Piața de curierat din România a depășit 5 miliarde cifră de afaceri totală, în anul 2024, fiind în creștere cu peste 10% față de anul precedent, potrivit unei analize realizate de Economedia pe baza datelor Termene.ro. Cu toate acestea, unele firme au fost afectate, trecând de la profit la pierderi considerabile. Topul companiilor de curierat a fost condus anul trecut de afacerea antreprenorială românească FAN Courier, urmată de Sameday din grupul eMAG și de Cargus, deținut de Mid Europa Partners. Marți, Sameday a anunțat că va cumpăra concurentul Cargus, ceea ce probabil va duce în 2025 la o rearanjare a primilor trei mari jucători din piață, cel puțin după cifra de afaceri.
Cum a arătat piața de curierat în 2024?
În anul 2023, companiile de curierat active în România au avut o cifră de afaceri de aproximativ 4,52 miliarde de lei și un profit net de 63 de milioane de lei.
Pentru anul 2024 estimarea afacerilor trece de 5,06 miliarde de lei, cu un profit net de 79 de milioane de lei și un număr mediu de 13 mii de angajați.
Topul firmelor
FAN Courier, companie fondată în 1998 de Felix Pătrăşcanu, Adrian Mihai şi Neculai Mihai, și-a păstrat în 2024 poziția de lider în topul firmelor de curierat din România. Firma a înregistrat o cifră de afaceri de 1,38 de miliarde de lei în anul 2024, fiind în creștere cu 12% față de anul 2023, potrivit unui comunicat al companiei. FAN Courier nu a comunicat rezultatul financiar net pentru anul 2024.
Cea de-a doua companie din topul celor mai mari firme din industria de curierat este Delivery Solutions S.A., cunoscută ca Sameday Courier, companie care face parte din grupul eMag. Firma a avut în anul 2024 o cifră de afaceri de peste 1,19 miliarde de lei (în creștere față de anul 2023) și un profit net de peste 21 de milioane de lei, de la o pierdere de peste 14 milioane de lei în anul anterior, potrivit datelor oferite de Termene.ro. Datoriile Sameday s-au ridicat în 2024 la 479 milioane de lei.
Cargus a fost pe locul trei în top, având o cifră de afaceri de 567 de milioane de lei în 2024, în creștere cu 11% față de 2023. Totuși, compania a avut pierderi nete de 79 de milioane de lei, ușor în scădere de la 86 de milioane de lei în anul precedent, cu un număr mediu de 689 de angajați (creștere de 4%). Datoriile companiei au rămas constante în jurul a 410 milioane de lei.
Sameday a anunțat miercuri că achiziționează Cargus, pentru a-şi extinde capacitatea de procesare şi livrare în România şi în regiune. Achiziţia aşteaptă aprobare din partea autorităţilor relevante de control al fuziunilor şi investiţiilor străine, scrie Economedia.
Astfel, în anul 2025, dacă cele două companii vor primi aprobarea pentru fuziune, Sameday cel mai probabil va deveni liderul de piață din punct de vedere al cifrei de afaceri, cumulând, împreună cu business-ul Cargus, afaceri de circa 1,75 miliarde de lei. Totuși, cele două companii vor cumula și datorii de peste 800 de milioane de lei.
Firme | Cifră de afaceri | Profit net/Pierdere netă |
Nr. mediu angajați
|
FAN COURIER EXPRESS SRL | 1.394.939.596 | 71.139.400 (2023) | 8457 |
DELIVERY SOLUTIONS S.A. (Sameday) | 1.190.794.187 | 21.357.204 | 1326 |
CARGUS | 567.594.483 | -79.768.555 | 689 |
DYNAMIC PARCEL DISTRIBUTION SA | 432.072.100 | –10.413.880 | 648 |
GLS GENERAL LOGISTICS SYSTEMS ROMANIA SRL | 418.284.817 | 27.311.992 | 265 |
FEDEX EXPRESS ROMANIA TRANSPORTATION S.R.L. | 376.188.889 | 27.405.058 | 397 |
DHL INTERNATIONAL ROMANIA SRL | 339.691.038 | 11.745.734 | 534 |
UPS ROMANIA SRL | 197.262.847 (2023) | 10.303.010 (2023) | 137 (2023) |
DSC EXPRES LOGISTIC S.R.L. | 144.023.602 | 248.517 | 751 |
PINK POST SOLUTIONS SRL | 9.110.975 | -92.308 | 1 |
TOTAL | 5.069.962.534 | 79.236.172 | 13.205 |
Dynamic Parcel Distribution S.A. (DPD), ocupanta locului patru în 2024 probabil va urca pe locul 3 în clasamentul firmelor de curierat, în 2025. Anul trecut, compania a avut afaceri de 432 de milioane de lei, plus 11% față de 2023 și pierderi de 10 milioane de lei în 2024, de la un profit net de 14 milioane de lei. Numărul mediu de angajați a fost de 648 anul trecut.
GLS General Logistics Systems România SRL, pe locul cinci, a avut afaceri de 418 milioane de lei, în creștere cu 14,5% de la an la an și o pierdere de peste 23 de milioane în anul 2024, de la un profit de 50 de milioane de lei, respectiv un număr mediu de 265 de angajați.
Fedex, următoarea în top, și-a majorat afacerile cu 12%, la 376 milioane de lei, în 2024, iar profitul le-a crescut cu 90%, la 27,4 milioane de lei, firma având 397 de angajați.
DHL și-a majorat de asemenea cifra de afaceri, cu 5%, la 339 milioane de lei, iar profitul a crescut cu 6% la 11,7 milioane de lei, la 534 angajați.
UPS România SRL nu a transmis datele financiare pentru anul 2024, însă cifra de afaceri pentru anul 2023 este de aproximativ 197 de milioane de lei (scădere cu 7% față de anul 2022), profitul net se ridică la 10 milioane de lei (creștere cu 77%), iar numărul mediu de angajați a fost de 137.
DSC Expres Logistic a raportat afaceri de 144 milioane de lei, mai mari cu 13%, și un profit de 248.517 lei, mai mare cu 100%, la 751 de angajați.
Compania Pink Post Office, care a gestionat anterior operatorul privat de servicii poștale Pink Post și a fost principal concurent al Poștei Române, a intrat în faliment în 2024 prin procedură simplificată, fiind indicate datorii aproape 20 de milioane lei. Totuși, Pink Post funcționează acum pe o altă firmă, Ilra Pink Post Operations, înființată în 2023.
În firma Ilra Pink Post Operations, grupul grec Inform Lykos deține 50,1% din acțiuni prin una din firmele sale, restul participației fiind în portofoliul firmelor Derivat Investment (37,2%), controlată indirect de Octavian Radu, proprietarul Diverta, respectiv PB Delivery Express (12,7%), avându-l ca administrator pe Cristi Petcu, CEO Pink Post, scria Profit.ro.