Inflația tot mai mare din ultimul an a adus schimbări considerabile pentru foarte mulți români.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Astfel, potrivit studiului “Money Matters” 2022, realizat de Erste Group, 47% dintre români și-au restrâns cheltuielile în ultimul an. 

De asemenea, 64% dintre români declară că au fost afectați de inflație și 38% cred că situația lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, dublu față de 2019.

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

Cercetarea mai arată că 77% dintre intervievați strâng bani, în prezent, pentru potențiale urgențe și cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie, ambele motive în creștere cu 8 puncte procentuale față de anul trecut.

Studiul Erste Group mai evidențiază și o importantă schimbare de mentalitate: crește numărul românilor care fac economii din dorința de a investi în educație și pregătire profesională. 25% au indicat acest motiv de economisire, cu 9% mai mult decât în 2021.

“Schimbarea a fost mereu o constantă în viața noastră, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie că vorbim de schimbarea de regim din ’89, tranziția spre economia de piață, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiară, pandemia, războiul de la granițe, schimbările ne-au marcat permanent existența. Și ne-au insuflat o capacitate extraordinară de reziliență și adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea că putem merge înainte, că putem avea o viață mai bună indiferent de provocări.”, a declarat Ionuț Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.

Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iunie și iulie 2022, pe un eșantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani. 

Datele studiului au mai scos în evidență faptul că:

Românii economisesc, în medie, 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021;

Doar 33% pun bani deoparte pentru bătrânețe;

48% se bazează pe familia lor și prieteni atunci când vor sfaturi despre economii și investiții, iar 19% chiar pe informațiile din Social Media;

61% dintre respondenți consideră că educația financiară intră în atribuțiile școlii și ale altor instituții de învățământ, 56% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, iar 45% o plasează asupra băncilor și altor instituții financiare.