Operatorul sistemului național de transport gaze Transgaz cere acordul de mediu pentru proiectul de realizare a unei conducte care să conecteze gazoductele Tuzla-Podișor cu Tranzit 2 și 3.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Tuzla-Podișor este „autostrada” evacuării gazului din Marea Neagră, pe unde Petrom și Romgaz vor începe să pompeze gaz din perimetrul Neptun Deep, în Sistemul Național de Transport, din 2027.

Tranzit 2 și 3 sunt două dintre cele trei gazoducte istorice care traversează Dobrogea, dinspre Ucraina spre Bulgaria, și care obișnuiau să ducă gazul rusesc către sudul Europei. Acest lucru s-a oprit, de mai mulți ani, după ce contractul multianual dintre Gazprom și Transgaz a expirat și nu a mai fost reînnoit.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

În acest moment, pe aceste conducte de tranzit trece ocazional gaz, însă doar pe un singur sens, de la noi către Ucraina, în fapt, via noi și Bulgaria, pentru că gazul are ca sursă Turcia (unde posibil să fie chiar de proveniență rusească – așa numitul amestec turcesc) și Azerbaijan.

„S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A., anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul: „CONDUCTĂ DE INTERCONECTARE ÎNTRE COTGN DN1200/DN1000 TUZLA-PODIȘOR ȘI CONDUCTELE ISACCEA-NEGRU VODĂ T2 (DN1200) ȘI T3 (DN1200), ALIMENTARE CU ENERGIE ELECTRICĂ ȘI ÎMPREJMUIRE”, propus a fi amplasat în județul Constanța, comuna Amzacea, satul Casicea”, este anunțul postat de Transgaz pe site-ul propriu.

Conectarea Tuzla-Podișor cu T2 și T3 permite ca gazul Mării Negre să intre nu numai în SNT intern, dar și în principala arteră de tranzit a României, pe unde, acum, gazul circulă într-un singur sens, către Ucraina. Aceasta este o dezvoltare oarecum neobișnuită, întrucât știam că gazul Mării Negre este destinat cu precădere pieței românești și doar excedentul ar putea fi exportat, dar numai dacă statul român, prin Rezervele Statului, nu își exercită dreptul de preempțiune la achiziția lui, stabilit prin lege.

Din 2027, gazul din Neptun Deep va intra în SNT, însă extracția la capacitate maximă se va face din 2030. La acel moment, 7-8 miliarde de metri cubi vor ieși din Marea Neagră, adică aproape de producția noastră totală din prezent – 9 miliarde metri cubi. Această producție suplimentară pare că excede cu mult consumul nostru din prezent – 10 miliarde metri cubi, așa că exportul s-ar justifica.

Totuși, România are în construcție mai multe termocentrale pe gaze de mare capacitate (Ișalnița, Mintia, Turceni, Craiova, Constanța, București), care ar dubla consumul actual. Cel puțin așa a susținut chiar directorul Transgaz, Ion Sterian, care preciza, acum un an, că nu doar că extracția gazului din Marea Neagră nu va susține total consumul României de peste câțiva ani, dar vom mai avea nevoie și de importuri. În aceste condiții, joncțiunea ce se va face între gazul din Neptun Deep și ruta de export către Ucraina are un scop neclar, cel puțin la ora la care vorbim.

Este de precizat, totuși, că gazoductele dobrogene au un rol esențial în aprovizionarea alternativă a Ucrainei, care nu mai folosește de doi ani gazul rusesc și are o mare nevoie de diversificare în aprovizionare, care acum se face preponderent prin Polonia. Pe la noi, Ucraina poate aduce gaze din Azerbaijan (cu care are un acord de import) sau de la terminalele GNL din Grecia prin Coridorul Nord-Sud, via Bulgaria și/sau Turcia. Unele cantități au ajuns deja la ucraineni, însă mici și doar sporadic. Marii traderi de gaze se feresc însă de această rută, întrucât riscurile sunt mari iar beneficiile neclare. În schimb, dacă Petrom și Romgaz ar începe să exporte gaze în Ucraina, ruta este mult mai scurtă, fiind practic directă. Din Tuzla-Podișor la Tranzit 2 și 3 nu sunt decât câteva zeci de kilometri.