Asociația Profesorilor de Științe Socio-Umane Dolj a transmis o scrisoare deschisă către președintele Nicușor Dan în care avertizează că noile planuri-cadru pentru învățământul liceal propuse de Ministerul Educației aduc schimbări mari și îngrijorătoare pentru disciplinele economie și educație antreprenorială. Planurile-cadru pentru liceu au fost aprobate vineri de ministrul Daniel David.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Astfel, profesorii avertizează că Ministerul Educației a propus eliminarea Educației antreprenoriale din clasa a X-a și a Economiei din clasa a XI-a, comasând aceste discipline într-o singură disciplină ce se va studia o oră pe săptămână exclusiv în clasa a XIIa.
„Se presupune că va asigura educația economică, antreprenorială, financiară și juridică necesară unui absolvent de liceu”, transmit profesorii.
Schimbarea adusă de noile planuri cadru pentru învățământul liceal:
Planurile cadru pentru învățământul liceal din prezent pot fi aceesate aici.
„Efecte dezastruoase pentru formarea economică a tinerilor”
Asociația de profesori avertizează că, dacă această măsură va fi aplicată, va avea efecte dezastruoase pentru formarea economică a tinerilor și va conduce la desființarea treptată a catedrelor de științe economice în licee.
„În prezent, în fiecare liceu există un singur profesor care predă aceste două discipline. Prin reducerea la jumătate a normei, posturile vor deveni neviabile, iar profesorii vor fi forțați să părăsească sistemul sau să își împartă activitatea între două unități. În același timp, chiar dacă elevii ar dori să studieze educația economică prin opționale (CDS), nu vor avea cu cine, deoarece o normă de doar 6–7 ore nu poate susține o catedră”, transmit profesorii.
Aceștia amintesc că România are nevoie mai mult ca oricând de tineri capabili să înțeleagă economia reală, să administreze responsabil resurse și să își construiască inițiative antreprenoriale. Această măsură contrazice aceste nevoi și marginalizează o componentă esențială a formării moderne, atrag ei atenția.
„Vă rugăm să vă exprimați public poziția față de această inițiativă a Ministerului Educației și, în calitatea dumneavoastră de garant al echilibrului între puterile statului și al respectării valorilor constituționale, să interveniți în apărarea unei educații relevante, aplicate și de calitate pentru elevii României”, subliniază cadrele didactice semnatare, profesori de științe economice din liceele județului Dolj.
Ministrul David: „Mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație
Anterior, ministrul Educației Daniel David afirma că „mindsetul antreprenorial” lipsește în sistemul de educație, de la elevi și profesori, până la conducerea școlilor. El a subliniat că educația antreprenorială este importantă, însă elevii vor putea alege un opțional la această materie doar „dacă o să o facem bine componenta obligatorie”, scria EduPedu.
Dacă profesorii „vor face bine” unitățile de învățare obligatorii și vor stârni interesul elevilor, va exista și o disciplină opțională, dedicată exclusiv educației antreprenoriale, care va putea fi aleasă de școli și de elevi, a afirmat ministrul: „Mai puțin, dar relevant și predat bine este mai bine decât mult, irelevant și predat prost”.
În prezent, elevii de clasa a X-a studiază potrivit planurilor-cadru de liceu în vigoare din 2009 o oră pe săptămână de „Educație antreprenorială”, din aria disciplinelor socio-umane, pe lângă Psihologie. În proiectele de planuri-cadru de liceu pentru elevii care intră clasa a IX-a în 2026, Educația antreprenorială nu se mai regăsește ca disciplină.
Redăm discursul ministrului Educației referitor la educația antreprenorială:
„Ca ministru, m-am ciocnit de lucruri complicate. Oamenii, spre exemplu, nu au acest mindset antreprenorial la niciun nivel. Sigur, unii îl au, dar eu vorbesc ca un mindset antreprenorial în sistem. Nici la nivelul elevilor, nici la nivelul profesorilor, nici la nivelul funcțiilor de conducere. Când am discutat despre planurile-cadru și vorbeam despre descentralizare, să lăsăm directorii să aibă un cuvânt de spus, să lăsăm profesorii să aibă un cuvânt de spus, să lăsăm elevii să aibă un cuvânt de spus, atitudinile au fost așa, între patru ochi: asta este foarte bine, asta trebuie să facem, dar nu știm și nu suntem pregătiți să facem, nu ne putem asuma această descentralizare, ne temem.
Nu putem pune câte o disciplină pentru toate tipurile de educație pe care copiii ar trebui să le facă în școală, pentru că în momentul acela, orele ar fi de la ora 7:00 dimineața până la ora 20:00 seara. Educația antreprenorială este foarte importantă, iar modul în care am gândit-o este în felul următor: ne trebuie un curriculum național, format din unități de învățare și o să stabilim acel curriculum național format din unități de învățare. După aceea, unele unități de învățare le vom duce într-o disciplină obligatorie, la care o să-i schimbăm și numele – Economie și Educația antreprenorială, să se vadă și cuvântul antreprenor. Vom duce unități de învățare în acea disciplină din trunchiul comun. Deci, antreprenoriatul va fi acolo.
Copiii vor fi expuși educației antreprenoriale în mod obligatoriu prin cele două discipline. Și dacă o să le placă și dacă o s-o faceți bine, vom avea o disciplină care se numește Educația antreprenorială, opțională, care va putea fi aleasă de școală și de copii, dacă o să o facem bine componenta obligatorie. Cred că este o soluție corectă prin care Educația antreprenorială este prezentă în școală, dar în același timp o tratăm în logica unui curriculum, așa cum am spus eu, unde mai puțin, dar relevant și predat bine este mai bine decât mult, irelevant și predat prost”, a afirmat ministrul Daniel David.
Citește și: