Furnizorul Tinmar Energy, controlat de omul de afaceri Augustin Oancea, și-a anunțat clienții care primesc energie electrică la un preț plafonat că nu le va mai furniza energie, începând cu data de 16 septembrie, deoarece spune că nu are resursele necesare pentru a susține achizițiile necesare de energie. Compania susține că este vorba doar despre unii consumatori industriali, nu și despre consumatorii casnici. Este totuși primul furnizor care anunță că renunță la clienți, după ce Guvernul a aprobat modificări la schema de sprijin pentru facturi și a anunțat că va deconta furnizorilor un preț de maxim 1.300 lei/MWh, în condițiile în care chiar autoritățile spun că prețul real al energiei este de peste 3.000 lei/MWh. Tinmar le cere clienților să solicite preluarea de către un furnizor de ultimă instanță.
UPDATE 17.51 Tinmar Energy afirmă, într-o nouă precizare, că „respectă obligațiile legale și contractuale” și că „nu a denunțat contractele, ci a încercat cu acordul părților să negocieze condițiile de derulare a acestora”.
„Există o serie de consumatori care au răspuns pozitiv solicitărilor noastre și cu care am încetat relațiile contractuale ca urmare a înțelegerii amiabile între părți”, a mai transmis compania.
UPDATE 16.54 Compania Tinmar Energy a transmis precizări suplimentare în care subliniază faptul că nu a notificat toți clienții din portofoliu, ci doar o parte din consumatorii noncasnici (clienți industriali). Compania susține că aceștia „sunt deja familiarizați cu modul de funcționare al pieței de energie electrică și nu vor fi afectați de o eventuală modificare a furnizorului”.
Consumatorii casnici nu au făcut obiectul notificărilor transmise de către compania Tinmar Energy, potrivit precizărilor transmise.
„Societatea Tinmar Energy, continuă să achiziționeze energie electrică în vederea susținerii consumului clienților din portofoliu și atât timp cât va dispune de sumele necesare susținerii acestora, va continua să furnizeze energie electrică și gaze naturale”, mai arată compania.
„În contextul noilor modificări legislative, societatea noastră încearcă să adapteze strategia de furnizare a energiei electrice, astfel încat să NU afecteze în primul rând consumatorii casnici și apoi în limita resurselor de care dispune să asigure energia electrică și pentru celelalte categorii de consumatori.
Liberalizarea pieței de energie pentru consumatorii noncasnici (clienți industriali) a avut loc în anul 2007 și această categorie de consumatori este deja familiarizată cu funcționarea pieței și cu furnizorii din piață.
Consumatorul casnic are nevoie de o protecție suplimentară și de aceea alocăm acestor consumatori din portofoliu, principalele resurse de care dispunem.
Consumatorii noncasnici, știu să aleagă cele mai bune oferte din piață și schimbarea furnizorului în condițiile legale actuale NU este de natură să-i afecteze.
Compania Tinmar Energy încearcă să finanțeze și să susțină toți consumatorii, inclusiv pe cei noncasnici (clienți industriali) din portofoliu și în limita disponibilităților de cash-flow va face acest lucru”, mai arată compania.
UPDATE 16.12 Surse din ANRE au transmis pentru Economedia că furnizorul nu poate să denunțe unilateral contractele dacă ele nu au ajuns la termen. „Dacă denunță unilateral, trimitem control”, spun acestea.
„Furnizorul nu poate denunța contractele. Le poate închide amiabil, dar furnizorul nu are drept să denunțe contractele cu clienții, este ilegal dacă nu au ajuns la termenul din contract. Singurii care pot denunța și schimba furnizorul sunt clienții. Există însă niște termeni contractuali și furnizorul poate discuta cu clientul în ce condiții să renunțe la contract, poate să le închidă conform prevederilor contractuale parte în parte. Însă în cazul în care au denunțat unilateral contractele, o să trimitem un control. Cert este însă că consumatorii casnici nu rămân nicio secundă fără energie, sunt preluați de furnizorul de ultimă instanță”, au declarat sursele din ANRE pentru Economedia.
Conform acestora, Tinmar nu a notificat încă Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) că vrea să renunțe la clienți.
Știrea inițială
Reamintim că furnizorii cumpără în prezent energie la prețul real din piață, cel ofertat de producători, dar clientul casnic plătește un preț mult mai mic, plafonat. Statul decontează furnizorului diferența, însă cu mare întârziere. Până în acest moment majoritatea furnizorilor abia au primit banii pentru perioada noiembrie 2021 – martie 2022. Așadar, furnizorii trebuie fie să aibă disponibilități bănești substanțiale, fie trebuie să se împrumute la bănci pentru a plăti prețul real al energiei către producători. Abia apoi urmează ca statul să le dea banii înapoi, dar abia după ce colectează dividende și taxe pe energie de la producători, majoritatea de stat.
Tinmar susține, în notificarea trimisă clienților, că modificările legislative din piața de energie electrică și gaze naturale au pus compania în situația neplăcută de a notifica greutăți în continuarea furnizării în condițiile impuse de autorități.
„Ultimele modificări – OUG 119/2022 – sunt o dovadă în plus că legislația națională în domeniul energiei rămâne fragmentată, bazată pe soluții de moment, care tratează efectele, și nu cauzele majorării prețurilor, și care induce noi provocări pentru companiile implicate, fără a oferi o minimă predictibilitate pe termen mediu și lung”, arată furnizorul.
Valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice la care Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) calculează sumele de decontat de la bugetul de stat pentru furnizorii de energie electrică este de 1.300 lei/MWh. Asta în condițiile în care prețul de tranzacționare angro al energiei în data de 5 septembrie 2022 era de 3.053 lei/MWh.
„Diferența de preț între prețul plătit astăzi de Tinmar Energy și cel ce va decontat (peste alte câteva luni de către statul român) trebuie suportată de societatea noastră, fapt care se adaugă la pierderile înregistrate până acum din aplicarea măsurilor compensatorii. Furnizorii au încercat să achiziționeze din piață energie la prețul plafonat de către Ordonanță, sens în care au fost lansate oferte la acest preț, pentru energie bandă, pe mai multe perioade de livrare, în viitor: la săptămână, la lună, la trimestru, la semestru, la an 2023. Absolut previzibil, nu s-a încheiat nicio tranzacție, pentru că niciun producător nu a dorit să vândă energia la acest preț, mult sub cel al pieței și mult sub ce s-a tranzacționat cu livrare în viitor în ultimele luni. Și au mai fost și solicitări la prețuri peste cel maxim de decontare al statului – de 1.600,00 și chiar 1.800,00 de lei, cu acelasi rezultat. Singurele oferte de răspuns la solicitarea furnizorilor au fost de 3.900,00 de lei/MWh pentru energia aferentă trimestrului IV 2022 și 3.000,00 lei/MWh pentru energie bandă cu livrare în tot anul 2023”, arată Tinmar.
Drept urmare, compania subliniază că povara finanțării și susținerii consumatorilor plafonați cade din nou pe furnizor, fapt ce duce implicit la probleme insurmontabile pentru societate.
Astfel, în aceste condiții, Tinmar Energy și-a anunțat clienții cu contracte de energie electrică la preț plafonat că începand cu data de 16 septembrie 2022 va înceta furnizarea energiei electrice. Compania va activa, începând cu această dată, doar pe piața concurențială, unde clienții plătesc prețul real al energiei, cel la care vând producătorii.
„Vă rugăm să înțelegeți că nu avem resursele necesare pentru a susține achizițiile necesare consumatorilor plafonați și respectuos vă solicităm ca până cel mai târziu în data de 15.09.2022 să solicitați încheierea unui contract de furnizare energie electrică cu furnizorul de ultimă instanță numit de ANRE pentru luna septembrie, respectiv Enel Furnizare, pentru a avea asigurată energia necesară funcționării”, arată notificarea Tinmar.
Contactată de Economedia, compania a transmis că notificările de modificare a condițiilor contractuale transmise consumatorului final reprezintă o modalitate extremă de a atrage atenția Guvernului asupra situației extrem de dificile cu care se confruntă furnizorii de energie.
„Este deja de notorietate faptul că furnizorii de energie electrică și gaze naturale – folosiți ca pre-finanțatori în perioada aplicării măsurilor privind susținerea consumatorilor finali prin aplicarea schemei de compensare – și-au încasat cu întârziere sumele aferente acestor compensări, iar până la data prezentei nu și-au încasat de la statul roman sumele aferente energiei livrate în luna martie, deci acum 5 luni, deși legea spune că trebuie să primim banii în 45 de zile.
Pe de altă parte, băncile văd sectorul energetic ca fiind unul de risc și sunt reticente în a mai finanța activitatea de comercializare energie electrică și gaze naturale, condiție în care finanțarea consumului se face de către furnizori.
Mai mult, se pare ca nu există nici suficienți bani la bugetul de stat pentru acoperirea tuturor sumelor datorate furnizorilor. Conform declarațiilor din spațiul public există o discrepanță majoră între necesarul de decontare și sumele acordate la rectificarea bugetară.
În aceste condiții, în care: Guvernul nu plătește, băncile nu ne finanțează și furnizorul a susținut energia livrată către consumatorii din portofoliu începând cu luna noiembrie a anului trecut, singura variantă posibilă o reprezintă un efort comun cu consumatorii care înțeleg situația din piață și sunt dispuși să rămână în continuare în portofoliul nostru de clienți”, a transmis Tinmar Energy pentru Economedia.
Citește aici notificarea transmisă de Tinmar Energy – Adresa contract furnizare energie electrică
Citește și: