Indicele PMI pentru România, la cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată, deși este încă sub pragul de 50 care indică contracție față de luna precedentă. Comenzile noi, principalul motor al revenirii

Magna Sursă foto: Magna.com

Indicele PMI pentru România, realizat de BCR și S&P, și-a revenit în martie și a urcat la 49,3 de la 47,1 în februarie, atingând cea mai mare valoare înregistrată până acum, deși a rămas sub pragul de 50,0 care indică o contracție față de luna precedentă.

În Ungaria, Polonia și Cehia, indicii PMI din martie au ajuns la 52,3, 48 și, respectiv, 46,2.

În România, componenta „comenzi noi” a fost principalul motor al revenirii, urmată de cea a producției, ambele înregistrând cele mai ridicate valori înregistrate, dar totuși în scădere față de luna precedentă.

Indicele PMI al industriei prelucrătoare din România a rămas în teritoriu de contracție de la începutul colectării datelor, în iulie 2023.

Datele NIS privind producția industrială arată o contracție de -2,0% a industriei prelucrătoare românești în 2023 față de 2022, iar cifra preliminară pentru ianuarie 2024 indică o scădere de 3,5% a producției față de luna precedentă. Aceasta este aproximativ în concordanță cu citirea PMI, care arată, de asemenea, o contracție în termeni lunari. Va fi interesant de văzut cât de mult va fi revizuită cifra NIS și în ce direcție. Indicele PMI al industriei prelucrătoare a rămas în teritoriu de contracție în primul trimestru al anului, dar s-a îmbunătățit față de trimestrul anterior, în medie. Acestea ar putea fi unele semne timpurii ale atingerii unui punct minim în sectorul manufacturier, dar este prea devreme pentru a spune că este așa și ar trebui să așteptăm mai multe date.

Comenzile de export continuă să tragă în jos sectorul manufacturier românesc, comenzile de export fiind semnificativ sub pragul de 50,0 fără variație, deși au înregistrat cea mai mică contracție lunară. Acest lucru este în concordanță cu publicarea flash HCOB Germania Manufacturing PMI martie slabă. Celelalte componente au avut o contribuție direcțională pozitivă, cu excepția ocupării forței de muncă. Având în vedere că exporturile reprezintă aproximativ 43% din producția manufacturieră din România, o redresare semnificativă este puțin probabilă dacă nu asistăm la o îmbunătățire susținută a cererii externe. Cu toate acestea, managerii din sector sunt destul de optimiști în ceea ce privește producția în următoarele 12 luni, indicele producției viitoare îmbunătățindu-se în martie și rămânând peste media istorică. Perspectivele de creștere, investițiile și diversificarea produselor sunt citate ca surse pentru perspective mai bune. Rămâne de văzut dacă acestea vor duce la o competitivitate îmbunătățită, care poate compensa recentele creșteri rapide ale salariilor, sau dacă investițiile suplimentare în automatizare și eliminarea de locuri de muncă vor fi soluțiile pentru a compensa costurile mai mari ale forței de muncă.

În pofida rapoartelor privind creșterea taxelor și a costurilor cu combustibilul, inflația prețurilor inputurilor a încetinit marginal în martie față de maximul istoric din februarie. Creșterea prețurilor inputurilor a fost în mare parte compensată de reducerea marjelor de profit, în timp ce inflația prețurilor producției a decelerat într-o măsură mai mare.

Indicele PMI este utilizat la scară largă pentru a anticipa schimbarea tendințelor economice în datele oficiale, cum ar fi PIB-ul, sau, uneori, ca un indicator alternativ al performanței economice și al condițiilor de afaceri, atunci când datele oficiale au întârzieri în publicare, o disponibilitate redusă a informațiilor sau când există probleme legate de calitatea datelor.

BCR Romania PMI® este elaborat de S&P Global pe baza răspunsurilor la chestionarele trimise managerilor și directorilor de achiziții, dintr-un eșantion de aproximativ 400 de companii din industria de prelucrare. Grupul de respondenți este stratificat în funcție de sectorul acoperit și de mărimea forței de muncă a companiei, pe baza contribuțiilor la PIB, iar colectarea datelor a început în iulie 2023.

Răspunsurile la sondaj sunt colectate în a doua jumătate a fiecărei luni și indică direcția de schimbare față de luna precedentă. Se calculează un indice de difuzie pentru fiecare variabilă din sondaj. Indicele reprezintă suma dintre procentul de răspunsuri “mai mari” și jumătate din procentul de răspunsuri “neschimbate”. Indicii variază între 0 și 100, o valoare de peste 50 indicând o creștere generală față de luna precedentă, iar sub 50 o scădere generală. Indicii sunt apoi ajustați sezonier.

Cifra principală este indicele Purchasing Managers’ Index® (PMI). PMI este o medie ponderată a următorilor cinci indici: Comenzile noi (30%), Producția (25%), Ocuparea forței de muncă (20%), Termenele de livrare ale furnizorilor (15%) și Stocurile de achiziții (10%). Pentru calculul PMI, indicele termenelor de livrare ale furnizorilor este inversat, astfel încât să se deplaseze într-o direcție comparabilă cu ceilalți indici.

Sursă foto: Magna.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *