Transportatori din toată ţara participă, miercuri, la o acţiune de protest spontan, iar mulți dintre ei se îndreaptă spre Capitală. Unele drumuri sunt blocate. Transportatorii sunt nemulţumiţi de tarifele poliţelor obligatorii de răspundere civilă şi cer plafonarea lor și mai multe modificări legislative, inclusiv adoptarea unei legi anti-dumping și critică majorarea accizei la motorină.
Proteste ale transportatorilor au loc în Capitală şi în mai multe zone ale ţării, conform News.ro. În Capitală, transportatorii s-au întâlnit la Chiajna şi au pornit în coloană către Pantelimon, zeci de camioane participând la protest.
Coloane de camioane s-au format pe mai multe tronsoane rutiere, în zona Bucureştiului, dar şi în Cluj şi Buzău. În jur de 50 de transportatori şi fermieri se îndreaptă către Capitală, scrie Agerpres. De la Buzău, protestatarii vor merge în Capitală, unde se vor întâlni cu transportatori din alte judeţe ale ţării şi vor protesta pe Centura Bucureştiului.
Revendicările transportatorilor:
- Plafonarea RCA în regim de urgență la 5.000 lei pentru B0
- Amendarea OG43/1997 privind tolerantele la mase și dimensiuni , armonizarea acesteia cu Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi și tarife de utilizare a rețelei de drumuri fără dublă taxare.
- Tratament fiscal nediscriminatoriu a angajaților din mediul privat în privința alocației de cazare
- Aplicarea RO-Etransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat în conformitate cu prevederile directivei europene 2006/112
- Elaborarea în regim de urgență a legii anti dumping, promovată prin Ordonanța de urgență pentru eliminarea concurenței neloiale din toate sectoarele economice.
Potrivit transportatorilor, inflaţia şi scumpirile generează costuri care le afectează activitatea economică şi competitivitatea în piaţă.
„Am organizat un protest spontan, transportatori şi fermieri. Ne îndreptăm către Capitală unde ne vom întâlni cu colegi din mai multe judeţe. Principala nemulţumire a transportatorilor este preţul RCA foarte mare în comparaţie cu statele din vestul Europei şi acciza la motorină. Ca şi ordin de mărime, o medie a poliţei RCA la noi este undeva la 3.000 de euro pe an, la un autovehicul cap tractor şi la un stat din vestul Europei este de până în 1.000 de euro, iar preţul accizei a crescut de la 1 ianuarie cu 30 de bani pe litru. Ţinând cont de faptul că am trecut o perioadă foarte grea din punct de vedere a inflaţiei orice cost pentru activitatea noastră a însemnat foarte mult. La un camion care consumă aproximativ 3.500 litri de motorină pe lună, 10 bani contează. Sunt diferenţe mari şi clar nu mai putem fi competitivi în piaţă”, a declarat, pentru Agerpres, unul dintre transportatori, Alexandru Perţea.
Transportatorii speră ca protestul spontan să conducă la negocieri şi la plafonarea preţurilor RCA.
„Sperăm să putem intra la un moment dat la negocieri, să putem lua legătura cu autorităţile. Vorbim la acest moment de un protest spontan. Acum ne îndreptăm spre Bucureşti, ne vom alătura celorlalţi transportatori din alte judeţe şi vom merge pe şoseaua de centură a Capitalei”, a mai precizat Alexandru Perţea.
„Eu am o firmă de transport şi nemulţumirile sunt multe, problemele generate de autorităţile naţionale, de legislaţia în vigoare sunt foarte multe. Ca şi transportatori, avem mari probleme când ne expiră poliţele RCA, nu avem o predictibilitate şi o siguranţă că putem să ne plătim această asigurare. Avem nişte instituţii ale statului inutile şi incompetente. ASF ar trebui să reglementeze situaţia asigurărilor din piaţă. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat în ultimii 7 ani, trei falimente majore care au fost plătite din banii noştri. Noi nu vrem nimic să ni se dea, ci doar protecţie din punct de vedere legislativ şi să trăim într-un stat corect. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat cu acciza la motorină! Începând cu 1 ianuarie s-a mărit din nou, pentru că preţul scăzuse, până în anul nou statul s-a gândit să mai bage o acciză suplimentară. Avem această guvernare care anul trecut a spus că nu face măriri de taxe şi a venit cu o groază de modificări fiscale, iar cea mai aberantă e că eu, ca şi microîntreprindere, trebuie să plătesc un impozit pe venit de 3%. Pai dacă eu am pierdere pentru că nu merge treaba, am cheltuieli mari, am daune sau nu am încasări, de ce trebuie eu să îţi dau ţie, statul român, 3% din pierderea mea? Sunt multe nemulţumiri şi mi-aş dori ca această răzvrătire să fie paşnică şi civilizată şi să avem un dialog coerent şi corect cu autorităţile statului român”, a declarat Ionuţ Cercel, reprezentant al unei firme de transport din Buzău, scrie News.ro.
Direcția Regională de Drumuri și Poduri Buzău a anunțat că traficul rutier pe DN 2, sensul de mers Buzău – București, este perturbat de protestul transportatorilor. Direcția recomandă participanților la trafic, ca rută alternativă, DN 1B, Buzău – Ploiești – București.
În unele zone, protestul transportatorilor este dublat de cel al fermierilor.
„Astăzi este un protest şi al fermierilor, şi al transportatorilor, iar revendicările sunt, în mare parte comune. Legat de transportatori este valoarea RCA care în unele condiţii este mai mare valoarea poliţei decât valoarea maşinii, dar şi situaţia din România legată de creşterea accizei la motorină de la 1 ianuarie şi de abuzurile autorităţilor în general. Legat de agricultură, preţurile scăzute la cereale generat şi de importurile din Ucraina, echivalarea categoriei B cu categoria TR pentru utilajele agricole, înregistrarea la primărie a utilajelor agricole doar cu factura pentru că este aproape imposibil să mergi să faci carte de identitate unui utilaj agricol de 30-40 de ani, lipsa subvenţiilor din conturi cu diferite tertipuri de gen controale, monitorizare, nefuncţionarea sistemelor de la APIA şi de la ministere, legea forţei majore neimplementată pentru a-i putea susţine pe cei care au probleme pentru că după doi ani de secetă cei din agricultură au aşa de mari probleme încât chiar nu îşi pot susţine cheltuielile, lipsa Legii arendei, lipsa responsabilităţii angajaţilor statului faţă de greşelile pe care le fac şi abuzurile instituţiilor statului care atunci când vin în controale ne dau impresia că deja suntem arestaţi sau condamnaţi. Nu este normal ca atunci când vii în control să nu dai un proces verbal de constatare şi să dai un termen de remediere a problemelor, că aşa e simplu: vii şi aplici amenda şi l-ai terminat pe omul ăla. Vom protesta până ne rezolvăm problemele pe care le avem pentru că de 30 de ani suntem minţiţi, jefuiţi şi nu rezolvăm niciodată problemele. Faptul că în ultimii ani cei care au guvernat România şi au adus ţara în stadiul ăsta cu acest deficit financiar nu înseamnă că noi trebuie să suportăm. Au greşit, să plătească! Noi am muncit, ne-am plătit dările şi în stilul ăsta nu se poate continua”, a afirmat Georgian Calotă, reprezentant al unei asociaţii agricole din judeţul Buzău.