În urmă cu doi ani, legislatorii americani au aprobat 5 miliarde de dolari pentru ca statele să construiască o rețea de încărcătoare rapide. Deși unele state au făcut progrese în ultimele săptămâni, majoritatea nu au atribuit încă contracte sau nu au început construcția, scrie NY Times.
Doar două state – Ohio și New York – au deschis până în prezent stații de încărcare. O mână de alte state au demarat proiecte în ultimele săptămâni, cu scopul de a le finaliza la începutul anului 2024. În total, 28 de state, plus Puerto Rico, fie au atribuit contracte pentru construirea de încărcătoare, fie au început să accepte oferte pentru proiecte până la 15 decembrie. Restul sunt mult mai în urmă cu demararea construcțiilor.
Disponibilitatea la scară largă a încărcătoarelor este esențială pentru obiectivul administrației Biden de a face ca vehiculele electrice să reprezinte jumătate din vânzările de mașini noi până în 2030. Americanii citează în mod obișnuit “anxietatea legată de autonomie” ca fiind unul dintre cele mai mari impedimente în calea achiziționării unui vehicul electric.
Aproximativ 80 % dintre respondenți au citat preocupările legate de lipsa stațiilor de încărcare ca motiv pentru a nu achiziționa un vehicul electric, potrivit unui sondaj realizat în aprilie de Energy Policy Institute de la Universitatea din Chicago și de Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research.
Administrația Biden încearcă să atragă consumatorii să cumpere vehicule electrice atât prin oferirea de credite fiscale de până la 7.500 de dolari, cât și prin promisiunea de a construi o rețea națională de încărcătoare de mare viteză. Această rețea este menită să le ofere șoferilor siguranța că pot ajunge la un încărcător fiabil la fiecare 80 de kilometri de-a lungul drumurilor și autostrăzilor principale.
Casa Albă a stabilit obiectivul de a construi o rețea națională de cel puțin 500.000 de încărcătoare publice până în 2030, dar cercetătorii de la National Renewable Energy Laboratory au estimat că țara va avea nevoie de peste un milion de porturi publice de încărcare până la sfârșitul deceniului.
Ben Shapiro, cercetător la RMI, o organizație nonprofit care promovează tranziția energetică, a declarat că țara trebuie să accelereze considerabil ritmul de creare de noi infrastructuri de încărcare.
“Oamenii au cu siguranță această perspectivă că nu există suficiente încărcări”, a spus Ben Shapiro. “Și asta cred că împiedică interesul oamenilor pentru E.V.-uri”.
Vânzările de vehicule electrice au crescut mai rapid decât orice altă categorie majoră de automobile, iar în acest an, pentru prima dată, vânzările de vehicule electrice vor depăși un milion de unități. Legea privind reducerea inflației, a stimulat, de asemenea, o creștere a investițiilor în producția de vehicule electrice în întreaga țară. Dar cererea nu a crescut atât de mult pe cât se aștepta.
Unii oficiali de stat din domeniul transporturilor au declarat că lansarea a durat mai mult de doi ani, deoarece aveau puțină experiență în construirea de încărcătoare și a fost dificil să se descurce cu noile cerințe federale.
În Tennessee, oficialii au început să analizeze ofertele pentru contracte după ce au închis cererile luna trecută. Preston Elliott, un comisar adjunct al departamentului de transport al statului, a declarat că a crezut că statul Tennessee se mișcă rapid, dar totuși le-a luat oficialilor aproximativ doi ani pentru a ajunge în această etapă, în parte pentru că au trebuit să prezinte două planuri guvernului federal și au dorit să poarte discuții cu părțile interesate înainte de a deschide ofertele.
Ascensiunea vehiculelor electrice
“Fondurile federale vin cu o mulțime de cerințe și o mulțime de condiții”, a spus Preston Elliott. “Fac acest lucru de aproximativ 30 de ani, iar aceasta este prima dată când am întâlnit un program în care a trebuit să faci atât de multă planificare înainte de a cheltui un ban.”
Departamentul de Transport al SUA a emis normele finale pentru acest program la începutul acestui an, subliniind cerințele tehnologice și standardele care trebuie îndeplinite. Încărcătoarele trebuie să se afle la mai puțin de un kilometru și jumătate de la o ieșire de autostradă sau de la o autostradă interstatală și să aibă patru porturi care să fie toate operaționale și să îndeplinească nivelurile minime de putere în 97% din timp. Dar legea a oferit statelor flexibilitate în stabilirea modului de atribuire a contractelor și de distribuire a fondurilor, ceea ce a dus la grade diferite de progres.
Ohio a devenit primul stat care a deschis un încărcător finanțat de noul program la începutul acestei luni. Mike DeWine, guvernatorul republican al statului, a citat preocupările legate de încărcare ca fiind principalul motiv pentru a pune în funcțiune sistemul. În Ohio sunt înregistrate aproximativ 43.200 de vehicule electrice.
“Această industrie nu se va dezvolta decât dacă oamenii consideră că au locuri unde își pot încărca mașina”, a declarat DeWine. “Vrem să transmitem semnalul că nu numai că primim aici companii care construiesc lucruri pentru viitor, dar vrem ca și consumatorii noștri din Ohio să aibă posibilitatea de a beneficia de acest lucru.”
Alte șase stații de încărcare sunt în curs de proiectare și se așteaptă să înceapă construcția în următoarea lună sau două, au declarat oficialii statului. Oficialii se așteaptă să construiască aproximativ 50 de stații de încărcare până la sfârșitul anului 2026 pentru a îndeplini cerința programului.
Cele mai multe state sunt mult în urma celor din Ohio și New York. În timp ce unele licitează contracte pentru construirea rețelei, instalarea efectivă a tuturor încărcătoarelor poate dura ani de zile pentru a fi finalizată, deoarece proiectele trebuie să treacă de evaluările de mediu și de alte obstacole birocratice, pe lângă construcție, au declarat oficialii de stat. Unele state construiesc, de asemenea, încărcătoare în mai multe etape.
“Dacă ar fi vorba de construirea unui trotuar, noi construim trotuare toată ziua”, a spus dl Elliott din Tennessee. “Când începi să vorbești despre un sistem de încărcare, care să fie deschis 24 de ore din 24, 7 zile din 7 și să îndeplinească anumite praguri de putere, vreau să spun, gândește-te la complexitatea acestui lucru.”
Dl Elliott a declarat că oficialii statului plănuiesc să finanțeze 32 de stații de încărcare pentru a îndeplini cerința programului și că vizează să finalizeze aceste proiecte în doi ani, odată ce vor fi atribuite contractele.
De asemenea, unele state cu populații rare și cu o infrastructură de încărcare redusă au avut nevoie de mai mult timp pentru a-și lansa programele. În Wyoming, departamentul de transport al statului a început să accepte luna aceasta răspunsuri de la potențialii proprietari de stații pentru a evalua mai bine interesul pentru utilizarea fondurilor federale, care pot acoperi până la 80% din costul proiectului, plus cheltuielile de operare.
Reprezentanții statului au declarat că nu știu când sau dacă vor atribui contracte, deoarece acest lucru va depinde de nivelul de interes. Keith Fulton, un inginer șef adjunct la Departamentul de Transporturi din Wyoming, a declarat că procesul durează mai mult de doi ani, în parte pentru că departamentul nu a mai instalat niciodată un încărcător pentru vehicule electrice.
De asemenea, statele analizează tipurile de conectori de care vor avea nevoie. Deși trebuie să furnizeze doar porturi cu conectori Combined Charging System, unele state, cum ar fi Texas, vor avea nevoie și de fișele pe care le folosesc mașinile Tesla, cunoscute sub numele de North American Charging Standard. Ford și General Motors au anunțat, de asemenea, că vor dota viitoarele vehicule cu porturile Tesla.
Loren McDonald, directorul executiv al EVAdoption, o firmă de date și analiză care a urmărit progresul fiecărui stat, a declarat că este îngrijorător faptul că unii producători auto nu au fost clari în legătură cu faptul că nu au precizat dacă vor furniza adaptoare odată cu achiziționarea vehiculelor. Acest lucru se datorează în parte faptului că ar putea complica capacitatea unor șoferi de a utiliza noile încărcătoare. Dar el a menționat că Tesla a câștigat multe dintre licitațiile de până acum, iar alți proprietari de stații vor face probabil modernizări pentru a se adapta la piață.
Oficiali de rang înalt din administrația Biden au declarat că se așteaptă să vadă un val de noi încărcătoare disponibile în lunile următoare, iar guvernul federal a luat măsuri pentru a ajuta statele să se miște mai repede, inclusiv prin simplificarea proceselor de autorizare de mediu. Odată ce statele au finalizat activitatea de planificare și proiectare, acestea vor fi în măsură să acționeze mult mai rapid, au spus aceștia.
Gabe Klein, directorul executiv al Biroului federal comun pentru energie și transport, a subliniat noile investiții private în infrastructura de încărcare și a declarat că se așteaptă ca țara să atingă obiectivul administrației înainte de 2030.
“Investițiile din sectorul privat sunt uluitoare”, a spus dl Klein.
Nick Nigro, fondatorul Atlas Public Policy, o firmă de cercetare a politicilor și a datelor, a declarat că statele au făcut progrese substanțiale, dar o mare parte din muncă nu a fost vizibilă pentru public.
“Îmi pot imagina din exterior că ar putea părea că acest lucru durează ceva timp”, a spus dl Nigro. “Dar acesta este procesul pe care l-am stabilit în această țară pentru modul în care cheltuim banii. Există o mulțime de verificări și echilibre”.
Deși unii șoferi au spus că doresc să vadă că oficialii statului folosesc fonduri federale pentru a construi mai multe încărcătoare, ei încă ezită să facă trecerea la vehiculele electrice.
Barbara Ziegler, în vârstă de 66 de ani, psiholog în Sheridan, Wyo, a declarat că a primit cu bucurie mai multe încărcătoare, dar că nu se simte încă confortabil să cumpere o mașină electrică. Ea a spus că deseori conduce mai mult de o sută de kilometri pentru a consulta un specialist în diabet, pentru a participa la conferințe și pentru a merge la cumpărături în orașele mai mari și că este îngrijorată că va rămâne blocată pe drum din cauza lipsei de încărcătoare.
Doamna Ziegler a spus că va lua în considerare cumpărarea unei mașini hibride, dar, deocamdată, plănuia să rămână cu Toyota RAV4 până când va trebui să fie înlocuită.
“Aici avem autostrăzi lungi, lungi, fără orașe între ele”, a spus doamna Ziegler. “Aș fi prea îngrijorată să încerc să fac drumul doar pe electricitate”.