Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România și una dintre cele mai profitabile companii de stat, vinde în prezent energia la un preț mediu mai mare pe piața angro (clienții mari) decât către clienții finali, o inversare a logicii economice de bază care poate atrage întrebări din partea investitorilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Potrivit datelor financiare la 9 luni 2025, compania facturează energia astfel:

  • Piața angro: 528 RON/MWh (+13% față de anul trecut)

  • Furnizare către populație și firme: 469 RON/MWh (+9% față de anul trecut)

Hidroelectrica preturi
Sursa foto: Captură raport financiar Hidroelectrica

Situație atipică

În general, în orice industrie, en-gros presupune vânzarea de cantități mari la prețuri mai mici, iar en-detail presupune vânzarea de cantități mici la prețuri mai mari, pentru acoperirea costurilor de distribuție, servicii și risc comercial.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

În cazul Hidroelectrica, logica s-a inversat.

Aceasta vinde energie en-gros (vânzări cu ridicata, în cantități mari, către companii) mai scump decât energia vândută en-detail (adică vânzări cu amănuntul, direct către clienți finali).

În plus, compania a majorat prețurile pe piața angro (+13%) în timp ce creșterea pe retail a rămas mai temperată (+9%), deși retailul presupune costuri operaționale mai ridicate.

Așadar, diferența de preț dintre cele două segmente s-a și adâncit în 2025, față de 2024, pe măsură ce Hidroelectrica a continuat în paralel expansiunea accelerată pe segmentul retail, unde numărul de clienți crește agresiv de peste doi ani.

Veniturile din furnizare depășesc veniturile angro

Datele financiare ale Hidroelectrica pentru primele nouă luni din 2025 arată o schimbare structurală a modului în care compania face bani, o inversare aproape completă a dependenței dintre piața angro și furnizarea directă către clienți.

Veniturile din piața angro s-au prăbușit cu 26%, de la 3,24 miliarde lei în primele nouă luni din 2024 la 2,4 miliarde lei în aceeași perioadă din 2025.

Această scădere abruptă arată atât că Hidroelectrica a avut mai puțină energie disponibilă, deci mai puțin de vândut en-gros, și totodată că compania a ales să mute o parte din energie spre segmentul de furnizare, unde a crescut baza de clienți casnici și IMM-uri.

Cu alte cuvinte, segmentul tradițional, cel care genera grosul profitului în anii buni, devine acum mai puțin relevant.

Totodată, veniturile din furnizare au înregistrat o creștere spectaculoasă de 41%, de la 1,74 miliarde lei în primele 9 luni din 2024 la 2,44 miliarde lei în aceeași perioadă din 2025.

Este una dintre cele mai mari creșteri de pe segmentul de retail din ultimii ani. Hidroelectrica câștigă vizibil teren în piața de furnizare, pe fondul extinderii accelerate a numărului de clienți, a prețurilor încă menținute relativ scăzute pentru populație și unei strategii clare de a deveni un jucător dominant pe segmentul casnic, nu doar un producător.

De remarcat că, probabil pentru prima dată, veniturile din furnizare au ajuns să egaleze și chiar să depășească veniturile din angro. O schimbare cu implicații majore pentru modelul de business al companiei.

Semne de întrebare pentru investitori?

Economistul Radu Crăciun a avertizat recent, într-o analiză despre prețul stagnant al acțiunilor Hidroelectrica, că expansiunea nelimitată a portofoliului de clienți casnici a Hidroelectrica poate fi dictată de criterii non-economice.

„Un alt element care preocupă, probabil, investitorii este măsura în care acceptarea unui număr nelimitat de clienți retail este o decizie care are o rațiune de business sau decizia este guvernată de alte criterii ne-economice precum protecția socială. Este o întrebare cu atât mai legitimă cu cât afirmații legate de limitarea la un moment dat a numărului de clienți retail sau necesitatea creșterii prețului au răzbatut în diferite momente dinspre Hidroelectrica în spațiul public, pentru a fi ulterior retrase. Asta este preocupant pentru că astfel de afirmații nu sunt lipsite de sens economic”, a explicat economistul.

El mai subliniază și faptul că Hidroelectrica este va trebui să acopere vârfuri de consum și pentru un număr cât mai mare de clienți, inclusiv în perioade secetoase, când producția companiei nu poate fi ridicată. Drept urmare, aceasta va fi obligată să achiziționeze din ce în ce mai multă energie de la alți producători. „Întrebarea la care pare să nu existe astăzi un răspuns clar este: în ce măsură achizițiile acestea sunt și vor fi făcute în pierdere din dorința de a ține sub capac prețurile oferite de Hidroelectrica populației”, mai completează economistul.

Radu Crăciun atrage astfel atenția asupra independenței deciziilor de business ale Hidroelectrica atunci când vine vorba de prețul energiei, distribuirea de dividende, planurile de investiții sau structura lor de finanțare.

Reamintim că, în ultimii ani, autoritățile, inclusiv miniștrii, au încurajat – explicit sau implicit – migrarea clienților către Hidroelectrica, pornind de la premisa că furnizorul de stat oferă cel mai mic preț din piață. Iar asta în ciuda faptului că Hidroelectrica este o companie de stat cu un management care ar trebui să beneficieze de independență în deciziile comerciale, iar presiunea de a atrage clienți prin intervenție publică nu este normală pentru o companie listată și cu guvernanță corporativă.