Modelele mari de limbaj (LLM) și alte instrumente de inteligență artificială generativă nu există de foarte mult timp, dar se așteaptă ca acestea să aibă un impact de mare amploare asupra modului în care oamenii își fac meseria. Având în vedere acest lucru, cercetătorii au început deja să studieze impactul potențial al acestei tehnologii transformatoare, scrie Visual Capitalist, care citează rezultatele unui raport al Forumului Economic Mondial. Acesta a estimat modul în care diferite departamente profesionale vor fi afectate de Inteligența Artificială.
Pentru a identifica departamentele de locuri de muncă cele mai afectate de IA, cercetătorii au evaluat peste 19.000 de sarcini profesionale (de exemplu, citirea documentelor) pentru a determina dacă acestea se bazează pe limbaj. Dacă o sarcină a fost considerată bazată pe limbaj, s-a determinat apoi cât de multă implicare umană era necesară pentru a finaliza sarcina respectivă.
Cu ajutorul acestei analize, cercetătorii au putut apoi estima impactul pe care AI îl va avea asupra diferitelor grupuri profesionale. Impactul mare se referă la sarcinile care vor fi complet automatizate sau modificate în mod semnificativ de tehnologiile IA. Impactul mic se referă la sarcinile care au un potențial mai mic de perturbare.
Unde va avea AI cel mai mare impact
Locurile de muncă din domeniul tehnologiei informației (IT) și finanțelor au cea mai mare pondere a sarcinilor care se așteaptă să fie afectate în mare măsură de IA.
În cadrul IT, printre sarcinile care se așteaptă să fie automatizate se numără asigurarea calității software-ului și asistența pentru clienți. În ceea ce privește finanțele, cercetătorii consideră că AI ar putea fi semnificativ de utilă pentru contabilitate și audit.