Lucrările la Transalpina de Apuseni, șoseaua care va lega munții de Autostrada Sebeș-Turda, s-au împotmolit. Constructorul nu mai face față creșterii prețului la materialele utilizate

transalpina-de-apuseni- foto Marius Hategan free to use

Lucrările la ”Transalpina de Apuseni”, drumul lung de 78,5 kilometri care va lega Munții Apuseni de Autostrada Sebeș-Turda, la Aiud, au încetinit semnificativ în ultimele 2 săptămâni din cauza prețului la materialele utilizate.

Vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Marius Hațegan, a declarat că motivul ține de faptul că materia primă s-a scumpit cu valori cuprinse între 30 și 80%, ceea ce pune constructorul în imposibilitatea de a continua cu anumite lucrări, cum ar fi asfaltarea.

Constructorul este Asocierea dintre Societatea de Construcții Napoca – Operes SRL (Italia) – Cosedil SPA (Italia).

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

”Au încetinit ritmul pe acele lucrări care folosesc preponderent materiale al căror preț a crescut foarte mult. Noi avem bani, dar legislația nu ne permite să facem actualizarea costurilor. Așteptăm o ordonanță a Guvernului care să regleze aceste lucruri” a declarat Hațegan.

Acesta a adăugat că în prezent, constructorul lucrează totuși la terasamente și umpluturi, care sunt finalizate în procent de 80%.

Totodată, până la această oră au fost asfaltați 12 kilometri din drum (începând de la Aiud).

Stadiul fizic al lucrărilor (per total) este de aproximativ 30%, iar termenul de finalizare este anul 2023. Până la începutul verii, lucrările mergeau foarte bine. Administrația locală anunțase chiar că ar putea fi finalizate înainte de termen. Situația s-a schimbat însă pe parcursul lunii august.

Vicepreședintele instituției a adăugat că și la alte proiecte de infrastructură aflate în derulare, este aceeași problemă. Spre exemplu, la Podul de la Vințu de Jos.

Acolo lucrările au fost încetinite din cauza prețului foarte mare la metalul utilizat, deși constructorul mai avea de lucru aproximativ o lună.

Pe unde trece Transalpina de Apuseni

”Transalpina de Apuseni” va lega o serie de localități din Munții Apuseni: va străbate Aiudul de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bârlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat și ajunge în Bucium Cerbu, aproape de Abrud.

Valoarea totală este de peste 188 de milioane de lei adică aproximativ 41,6 milioane de euro. Consiliul Județean Alba contribuie cu valoarea neeligibilă a proiectului, adică puțin peste 400.000 de lei, restul fiind bani europeni dintr-o finanțare POR 2014-2020.

”Transalpina de Apuseni” va avea la final o lungime de 78,43 de kilometri, 6.700 de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe.

De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.

Ordonanța ”salvatoare” întârzie să apară

Aproape toate administrațiile locale din România se confruntă cu o problemă majoră: firmele care lucrează la investiții nu mai pot face față cheltuielilor  cu materialele, care sunt și de două ori mai scumpe față de data la care s-au înscris la licitații.

În aceste condiții mai multe asociaţii ale antreprenorilor din construcţii au atras atenţia asupra faptului că majoritatea proiectelor riscă să se blocheze din această cauză.

„Iarăşi o veste bună – ştiţi foarte bine că de trei luni jumate discutăm acest subiect – Ministerul Dezvoltării, şi îl felicit pe ministrul Dezvoltării Attila Cseke şi echipa care a lucrat, a pregătit un proiect de ordonanţă de Urgenţă privind indexarea contractelor ca urmare a creşterii preţurilor la materialele de construcţie, cu o formulă care se aplică la fiecare decontare de situaţii de lucrări şi care ia în calcul o formulă care să cuantifice atât creşterile, cât şi scăderile de preţuri la diferitele materiale de construcţie. Fiecare decontare să fie, practic, flexibilă în funcţie de evoluţia preţului la materialele de construcţie”, a anunţat Ludovic Orban, în urmă cu două săptămâni.

Citește și: Ludovic Orban: Am solicitat adoptarea unei OUG ca urmare a exploziei preţurilor la materialele de construcţie / Cu cât au crescut prețurile la nivelul UE în primul trimestru al anului 2021

Deși un asemenea act administrativ este urgent, au trecut câteva săptămâni de la declarația respectivă, fără nici o urmare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.