BREAKING Producătorul de componente auto Forvia închide o nouă locație din România / Compania explică: Decizia a fost luată ca răspuns la condițiile dificile ale industriei auto din Europa

Kristina Reștea Carmen Radu iun. 17, 2025 0 comentarii 4254 vizualizări
sediu hella Germania Foto: Hella, Facebook

Producătorul de componente auto Forvia, grupul format în urma fuziunii Faurecia şi Hella, închide centrul de dezvoltare din Iași, iar 74 de angajați vor fi afectați de concedieri voluntare, a confirmat compania pentru Economedia, care a precizat că decizia a fost luată „ca răspuns la condițiile dificile ale industriei auto din Europa”. În decembrie, compania a închis și centrul tehnic din Oradea, precizând că este vorba despre o „decizie strategică”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Consultantul Doru Șupeală, care scrie frecvent despre concedieri în companii, a anunțat că Hella România va anunța zilele acestea că închide locația de producție și inginerie din Iași și că sunt aproximativ 100 de oameni la Iași care vor rămâne fără job.

Reprezentanții Forvis au confirmat închiderea locației din Iași pentru Economedia.

Analize Economedia

Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar

Motivele închiderii

Centrul tehnic al Forvis de la Iași a fost inaugurat în anul 2023 și în anul 2024 avea 80 de angajați.

Forvia afirmă că a deschis centrul din Iași pentru a răspunde cererii anticipate din industrie, dar între timp condițiile din piața auto s-au schimbat.

Potrivit companiei, pe de o parte producția estimată va fi mai mică, piața va rămâne la acest nivel până în 2030, nivelul costurilor din industrie va continua să fie ridicat, iar clienții și furnizorii anunță modificări structurale semnificative în mod constant.

Compania susține astfel că domeniul conducerii autonome, de care se ocupa centrul de la Iași, este afectat de vulnerabilitățile structurale ale pieței auto europene și evoluția nu este conform estimărilor inițiale.

„Numărul de proiecte este mai mic decât se aștepta, astfel, condițiile care au justificat deschiderea locației din Iași nu mai sunt valabile, ceea ce a dus la o capacitate disponibilă mult prea mare. Ca o consecință, a urmat decizia dificilă de a închide locația din Iași începând cu finalul lunii august 2025”, a confirmat compania într-un răspuns la solicitarea Economedia.

Forvia Hella și-a propus închiderea punctului de lucru în anul 2025.

În prezent, compania desfășoară un program de încheiere voluntară a relației contractuale dintre companie și angajați, la care oricare dintre cei 74 de colegi din Iași se pot înscrie, au explicat reprezentanții Forvia Hella pentru Economedia.

„Compania își asumă responsabilitatea socială față de salariații din Iași, iar în acest sens pachetul de compensare excede cu mult drepturile legale. Ne reafirmăm angajamentul de a fi alături de colegii noștri în această etapă dificilă și de a le oferi suport în perioada de tranziție profesională […] Am implementat o serie de măsuri pentru a facilita integrarea lor în noi roluri profesionale și oferim sprijin activ în identificarea de oportunități pe piața muncii”, a mai transmis Forvia Hella.

Centrul tehnic din Oradea, închis recent

În decembrie 2024, Forvis a închis centrul tehnic din Oradea, spunând că „decizia are la bază creșterea semnificativă a presiunii concurențiale în industria auto europeană”.

„Pe de o parte, producția de vehicule din Europa este considerabil mai scăzută decât s-a estimat inițial. Pentru anul 2025, proiecțiile pentru Europa prevăd doar 16-17 milioane de vehicule produse, cu trei-patru milioane mai puțin decât se anticipa în 2020. Se estimează că piața va stagna la acest nivel până în 2030. Pe de altă parte, ritmul de electrificare în Europa a încetinit considerabil. Având în vedere aceste schimbări în mediul de piață și subutilizarea structurală a locației din Oradeacompania a decis să închidă centrul de dezvoltare începând cu data de 1 martie 2025”, au transmis atunci reprezentanții companiei pentru Profit.ro.

În România, grupul Forvia are circa 4.500 de angajați în cinci fabrici Faurecia la Tălmaciu, Craiova, Mioveni, Râmnicu Vâlcea, Căţeasca şi încă cinci centre de proiectare şi dezvoltare, un centru administrativ şi trei unităţi de producţie HELLA la Timişoara, Arad, Lugoj, Craiova, Oradea şi Iaşi.

În primăvara anului trecut, producătorul anunţa că intenţionează să elimine până la 10.000 de posturi în Europa pe parcursul următorilor cinci ani, inclusiv la Hella, în cadrul noului său program denumit „EU-Forward”. La finele lui 2023, Forvia avea 75.500 de salariaţi în Europa, în special în Franţa, Germania, Polonia, Cehia şi Spania.

Concedierile la Hella vin după ce și gigantul german Continental a anunțat că renunță la angajați în România. Reprezentanții Continental au confirmat recent pentru Economedia planurile de disponibilizare, precizând că aceste măsuri vor afecta aproximativ 640 de locuri de muncă din locațiile sectorului de activitate Automotive din România. De asemenea „aceste măsuri de optimizare” vor afecta aproximativ 230 de locuri de muncă din cadrul fabricii ContiTech Original Equipment Solutions (OESL) din Timișoara. Detalii AICI.

Punctul de vedere integral al Forvia HELLA:

„FORVIA HELLA își adaptează activitatea din România ca răspuns la condițiile dificile ale industriei auto din Europa.

Presiunea concurențială la nivel global în industria auto a crescut semnificativ, reflectând schimbările drastice care au loc în industria europeană.

În primul rând, producția de autovehicule în Europa va fi considerabil mai mică decât s-a estimat inițial. Pentru anul 2025, prognozele indică o producție de 16–17 milioane de vehicule, cu 3–4 milioane mai puțin decât previziunile din 2020. De asemenea, se preconizează că piața va rămâne la acest nivel până în 2030. În al doilea rând, nivelul costurilor va continua să fie ridicat. În al treilea rând, clienții și furnizorii anunță modificări structurale semnificative în mod constant.

Toate aceste evoluții vor accentua și mai mult presiunea deja ridicată privind costurile și competitivitatea în Europa.

Decizie strategică privind închiderea centrului tehnic din Iași

FORVIA HELLA a deschis centrul de dezvoltare din Iași la începutul anului 2023, ca răspuns la prognozele anterioare, care arătau creșterea numărului de proiecte în domeniul senzorilor radar și al conducerii autonome. Iașiul a fost ales pentru potențialului ridicat în atragerea de specialiști, datorită pieței locale mature și capacității acesteia de a integra rapid nevoile diviziei de Conducere Autonomă, în contextul în care se preconiza că echipa din Timișoara nu putea susține cererea anticipată.

În general, conducerea autonomă este și va rămâne o direcție importantă de dezvoltare pentru FORVIA HELLA. Totuși, acest domeniu este afectat de vulnerabilitățile structurale ale pieței auto europene și pe cale de consecință evoluția nu este conform estimărilor inițiale. Numărul de proiecte este mai mic decât se aștepta, astfel, condițiile care au justificat deschiderea locației din Iași nu mai sunt valabile, ceea ce a dus la o capacitate disponibilă mult prea mare. Ca o consecință, a urmat decizia dificilă de a închide locația din Iași începând cu finalul lunii august 2025.

Compania este conștientă de responsabilitatea socială pe care o are față de colegii de la Iași, tocmai de acea a ales o soluție care să răspundă nevoilor acestora în perioada următoare. Decizia închiderii este cu atât mai dificilă, cu cât echipa din Iași a arătat un nivel de competență ridicat, care a fost apreciat intern dar și extern, în relația cu clienții noștri.

Retragerea FORVIA HELLA din Iași este un pas greu pentru că am construit cu comunitatea locală în cei doi ani de activitate relații puternice pentru a susține un centru tehnic care a demonstrat un mare potențial. Factorii care au intervenit și au determinat schimbarea sunt externi și nu reflectă capacitatea echipei din Iași sau a comunității. Cu toate acestea, compania traversează o perioadă în care pentru a-și păstra competitivitatea și stabilitatea își ajustează constant structura operațională în acord cu nevoile de business, în special în Europa.

Prioritatea noastră acum este să sprijinim colegii afectați de această decizie. Am implementat o serie de măsuri pentru a facilita integrarea lor în noi roluri profesionale și oferim sprijin activ în identificarea de oportunități pe piața muncii. Ne reafirmăm angajamentul de a fi alături de colegii noștri în această etapă dificilă și de a acționa responsabil în gestionarea schimbărilor strategice.

Suntem recunoscători comunității locale din Iași pentru sprijinul constant oferit în acești doi ani și regretăm că nu putem continua inițiativele pe care le-am explorat împreună”.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.