Dezvoltatorii de hidrogen verde anulează proiecte și reduc investițiile la nivel global, crescând astfel perspectiva unei dependențe de mai lungă durată de combustibilii fosili decât se estimase inițial, potrivit Reuters.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Provocările cu care se confruntă sectorul au scos la iveală faptul că ambițiile inițiale erau nerealiste. Industriile greu de electrificat, care păreau candidate ideale pentru hidrogenul verde, precum producția de oțel și transporturile pe distanțe lungi, au constatat că tranziția către acest combustibil cu emisii reduse de carbon este prohibitiv de scumpă.

Diferența dintre ambiții și realitate în Europa arată amploarea reevaluării care are loc în cadrul industriei, spune Jun Sasamura, manager pe segmentul hidrogen la compania de cercetare Westwood Global Energy.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Doar aproximativ o cincime dintre proiectele de hidrogen planificate în Uniunea Europeană vor fi probabil funcționale până la sfârșitul deceniului, a spus el. Asta echivalează cu aproximativ 12 GW capacitate de producție, în comparație cu ținta UE de 40 GW, conform datelor Westwood Global Energy.

„În starea actuală, chiar nu văd cum ar putea fi atinsă ținta UE pentru 2030 privind producția de hidrogen”, a adăugat el.

Aștepări

Companiile spun că prețurile ridicate și lipsa cererii pentru hidrogenul verde au făcut ca multe planuri să devină neprofitabile.

„Hidrogenul verde a fost o așteptare exagerată care s-a transformat într-o vale a deziluziei. Ceea ce lipsește este cererea. Există 400 de milioane de euro subvenții pentru hidrogen în Spania și Portugalia, dar avem nevoie de cineva care să cumpere hidrogenul”, spune Miguel Stilwell d’Andrade, director executiv al companiei portugheze de energie EDP.

Peste graniță, compania spaniolă Iberdrola a pus pe pauză planurile de extindere a unei uzine de hidrogen verde cu o capacitate de 20 MW până va găsi cumpărători pentru producția suplimentară, spune executivul Iban Molina la un eveniment energetic la Madrid.

Acestea sunt doar două dintre multe alte companii mari, care și-au redus cheltuielile sau au pus pe pauză proiecte în Europa, Asia, Australia și în alte regiuni în ultimii ani.

Companiile au anulat sau amânat mai mult de o cincime dintre toate proiectele europene până la sfârșitul anului trecut, potrivit Westwood Global Energy.

Costul

Multe guverne au sprijinit de mult dezvoltarea hidrogenului verde – produs prin electroliză, care separă apa în hidrogen și oxigen folosind energie electrică provenită din surse regenerabile – pentru a ajuta la decarbonizarea energiei, transporturilor și industriei.

La nivel global, doar 6 milioane de tone metrice pe an de capacitate de hidrogen cu emisii reduse de carbon – inclusiv hidrogen verde și albastru, produs din gaz – sunt fie operaționale, fie în construcție, potrivit consultanței Wood Mackenzie.

Aceasta este mult sub cele 450 de milioane de tone pe an despre care consultanța spune că sunt necesare ca parte a efortului global pentru atingerea neutralității emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2050.

UE s-a angajat să reducă emisiile cu 55% față de nivelurile din 1990 până în 2030, ca parte a traseului spre obiectivul din 2050.

Industria se baza pe sectoare precum oțelul, rafinarea petrolului, cimentul și transporturile ca fiind printre primii cumpărători, dar cererea anticipată nu s-a materializat.

O altă problemă este că hidrogenul este dificil de stocat deoarece necesită rezervoare de înaltă presiune, temperaturi extrem de scăzute și are tendința de a se scurge, ceea ce face ca transportul să fie riscant prin conductele vechi de gaz, în așteptarea noii infrastructuri.