Producătorii auto au avertizat că propunerile „Fabricat în Europa”, care stabilesc niveluri de conținut local pentru produse ar putea provoca perturbări suplimentare în lanțurile de aprovizionare și ar putea declanșa o încetinire a tranziției către vehicule electrice, potrivit Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Oliver Zipse, directorul executiv al BMW, a spus că stabilirea unor reguli complexe de aprovizionare locală este „foarte periculoasă”, deoarece ar fi „extrem de complicat” de calculat. Europa riscă să fie „scoasă din cursa globală a inovației”, a adăugat el.
Planurile UE de a stabili ținte de aprovizionare locală pentru componente din produse precum automobilele și panourile solare au împărțit industria și au provocat un lobby intens în privința a ceea ce ar trebui să fie considerat european.
Țintele vor varia în funcție de dependența Europei de anumiți parteneri comerciali, în special China, și de capacitatea blocului de a-și extinde producția. Inițial, au fost discutate niveluri de conținut local de până la 70% pentru unele bunuri, precum invertoarele pentru panouri solare sau automobilele, însă acestea sunt acum susceptibile de a fi reduse.
Ele vor face parte dintr-un set de propuneri menite să stimuleze baza industrială slăbită a UE și fac obiectul unor negocieri intense în cadrul Comisiei Europene. Un anunț de politică programat pentru această săptămână a fost amânat, iar oficialii au avertizat că regulile privind aprovizionarea ar putea încă să se modifice înainte de a fi prezentate pe 28 ianuarie.
Franța a fost cel mai mare susținător al strategiei de aprovizionare locală, însă statele membre și companiile au fost împărțite cu privire la modul în care regulile ar trebui concepute și implementate.
Producătorii auto japonezi, de exemplu, sunt îngrijorați de faptul că „fabricat în Europa” va exclude chiar și partenerii comerciali prietenoși și au solicitat extinderea sa într-o scrisoare trimisă Comisiei Europene săptămâna trecută, potrivit persoanelor familiarizate cu situația.
Katsuhisa Okuda, președintele Honda Motor Europe, a spus că cerințele excesiv de restrictive privind aprovizionarea riscă „consecințe neintenționate, care ar putea încetini tranziția Europei către mobilitatea curată”. El a cerut un cadru „fabricat cu valori comune” care să includă factori precum „liberalizarea comerțului, statutul de economie de piață și alinierea la valori politice și economice comune”.
Alți producători auto, inclusiv câțiva din interiorul UE, doresc ca țări precum Regatul Unit și Turcia, unde au mari huburi de producție, să fie incluse în pragurile de conținut local. Industria europeană, supusă unor reguli stricte privind clima și unor costuri ridicate ale energiei, se confruntă cu dificultăți pe măsură ce producătorii chinezi au ajuns din urmă sau au depășit expertiza tehnică a companiilor europene, dar au reușit să mențină prețurile scăzute.
Spre deosebire de producătorii auto, furnizorii lor au argumentat că măsurile privind conținutul local sunt esențiale pentru supraviețuirea lor, mai ales în contextul în care tarifele mai ridicate ale UE pentru vehiculele electrice fabricate în China nu au reușit să încetinească extinderea rivalilor chinezi pe continent.
Benjamin Krieger, secretar general al CLEPA, care reprezintă furnizorii de piese auto, a spus că UE nu își poate permite să aștepte introducerea regulilor, care ar „proteja locurile de muncă și ar reduce dependența de importuri până când vor intra în vigoare reforme mai profunde”.
Anul trecut, UE a propus ținte pentru producția internă în industrii precum panouri solare, turbine eoliene și pompe de căldură ca răspuns la pachetul de 370 de miliarde de dolari al fostului președinte american Joe Biden, Inflation Reduction Act. Dar mulți directori au avertizat că acestea sunt departe de a fi îndeplinite.
Ilka von Dalwigk, director general al Recharge Europe, care reprezintă companiile din lanțul de aprovizionare cu baterii, a spus că pe măsură ce proiectele sunt amânate sau anulate, cerințele de aprovizionare locală ar oferi „certitudine investițiilor”. Totuși, regulile ar trebui să facă parte dintr-o strategie industrială mai largă care să includă stimulente și sprijin, a adăugat ea.
Walburga Hemetsberger, director executiv al SolarPower Europe, a spus că mandatele privind conținutul local ar trebui integrate în achizițiile publice.
Totuși, Fatih Birol, director executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, a spus că Europa trebuie să găsească un echilibru între aprovizionarea locală și acceptarea faptului că există tehnologii în care este „dificil pentru Europa să înceapă acum și să fie competitivă”.

Sursa: Dreamstime