Un raport al Centrului pentru Studii Politice Europene (CEPS), susținut de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și bazat pe concluziile cercetătorilor experți și ale părților interesate, examinează principalele obstacole și soluții pentru promovarea tranziției către vehiculele electrice, cu accent pe autoturisme și autoutilitare.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
După cum se menționează în raport: „Această tranziție necesită o transformare semnificativă a lanțurilor de aprovizionare și de valoare existente, ceea ce va avea un impact și asupra tipurilor de forță de muncă și competențe necesare în acest sector. Evoluția veniturilor și a structurilor de costuri, precum și competitivitatea industriei auto din UE vor determina dacă vânzările de vehicule electrice (VE) pot compensa scăderea anticipată a veniturilor din vânzările de vehicule cu motor cu ardere internă (ICEV).”
Europa se află în prezent într-un moment critic al tranziției, deoarece infrastructura de încărcare insuficientă, costul total ridicat de proprietate și încrederea limitată a consumatorilor continuă să restricționeze adoptarea vehiculelor electrice în anumite segmente și piețe de vehicule. La rândul său, vârsta medie a vehiculelor de pe șoselele noastre este în creștere.
Nevoile de finanțare a cadrului industrial și de facilitare identificate în raport fac ca amploarea provocărilor tranziției să fie și mai evidentă. Stabilirea unui lanț de aprovizionare suficient și atingerea unei scale de producție vor fi esențiale pentru asigurarea competitivității pe termen lung.
Principalele provocări cheie
Costuri mai mari de producție a vehiculelor electrice
Costurile mai mari de producție ale vehiculelor electrice în comparație cu vehiculele cu motor cu ardere internă determină creșterea prețurilor vehiculelor electrice. Analiza CEPS a constatat că prețurile medii ale vehiculelor electrice cu baterie (BEV) de aproximativ 45.000 de euro sunt necesare pentru a menține structurile actuale de prețuri, în timp ce consumatorul mediu este dispus să plătească doar 20.000 de euro.
Riscuri pentru valoarea adăugată europeană: Deoarece procesele de fabricație și lanțurile de aprovizionare diferă între vehiculele electrice cu baterii (BEV) și vehiculele cu motor cu combustie internă (ICEV), valoarea adăugată a UE în producția de vehicule scade de la 85-90 % pentru ICEV la 70-75 % pentru BEV.
Investiții masive în producția de baterii în UE
Până la 70 % din celulele de baterii utilizate în UE sunt produse în China. Pentru a construi o industrie europeană a bateriilor autosuficientă, este necesară o investiție anuală estimată la aproximativ 42 de miliarde de euro până în 2030.
Obstacole în calea infrastructurii de încărcare
Până în 2030 sunt necesare investiții de aproximativ 172 de miliarde de euro pentru a satisface cererea, însă blocajele administrative, cum ar fi procedurile greoaie de autorizare și conectare la rețea, împiedică o implementare mai rapidă.
Evoluția competențelor
Deși extinderea producției de vehicule electrice poate genera noi oportunități de angajare la nivel local, aceasta ar putea să nu fie suficientă pentru a compensa pe deplin pierderile de locuri de muncă din lanțurile de aprovizionare și liniile de producție ale motoarelor cu combustie internă. Deoarece multe competențe sunt transferabile, perfecționarea și recalificarea vor fi importante.