hella, a confirmat că închide centrul de dezvoltare din Iași. Vestea venea la doar câteva zile distanță de un alt anunț care a lovit sectorul auto din România – că gigantul auto Continental concediază peste 800 de persoane din România. Economedia face o radiografie a industriei, prin prisma celor mai recente vești, care arată că acest “cutremur” din industria auto afectează semnificativ piața muncii în România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În acest context, Economedia l-a invitat pe Adrian Sandu, secretar general la Asociația Constructorilor de Automobile din România – ACAROM, să descrie un peisaj al industriei locale. Ne mai așteptăm la astfel de vești în perioada următoare?

Adrian Sandu, ACAROM
Adrian Sandu, ACAROM

“Adaptarea industriei la cerințele pieței, la volumele care se cer pe piață, la schimbările condițiilor de producție e o tendință continuă. Această adaptare va continua. Că se vor angaja sau disponibiliza oameni – asta depinde de ceea ce face fiecare companie, de stadiul în care se află. Această mișcare va dura până în 2035 (anul pentru care este preconizat obiectivul de a pune capăt vânzării de automobile cu motor cu combustie, n.red.) și chiar și după, depinde de nivelul de aplicare a schimbărilor”, spune Adrian Sandu, pentru Economedia.

Schimbările vin pe mai multe paliere: unele companii mizează pe automatizare, alții digitalizează procese de toate felurile – design, testare, aprovizionare, fabricație, implementare AI.

Analize Economedia

studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat

Reprezentantul ACAROM mai subliniază și faptul că industria din România e puternic dependentă de ceea ce se întâmplă pe plan global. “În zona auto e o interdependență puternică și o globalizare ridicată. Nu poți să faci ceva singur. Ești dependent de clienți, de furnizori. Dacă un furnizor crește eficiența și tu trebuie să faci la fel”, spune Sandu. Aceste mișcări implică costuri și tehnologii.

Trecerea spre vehicule electrice, automatizarea și concurența din afara Europei sunt câteva dintre elementele care fac ca piața să treacă prin transformări semnificative în această perioadă.

Pe parcursul anului trecut, dar și la început de 2025, anunțuri legate de restrângerea activității au continuat să apară în România. În acestă perioadă, piața muncii e lovită de o altă rundă de disponibilizări în industria auto sau la companii care lucrează pentru industria auto, inclusiv în IT.

Sute de concedieri anunțate în interval de câteva săptămâni

Gigantul auto german Continental concediază angajați din România, arată informațiile obținute în exclusivitate de Economedia, chiar în această lună. Continental deține în România cinci unităţi de producţie și patru centre de inginerie în Timişoara, Sibiu, Carei şi Iaşi. Reprezentanții Continental au confirmat pentru Economedia planurile de disponibilizare, precizând că aceste măsuri vor afecta aproximativ 640 de locuri de muncă din locațiile sectorului de activitate Automotive din România. De asemenea „aceste măsuri de optimizare” vor afecta aproximativ 230 de locuri de muncă din cadrul fabricii ContiTech Original Equipment Solutions (OESL) din Timișoara. Reprezentanții Continental susțineau că își consolidează competitivitatea în sectorul de activitate Automotive din România, într-un context de piață plin de provocări pentru industria auto, “care se află în plină transformare – cea mai mare din istoria sa”. Detalii AICI.

În urmă cu doar câteva zile, producătorul de componente auto Forvia, grupul format în urma fuziunii Faurecia şi Hella ,a confirmat pentru Economedia că închide centrul de dezvoltare din Iași, iar 74 de angajați vor fi afectați de concedieri voluntare, care a precizat că decizia a fost luată „ca răspuns la condițiile dificile ale industriei auto din Europa”. În decembrie, compania a închis și centrul tehnic din Oradea, precizând că este vorba despre o „decizie strategică”. Forvia afirmă că a deschis centrul din Iași pentru a răspunde cererii anticipate din industrie, dar între timp condițiile din piața auto s-au schimbat.

Potrivit companiei, pe de o parte producția estimată va fi mai mică, piața va rămâne la acest nivel până în 2030, nivelul costurilor din industrie va continua să fie ridicat, iar clienții și furnizorii anunță modificări structurale semnificative în mod constant. Compania susține astfel că domeniul conducerii autonome, de care se ocupa centrul de la Iași, este afectat de vulnerabilitățile structurale ale pieței auto europene și evoluția nu este conform estimărilor inițiale.

Și producătorul de cablaje și alte componente auto Sumitomo Electric (SE) Bordnetze, parte a companiei germane Sumitomo Electric Bordnetze (SEBN), concediază sute de angajați din România. Filiala Drobeta Turnu Severin a companiei urmează să renunțe la 676 angajați din Mehedinți, conform datelor Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă Mehedinți. Cauzele sunt costurile ridicate de producție, dar și de creșterea costurilor cu forța de muncă, care au avut impact negativ asupra capacității companiei. Concedierea colectivă urmează să aibă loc în perioada mai-iunie.

Chiar și gigantul german Bosch, cu o prezență puternică în România, se confruntă cu dificultăți. Furnizorul german de tehnologii și servicii Bosch a încheiat anul fiscal 2024 cu vânzări consolidate  de 2,6 miliarde de lei (529,5 milioane de euro) în România, înregistrând o creștere de 2,6%, în ciuda condițiilor dificile ale pieței, anunță compania.  Bosch a investit în 2024 aproximativ 246 de milioane de lei (50 de milioane de euro) în România, în principal pentru dezvoltarea fabricilor sale de la Cluj și Blaj, precum și în R&D. Numărul de angajați din cadrul Bosch în România a scăzut însă cu 1,9% față de anul precedent (mai puțin cu aproximativ 200 de angajați).

Nu sunt feriți de probleme nici producătorii de mașini. La fabrica Dacia din Mioveni continuă procesul de robotizare, astfel că angajații, în funcție de vechime primesc diferite sume de bani dacă aleg să demisioneze, a relatat Ziar Top de Argeș, la începutul lunii. Astfel, angajații cu peste 16 ani de vechime primesc recompense financiare care ajung la 200.000 lei. Sumele de bani scad în funcție de vechimea angajatului, ajungând la 24.000 de lei în cazul celor care au sub doi ani vechime.

Merită menționat în acest context și cazul grupului suedez Holmbergs Safety Systems, cu fabrici în Europa, Hong Kong, SUA și China, care a decis să renunțe la planul de reorganizare a afacerii din România și declară falimentul Te-Rox Prod, fostă fabrică de centuri și scaune auto pentru copii, după ce inițial a cerut doar insolvența firmei, conform Profit.ro. Au apărut informații că cei 353 de angajați ai fabricii au primit decizii de concediere. Mai multe informații AICI

Forța de muncă în scădere, costuri sunt în creștere. Două treimi dintre companiile din industrie, controlate de investitori străini

În 2024, industria auto din România a înregistrat cel mai mare număr de companii active dintre piețele regionale observate, iar investitorii străini domină peisajul, arată cel mai recent raport al SeeNext, care urmărește evoluția sectorului din țara noastră, din Bulgaria și Serbia.

Raportul SeeNext subliniază că industria auto din România a fost mult timp piatra de temelie a economiei sale, iar în 2024, sectorul auto  a contribuit semnificativ la performanța comercială a țării. Forța de muncă a scăzut, iar costurile sunt în creștere. Întreg sectorul trece acum prin turbulențe, e marcat nu doar de trecerea spre mașini electrice, dar și de războiul comercial pornit din SUA. Pe măsură ce preferințele consumatorilor evoluează, presiunile de reglementare cresc, iar noile politici comerciale remodelează parteneriatele globale parteneriatele globale, industria auto din Europa de Sud-Est (SEE) se confruntă atât cu provocări, cât și cu oportunități, arată raportul SeeNext.

Ocuparea forței de muncă în industria auto din România și-a continuat declinul stabil, cu aproape aceeași scădere anuală în fiecare dintre anii observați, scăzând cu 1,4% pe an în 2023, la 189.624 de persoane, arată raportul.

Raportul arată că, reflectând tendința regională, investitorii străini au dominat peisajul de proprietate al industriei auto din România în 2024, cu 66% din toate entitățile din industrie fiind deținute majoritar de investitori străini din 24 de țări.