Peste 10 milioane de români nu au competențe digitale de bază, deși aproximativ 13 milioane de români folosesc internetul. 91% dintre persoanele din mediul rural nu folosesc servicii de eguvernare sau administrație locală online, 81.5% din populație nu a folosit internet banking. Sunt câteva dintre datele care compun peisajul digitalizării din România, sintetizat în Harta excluziunii și incluziunii digitale, realizată de Fundația EOS.
În anul 2021, 80,8% dintre gospodăriile din România au avut acces la reţeaua de internet de acasă, în creṣtere faṭă de anul 2020 cu 2,6 puncte procentuale, 60,2% dintre acestea concentrându-se în mediul urban, potrivit unui raport al Institului Național de Statistică privind accesul populației la tehnologii IT&C în 2021.
Comparativ cu anul precedent, în 2021 ponderea persoanelor cu vârste cuprinse între 16-74 ani care folosesc sau au folosit vreodată internetul a crescut cu 2,7 puncte procentuale, numărul acestora ajungând la aproximativ 13 milioane de persoane.
Din totalul persoanelor care au accesat internetul în 2021, ponderea celor care au interacţionat cu autorităţile sau serviciile publice în scop personal a reprezentat doar 16,7%.
Comerţul electronic a început să ia amploare tot mai mare în ultima perioadă, arată raportul: ponderea persoanelor în vârstă de 16–74 ani care au apelat la serviciile online pentru a comanda şi/sau cumpăra produse şi servicii a crescut în mod constant în ultimii ani, atingând un maxim de 58,2% în anul 2020, în 2021 înregistrând o scădere cu 0,9 puncte procentuale față de anul anterior, ajungând la valoarea de 57,3%.
Dintre persoanele în vârstă de 16-74 ani care au folosit internetul prin orice dispozitiv mobil în ultimele 3 luni, 35,8% au sesizat că au accesat informații sau conținut (de ex.: videoclipuri, imagini) pe care le-au considerat false sau dubioase pe site-urile de știri de pe internet sau pe rețelele de socializare (de ex.: Facebook, Instagram, YouTube, Twitter). Dintre aceṣti utilizatori care au avut suspiciuni cu privire la certitudinea acestor informaṭii, doar 38,6% au verificat veridicitatea informațiilor sau a conținutului pe care le-au găsit pe site-urile de știri pe internet sau pe rețelele de socializare.
Raportul INS integral poate fi consultat AICI
Peste 64% dintre șomeri nu folosesc internetul, deci “nu își găsesc locuri de muncă mai bune” și majoritatea românilor pierd timp la ghișee pentru că nu folosesc serviciile digitale în interacțiunea cu statul, mai arată harta Incluziuneadigitala.ro.
O serie de date INS/ Harta digitalizării:
- 83% nu au interacționat cu autoritățile sau serviciile publice prin intermediul internetului
- 81.5% din populație nu a folosit internet banking
- 64.5% dintre șomeri nu folosesc internetul pentru căutarea unui loc de muncă
- 68.1% dintre cei cu nivel scăzut de educație nu au făcut cumpărături pe internet
- 71.4% dintre pensionari nu au achiziționat bunuri și servicii pe internet
- 62.5% dintre persoanele inactive nu caută informații despre bunuri și servicii pe internet
- 91.1% dintre persoanele din mediul rural nu folosesc servicii de e-guvernare sau administrație locală online
- Aproximativ 13 milioane de români folosesc internetul
- 76.3% dintre români au realizat apeluri video/audio
- 50.7% utilizează email-ul pentru comunicare
- 48.2% dintre cei care au studii superioare sunt utilizatori ai serviciilor de e-guvernare și administrație locală online
- 55.7% dintre studenți și elevi peste 16 ani caută pe internet informații despre bunuri și servicii
- 68.6% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 34 ani au făcut cumpărături pe internet
- 50.7% dintre angajați utilizează aplicații de productivitate (ex. editoare de text)
- 86.2% dintre persoanele din mediul urban folosesc internetul zilnic sau aproape zilnic
Datele Eurostat arată că peste 10 milioane de români (72%) nu au un competențe digitale de bază. Măsurarea acestui indicator s-a făcut pe baza DigComp – Cadrul european de referință pentru competențe digitale pentru cetățeni
Potrivit datelor ANCOM, 96% dintre localitati au acces la internet fix.
Ultimii la digitalizare
România se situează pe locul 27 din cele 27 de state membre ale UE în ediția din 2021 a Indicelui economiei și societății digitale (DESI), arată datele publicate anul trecut de Comisia Europeană. Indicele economiei și societății digitale (DESI) urmărește progresele înregistrate în statele membre ale UE în ceea ce privește competitivitatea digitală în domenii precum capitalul uman, conectivitatea în bandă largă, integrarea tehnologiilor digitale de către întreprinderi și serviciile publice digitale.
România se situează pe locul 27 din cele 27 de state membre ale UE în ediția din 2021 a Indicelui economiei și societății digitale (DESI). În ceea ce privește capitalul uman, România se situează pe locul 26, obținând un punctaj sub medie pentru majoritatea indicatorilor. România se situează pe locul 10 în privința conectivității și pe locul 25 în UE în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale în activitățile întreprinderilor. La categoria „servicii publice digitale”, România se situează pe ultimul loc în rândul statelor membre, deoarece toți indicatorii sunt cu mult sub media UE. Mai multe AICI