ANALIZĂ Efervescență pe piața dealerilor auto din România: de la consolidări la intrări străine surpriză

piata auto, uniunea europeana, romania Sursa foto: Pixabay / Didgeman

Primele luni ale acestui an au adus o efervescență neobișnuită pe piața distribuitorilor auto din România, marcând o perioadă de transformări accelerate prin tranzacții semnificative ce implică jucători locali și internaționali, de la mărci de volum până la segmentul de lux.

O serie de achiziții și preluări anunțate într-un interval scurt de timp sugerează o dinamică intensă de consolidare și repoziționare strategică, conform datelor analizate de Economedia.

Mișcări recente de anvergură

În centrul atenției se află mai multe tranzacții notabile.

Una dintre cele mai importate vizează Land Motors SRL, cel mai mare dealer Toyota din România. Acesta urmează să fie preluat de către AB Immo Cluj și Bavaria Cars. Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Land Motors S.R.L. comercializează autoturisme și autovehicule ușoare pentru pasageri sub 3,5 tone (noi – Toyota și rulate – Toyota și Lexus). Totodată, compania prestează servicii tehnice de reparații și întreținere a autoturismelor, în principal Toyota și Lexus, și vinde cu amănuntul piese de schimb și accesorii originale, în principal Toyota și Lexus.

Mișcarea se află sub analiza Consiliului Concurenței.

Simultan, segmentul auto de lux a fost recent scena unei intrări spectaculoase pe piața locală. Holland Automotive Group din Canada a achiziționat Forza Rossa Holding Limited și Entrance SRL, companiile care operau dealership-urile pentru mărcile exclusiviste Ferrari și Aston Martin în România. AcesteA importă și vând patru mărci auto în România, respectiv: Ferrari, Aston Martin, Dallara și Morgan.

Această mutare aduce un nou investitor internațional într-o nișă de piață cu potențial de creștere, indicând atractivitatea pieței românești chiar și pentru segmentele premium și de lux.

Gad Bitton, CEO al Holand Automotive Group, a exprimat optimism cu privire la potențialul României pentru creșterea pieței auto de lux, datorită apropierii de piețele europene cheie și a creșterii nivelului de prosperitate.

Altă tranzacție notabilă vizează preluarea de către familia Chitaru, importator al mărcilor KIA și Isuzu, a companiilor care comercializează mărci mainstream precum Hyundai, Opel și Renault.

În ianuarie, Quantum Auto Max a familiei Chitaru a anunțat că va cumpăra active aferente comercializării, întreţinerii şi reparării autovehiculelor uşoare, care aparţin companiilor DI-BAS Auto şi DI-BAS Prahova. Acestea din urmă comercializează autoturisme şi autovehicule uşoare, fiind dealeri ai mărcilor Hyundai, Opel, Renault şi MG.

Familia Chitaru mai deține KIA Romauto – importator unic în România al mărcii KIA, Isuzu Rom Auto – importator unic în România al autoutilitarei Isuzu D-MAX şi MIT Motors International – companie activă pe piaţa vânzării cu amănuntul de autovehicule şi pe piaţa serviciilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor.

Drept urmare, familia își adaugă acum mărci mainstream la portofoliul existent, o mișcare pentru a deservi un segment mai larg al pieței. Și aici Consiliul Concurenței analizează tranzacția.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Nu în ultimul rând, cea mai recentă tranzacție vizează active ale Renault Commercial Roumanie SRL pentru importul şi distribuţia de automobile, piese de schimb şi accesorii Nissan, precum şi la întreţinerea şi repararea automobilelor Nissan (stocuri de produse, o parte dintre contractele alocate activităţii privind marca Nissan, inclusiv contractele cu reparatorii autorizaţi etc.).

Preluarea urmează să fie făcută de către NSN RO SRL, filială română a AutoWallis Caetano Zrt., care, la rândul său, este o societate maghiară controlată în comun de grupul maghiar AutoWallis (50%) şi grupul portughez Salvador Caetano (50%).

AutoWallis Nyrt., prin filiala sa maghiară AW Distribution Kft., derulează în România operaţiuni de import şi distribuţia de automobile SsangYong, precum şi de piese de schimb şi accesorii pentru marca SsangYong.

Grupul Salvador Caetano din Portugalia, care operează, de asemenea, în domeniul asamblării vehiculelor, componentelor şi distribuţiei, nu desfăşoară în prezent activităţi comerciale în România.

Și această tranzacție este în vizorul Concurenței.

Tendință de vânzare directă

Producătorii experimentează din ce în ce mai mult, în ultima perioadă, ci vânzările directe către consumatori, tendință potențial accelerată de creșterea vehiculelor electrice.

Asta ar putea pune presiune pe modelul tradițional de dealeri din România.

Cu toate acestea, preferința puternică a multor consumatori români pentru experiența fizică a dealerilor pentru test drive, finanțare și servicii post-vânzare sugerează că dealerii vor continua să joace un rol crucial.

În plus, tendința de extindere a portofoliului de mărci prin achiziții indică o mișcare către oferirea unei game mai largi de opțiuni consumatorilor și, potențial, valorificarea sinergiilor între diferite mărci.

Piața auto din România

Cota de piață a autoturismelor în România după marcă (2024):

      • Marcă | Cota de Piață (%)
      • Dacia | 29,4
      • Toyota | 8,5
      • Skoda | 7
      • Hyundai | 6,8
      • Renault | 6,8
      • Volkswagen | 6,6
      • Ford | 4,3
      • Mercedes | 3,6
      • BMW | 3,2
      • Suzuki | 2,9
      • Kia | 2,9
      • Audi | 1,9
      • Mazda | 1,8
      • Ssangyong | 1,8
      • Tesla | 1,7
      • Peugeot | 1,5
      • MG | 1,4
      • Volvo | 1
      • Nissan | 0.8
      • Honda | 0,7
      • Opel | 0,7
      • Jeep | 0,6
      • Cupra | 0,6
      • Citroen | 0,6
      • Seat | 0,4
      • Land Rover | 0,4
      • Porsche | 0,4
      • Fiat | 0,4
      • Lexus | 0,3
      • Mitsubishi | 0,3
      • Mini | 0,2
      • Alfa Romeo | 0,2
      • Smart | 0,1

În primele trei luni din 2025, piața auto românească prezintă o anumită reziliență, cu o ușoară creștere generală a înmatriculărilor, atât în ce privește autoturismele noi, cât și autoturismele second-hand. Robustețea continuă a pieței second-hand subliniază importanța accesibilității pentru consumatorii români.

În timp ce piața europeană a vehiculelor electrice a înregistrat o creștere puternică în ianuarie 2025, piața românească a cunoscut o scădere semnificativă a înmatriculărilor de autoturisme complet electrice în martie (-58,8%) și o scădere de 35% în februarie. Aceasta urmează unei scăderi de 32% a vânzărilor de vehicule electrice în România pentru întregul an 2024.

Principalul motiv al acestei volatilități este incertitudinea și modificările programului guvernamental de subvenționare “Rabla Plus” pentru vehicule electrice. Reducerea subvențiilor în 2024 a avut un impact negativ direct.

Ca răspuns, guvernul crește subvenția pentru vehiculele electrice la 7.500 de euro în 2025, ceea ce se așteaptă să stimuleze cererea. APIA prognozează o creștere substanțială de 28,3% a vânzărilor de autoturisme pur electrice în 2025.

Vehiculele hibride câștigă popularitate în România, înregistrând o creștere a înmatriculărilor.

Preferințele consumatorilor continuă să se îndrepte către SUV-uri. În plus, există un interes notabil pentru mărcile premium pe piața second-hand, Audi, Volkswagen și BMW fiind alegeri populare.

 

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.